ACTUEEL Tijdens de DT Roadshows namen Directeur HNS Willem de Jonge en Financieel Directeur Solveig Menard-Galli de HNS-medewerkers mee langs bekende thema's als veiligheid, productiviteit en innovatie. Maar ook het thema 'langer leven, langer werken' werd aangestipt. "De afgelopen twaalf jaar is HEINEKEN vier keer zo groot geworden" De presentatie van Willem de Jonge begon met een wereldkaart. Die kaart maakt zichtbaar dat HEINEKEN in 70 landen verte genwoordigd is, met in totaal 165 brouwerijen, waar in totaal 85.000 collega's werken. Willem de Jonge: "De afgelopen twaalf jaar is HEINEKEN maarliefst vier keer zo groot geworden. Onze concurrentie is echter ook gegroeid en dat bete kent dat we als HNS scherp moeten blijven koersen op onze HNS Visie 2015. Jullie kennen de speerpunten van die visie: veiligheid, kwaliteit en kosten." Slim concurreren De biermarkt is al een aantal jaren aan het veranderen, zeker in Nederland. We krijgen steeds meer ouderen en die drinken minder. Ook speelt de recessie natuurlijk een rol. Willem: "Met dat gegeven moeten we als organisatie heel slim concurreren. Dat doen we vooral door te bouwen aan sterke merken, Heineken voorop. We investeren ook in nieuwe produc ten en nieuwe merken die andere doelgroepen bereiken." Innoveren Solveig Menard-Galli zette het marktbeleid van HEINEKEN verder uiteen. Solveig: "In een dalende markt kunnen we alleen groeien door innovatief te zijn. Denk aan Jillz en Wieckse Rosé waarmee we vrouwen aanspreken. Denk aan Desperados en Sol, waarmee we jonge volwassenen bereiken. Denk aan de enorme investering in de overgang naar de groene fles. In 2012 heeft HEINEKEN met ai deze activiteiten een heel solide financieel resultaat geboekt. HNS heeft daarbij een grote rol gespeeld. Commercie, productie, planning; we moeten samen 'brouwen' aan groei." Doelen Willem de Jonge: "Op die weg gaan we ook in 2013 verder. Op het gebied van veiligheid blijft 0 onge vallen het doel. In 2010 hadden we 34 ongevallen, in 2012 waren het er 16. We willen toe naar een situatie waarin ieders motto is 'Ik werk veilig, omdat ik dat niet alleen voor mezelf wil, maar óók voor mijn collega'. Dat laatste is zo ontzettend belangrijk. Ik kan niet genoeg be nadrukken dat je een bijna-ongeval formulier niet voor jezelf invult, maar juist om de veiligheid van je collega's te verbeteren. Doen dus! Andere prioriteiten zijn NPI's en hoge productiviteit. Jullie kennen het rekensommetje, maar als we uitkomen op 14,50 per hectoliter zijn we competitief. Dan doen we wereldwijd mee, ook al wordt onze thuismarkt wat minder en moeten we ons bier over grote afstanden verschepen, soms naar landen waar HEINEKEN ook een eigen brouwerij heeft! Dat kunnen we alleen doordat we ons werk goed doen. En dat moeten we vasthou den." Duurzame inzetbaarheid Willem rondde de roadshow af met aandacht voor duurzame inzetbaarheid. Willem: "Het goede nieuws is dat we allemaal ouder worden. We leven langer, we wer ken allemaal waarschijnlijk langer en we moeten allemaal blijven investeren in onze ontwikkeling, ledereen beseft dat we opnieuw samen moeten nadenken over de consequenties die dat heeft voor bijvoorbeeld de pensioenopbouw en voor het Sociaal Plan. Ook over die thema's zullen we in 2013 en de jaren daarna met elkaar het gesprek aan gaan." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [J]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 3