Samenwerking met leveranciers verbetert kwaliteit HEINEKEN HNS VISIE 2015 Een van de bouwstenen voor het behalen van de HNS Visie 2015 is het verbeteren van de kwaliteit van verpakkings- materialentoeleveranciers. Een hogere kwaliteit verpakkingsmaterialen betekent namelijk een hogere efficiency op de lijnen en minder verstoringen. De focus ligt momenteel op glas- en kartonleveranciers. Willem de Jonge: "Een belangrijk onderdeel van de HNS Visie is First Time Right, dat geldt voor de processen binnen HNS maar ook voor de kwaliteit van onze verpakkingsmaterialen. De lat voor leveranciers ligt nu veel hoger, ik heb RRK Karton vorig jaar dan ook verteld dat ik een grote verbe tering van hen verwacht." In 2013 wordt een derde programma binnen het kartonpakket gestart door Pieter van der Meulen bij Smurfit Kappa. Verbeterde resultaten De verbeterde resultaten binnen het totale proces laten zien dat samenwerking zijn vruchten afwerpt. De kwaliteit van zowel A&R als RRK is in de periode na opstart duidelijk verbeterd door de betrokkenheid van het management. De resultaten die we monitoren zijn helaas nog niet stabiel. Dat rapporteren we nu met een hogere frequentie terug naar het MT teneinde de verbetering vast te houden. We blijven met onverminderde energie werken aan een structurele verbetering van kwa liteit bij de leveranciers! Mirt Rensen, Kees de Bruijn Mirl Rensen (derde van links) en Kees de Bruijn (helemaal rechts) met medewerkers van RRK tijdens een presentatie in Duitsland ter gele eid van het behalen van de klachtendoelstelling. Door de grote diversiteit aan verpakkings materialen van toeleveranciers is de kans op verstoringen groot. De HNS Visie richt zich onder andere op het verhogen van de efficiency op de lijnen door First Time Right en het verminderen van verstoringen. Als we kijken naar het aantal verstoringen over de afgelopen jaren, zien we dat vooral glas en karton hier de grootste bijdrage aan leveren. Vandaar de focus op kwaliteitsver betering van leveranciers in deze twee materiaal- groepen. Supplier Adoption Program Wij, Kees de Bruijn, SCS Verpakkingsspecialist, en Mirl Rensen, Contractmanager Packaging Materials, hebben de afgelopen jaren veel energie gestoken in het Supplier Adoption Program (SAP) om de kwaliteit en efficiency van kartonleveran ciers te verhogen. Het doel van SA P is dat een MT lid van HNS een verbetercommitment krijgt van de eindverantwoordelijken bij de leverancier. Het MT lid maakt concrete afspraken over verbeter programma's bij zowel de leverancier als binnen HNS. In 2011 is het SAP gestart met leverancier A&R Carton. Namens het MT HNS was Paul Bleijs degene die het voortouw nam voor de verbeterslag met A&R Carton. Om de urgentie van efficiency slagen en het verhogen van de kwaliteit goed geborgd te krijgen, werd de HNS Visie 2015 met de medewerkers van A&R gedeeld. Vervolgens werd er een Loss Intelligence project (TPM) uitgevoerd om de verliezen,Veroorzaakt door verpakkingen, in kaart te brengen en verbeterslagen te maken. A&R Carton operators hebben op onze brouwerij een grondige analyse gemaakt van alle uitstoot van materialen aan onze lijnen en initieerden vervolgens maatregelen tot verbetering. In 2012 startte Willem de jonge een vergelijkbaar programma met leverancier RRK. Willem heeft in een gesprek met de eigenaar van RRK duidelijk ge maakt dat een verbeterprogramma noodzakelijk is voor de juiste verbetermindset bij RRK. en om onze stijgende eisen op het gebied van kwaliteit bij te kunnen houden. RRK startte een Verbeter programma dat enkele maanden later werd ge- audit doorTPM Manager Fons Jacobs. De eerste klachtenreductie werd hiermee gerealiseerd. HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 7