Nachtdienst deal Samen gaan heel goed samen' GEZONDHEID voor moor #Albron ^HEINEKEN Het bedrijfsrestaurant op de brouwerij in Zoeterwoude heeft de laatste maanden een ware metamorfose doorgemaakt. Ook in 's-Hertogenbosch zijn aanpassin gen gedaan. Op weg naar de kassa komen mensen een keur aan gezonde en lekkere producten tegen, zoals salades, verse sappen en smoothies. Gezond en lekker Deze pilot is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen cateraar Albron en HEINEKEN. HR Adviseur Wouter Kleppe was nauw be trokken bij het project. Wouter: "Eten is belangrijk, je eet iedere dag een paar keer. Het moet lekker zijn, het moet er smakelijk uit zien, maar wij voegen daar ook het aspect 'gezond' aan toe. Waarom niet, zeker als lekker en gezond samen gaan. Samen met men sen van Albron hebben we gekeken naar allerlei trends en ideeën die op dit moment in de horeca naar boven komen op het gebied van gezond eten. Versheid én variatie spelen daarin een belangrijke rol. Op die punten gaan we ons assortiment dan ook aanpassen." Health Check De vraag is natuurlijk of medewerkers dat willen én of het nodig is? Wouter: "Ja, daar begint het mee. We hebben afgelopen jaar met de HEINEKEN Health Check de gezondheid van onze medewerkers gemeten. Eerlijk gezegd ben ik van de resultaten enorm geschrokken. 31% van de deelnemers aan de HEINEKEN Health Check zit onder het gemiddelde fitheidsniveau. 21% heeft een hoog risico op hart- en vaatziekten. 44% kampt met over gewicht, 14% heeft zelfs zwaar over gewicht. Daar word je toch even stil van, niet? En uiteraard moet vooral iedereen zichzelf afvragen 'wat kan ik zelf doen, wat wil ik zelf doen'. Het gaat per slot van rekening om jouw gezondheid. Maar voor ons als werk gever en voor Albron als cateraar was niets doen in ieder geval geen optie. Wat we nu in de vorm van een pilot doen, is het assortiment veranderen. We zien in ons bedrijfsrestaurant nu bij 40% van de producten het vinkje gezond, bij 20% het vinkje duurzaam. We bieden producten die gezond zijn, maar ook lekker. En we stimuleren dat mensen die gezonde en lekkere producten ook gaan uitproberen." Nachtdienst deal Wouter: "Specifiek richten we ons ook op de mensen in de nachtdienst, die in een ander ritme werken en juist daarom ook goed op hun voe ding moeten letten. Uiteraard horen daar groenten en fruit bij. Veel eiwit ten zodat je goed wakker blijft. Veel koolhydraten zodat je ook in het tweede deel van de nacht voldoende energie houdt. Liever niet te veel vet of gekruide maaltijden, want dat kan behoorlijk zwaar op je maag liggen. Ook niet teveel suiker, omdat je dan in eerste instantie wel energie krijgt, maar iets later ook een dip voelt. Tijdens de ploegendienst houden we met al deze zaken rekening door gezonde maaltijdsalades aan te bieden, gezond qua samenstelling, maar ook gezond qua hoeveelheid. Verder serveren we verse sappen en smoothies, gezond belegde broodjes en soepen. Een heel leuke én voordelige actie die we voeren is de 'Nachtdienst deal'. De wijziging van het aanbod in de nachtdienst zal worden geëvalueerd, waarna zal worden besloten over verdere uitrol in andere bedrijfskantines van Heineken Nederland." Snack Veel mensen vinden een snack toch we! heel erg lekker. Zullen mensen het pikken dat de organisatie zich met hun eten bemoeit? Wouter: "Zeker, ook die houding komen we tegen.Maar tegelijkertijd willen mensen ook heel graag gezond en fit zijn. Wat wij vooral willen bereiken, is dat mensen bewuster eten maar ook ervaren dat gezond en lekker heel goed samen gaan. In die zin hoop ik vooral dat iedereen zich het nieuwe assortiment laat smaken." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [ÏT|

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 11