historische data ongevallen
HEINEKEN
P7STTM
HNS VISIE 2015
WERKEN
CAUTION
SAFETY
FIRST
In 2012 hebben wij in Zoeterwoude samen veel goede resultaten
neergezet op het gebied van Safety. Er zijn ruim 1.400 bijna onge
vallen gemeld, 84% kregen opvolging en ruim 700 onveilige situaties
werden opgelost.
Historical data
Accidents
Dalende trend
J3
100
80
60
o
ra 40
20
14,00
12,00
10,00
8,00
6,00
4,00
2,00
0,00
Onze plannen voor de
komende jaren:
De komende jaren ligt de focus op de
ontwikkeling en begeleiding van de WPO
Safety rolhouders bij de afdeling Verpak
ken. Hieronder verstaan wij: ondersteu
ning in het uitvoeren van hun rol en het
optimaal gebruiken van de beschikbare
tooi.
1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 2015
Year
ZOETERWOUDE. Dit geeft aan dat we meer proactief
werken dan reactief. Door het melden en oplossen van
bijna ongevallen en onveilige situaties worden onge
vallen voorkomen. In 2012 vonden erin vergelijking
met 2011 33% minder ongevallen plaats. De afdeling
Brouwen is zelfs al 1.158 dagen ongevalvrij! We zien een
dalende trend in de historische data van ongevallen op
de brouwerij. Een heel goede prestatie! Het is zaak deze
trend vast te houden om uiteindelijk op 0 ongevallen
uit te komen.
Safety zero's
Dat veiligheid steeds meer leeft op de werkvloer, zien
we ook aan de aantal Safety zero's dat wordt opgele
verd; dit jaar 27. Je spreekt van een zero als het gevaar
voor 100% is weggenomen. Vanuit de AM pilaar worden
moeilijk bereikbare punten opgelost omdat dat vaak
ook de meest risicovolle punten zijn. CS8tL heeft
aanpassingen gedaan aan de heftrucks. Die kunnen nu
alleen worden gestart als de bestuurder de gordel in
de sluiting plaatst. Als we naar huis rijden, dragen we
voor onze eigen veiligheid ook een gordel. Het is dus
een kwestie van discipline en zelfverantwoordelijkheid
nemen voor je veiligheid.
De Operational Risk Reduction Route
wordt uitgerold over alle werkplekken
binnen de brouwerij. Dit is een TPM
route waarin de taken geanalyseerd wor
den op risico's. ORR TPM teams zoeken
naar tegenmaatregelen om de risico's die bij de taken komen kijken,
te verminderen of zelfs te elimineren. Arjan v/d Toorn en Ed van
Dorp doen een pilot op de depa 92 en depa 62. Deze teams leveren
standaarden op voor het veiligstellen bij korte stops, CILT-taken en
storingen. De standaarden worden horizontaal geëxpandeerd door
middel van ORR teams over alle werkplekken.
Uit de theorie en analyses van onze eigen ongevallen is 98%
gerelateerd aan het niet opvolgen van instructies of niet opletten/
haasten (zie schema). In de STOP observaties van het komende jaar
zullen we hier extra op letten. Natuurlijk heeft een ieder hier een
eigen verantwoordelijkheid in.
Datum
afdeling
intern/extern
Voorval
06-12-2012
TD
Extern
voet verzwikt op betonrand
09-10-2012
TD
Intern
vingers tussen draaiende ketting en tandrad
02-10-2012
BTD
Intern
aanrijding voetqanger op zebrapad
22-08-2012
Verpakken
Intern
geraakt door vallend fust in machine
13-08-2012
TD
Extern
accu op voet gevallen
24-07-2012
CS&L
Extern
hand klem bij laden fusten
22-03-2012
Verpakken
Intern
enkel verzwikt door een waterslang
14-02-2012
Verpakken
Intern
fietser gevallen door stoeprand
De ambitie is 0 ongevallen.
We blijven een sterke focus houden op het melden van bijna on
gevallen omdat we daarmee ongevallen kunnen voorkomen. Aarzel
niet en maak melding als je bijvoorbeeld ergens uitglijdt, bijna
aangereden wordt of bijna wordt geraakt door een springende fles.
Safety pilaar
[Tl HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY