Proefbrouwsel voor een perfecte Sol HNS VISIE 2015 Tijdens de Leiderschapsdag van 11 juni 2012 werd duidelijk dat samenwerking tussen afdelingen een belangrijke sleutel is bij het realiseren van de HNS Visie 2015. In HNS Nieuws vind je daarom een serie artikelen over hoe afdelingen succesvol samenwerken. Deze keer een aansprekend voorbeeld van hoe samenwerking tussen Verpakken en CS&L in Den Bosch heeft geleid tot optimalisering van de palletpatronen van Colonne 17. 'S-HERTOGENBOSCH. Colonne 17 is in Den Bosch de enige lijn met twee palletizers. Als de pallets vol zijn, krij gen ze de juiste palletlabels en komen op de crossdockbanen van CS&L. Zo worden ze getransporteerd naar de afhaalpunten vlakbij de laaddocks. Daar worden ze opgepikt en geladen in containers bestemd voor de export markt. De betrokken afdelingen, CS&L en Verpakken, zijn daarom samen bezig dit hele proces van belading te optimaliseren en te mechaniseren. Dit onder meer om verstoringen in de lo gistieke keten te voorkomen. De focus van het TPM verbeterteam Palletpa tronen lag primair op het functioneren van Colonne 17. Teamtrekker Auke Schripsema: "Vergeleken met andere lijnen zorgde Colonne 17 voor relatief veel verstoringen in het patroon. Dat had vooral te maken met de wijze waarop de pallets door palletizers 1 en 2 werden aangeboden. Die volg orde kwam vaak niet overeen met de volgorde waarin de pallets uiteindelijk in de containers moesten. Vooral de vorkheftruckchauffeurs waren daar de dupe van. Zij hadden enorm veel extra werk." Verbeterdoel Maarten van Veluw, Projectmanager Logistiek CS&L, legt uit: "De laatste schakel in het proces bepaalt de volgorde. Die laatste schakel is de container. Er zijn drie soorten con tainers. Iedere container wordt 100% klantspecifiek beladen. Wij weten precies in welke volgorde alle pallets in die container moeten. Er is maar één goede volgorde. Hoe beter we de ruimte vullen, hoe lager de kosten. Ons verbeterdoel was te zorgen dat de pal lets voortaan in de goede volgorde van rollerband 1 en rollerband 2 afkomen. Om dat te regelen moest er aan de soft ware gesleuteld worden. In ons team is Walter Leijtens daar verantwoordelijk voor als BTS Automatiseringsengineer. Walter is in de systemen gedoken en heeft op een flink aantal punten de software verbeterd. De besturingssoft- ware zorgt nu dat de twee palletizers hun pallets in de goede volgorde aanbieden." AGV's Auke: "En daarmee doen we een belangrijke stap voorwaarts. Want op termijn gaan we ook onbemande heftrucks inzetten, de zogenoemde AGV's. Heftruckchauffeurs kunnen fouten in het systeem herstellen, de AGV's kunnen dat niet. Die pakken gewoon de pallet die klaar staat. Aan ons om ervoor te zorgen dat in 100% van de gevallen de goede pallet wordt aangeboden. Dit deel van het proces werkt nu, waardoor we zeker weten dat in de toekomst de AGV's met twee pallets tegelijk de container kunnen beladen. Nu dat werkt, kunnen we de aandacht verleggen naar de volgende stappen, namelijk het traject naar crossdock en containers. Een manage ment trainee, Erik Kögeler, gaat voor ons eerst een verbetertraject doen. Met de resultaten daarvan zullen we weer verdere stappen maken richting HNS Visie 2015." Walter: "Inderdaad, de pallets komen nu in de juiste volgorde van beide palletizers af. We hadden al een be ladingsgraad van de containers van soms 96%. Nu zijn we ook een stuk efficiënter in het proces van beladen." X** - ZOETERWOUDE. Geen alledaags gezicht in de Zoeter- woudse brouwerij: technoloog Gert Eikelboom doseert verwarmde hop met een emmertje in de wortketel. Samen met Gertjan Kleinhout brouwt hij een proefbrouwsel Sol, met als doel te valideren dat HNS in staat is een perfecte Sol te produceren (al is dat nu nog met het handje!). Voordat in april (week 15) de eerste containers met dit Mexicaanse bier naar onze klanten worden verscheept, worden de installaties aangepast, zodat het handmatig doseren weer tot het verleden behoort. Bij Brouwen wordt er geïnvesteerd in een nieuwe maltosetank, een lichtsta- biele hopdoseringsunit, een uitbreiding van de helderbier- keldermatrix en in aanpassingen in de automatisering om deze nieuwe biersoort te kunnen produceren. Ook de verpakkingslijnen 3 en 7 worden aangepast om de nieuwe Sol-fles voor de diverse markten in 24-loose, 4-packs en 6-packs te verpakken. Vicky Vriend Projectmanager New Product Introductions HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 7