Proefbrouwsel voor een perfecte Sol
HNS VISIE 2015
Tijdens de Leiderschapsdag van 11 juni 2012 werd duidelijk dat samenwerking tussen
afdelingen een belangrijke sleutel is bij het realiseren van de HNS Visie 2015. In HNS
Nieuws vind je daarom een serie artikelen over hoe afdelingen succesvol samenwerken.
Deze keer een aansprekend voorbeeld van hoe samenwerking tussen Verpakken en CS&L
in Den Bosch heeft geleid tot optimalisering van de palletpatronen van Colonne 17.
'S-HERTOGENBOSCH. Colonne 17
is in Den Bosch de enige lijn met twee
palletizers. Als de pallets vol zijn, krij
gen ze de juiste palletlabels en komen
op de crossdockbanen van CS&L. Zo
worden ze getransporteerd naar de
afhaalpunten vlakbij de laaddocks.
Daar worden ze opgepikt en geladen
in containers bestemd voor de export
markt. De betrokken afdelingen, CS&L
en Verpakken, zijn daarom samen
bezig dit hele proces van belading te
optimaliseren en te mechaniseren. Dit
onder meer om verstoringen in de lo
gistieke keten te voorkomen. De focus
van het TPM verbeterteam Palletpa
tronen lag primair op het functioneren
van Colonne 17. Teamtrekker Auke
Schripsema: "Vergeleken met andere
lijnen zorgde Colonne 17 voor relatief
veel verstoringen in het patroon. Dat
had vooral te maken met de wijze
waarop de pallets door palletizers 1
en 2 werden aangeboden. Die volg
orde kwam vaak niet overeen met de
volgorde waarin de pallets uiteindelijk
in de containers moesten. Vooral de
vorkheftruckchauffeurs waren daar
de dupe van. Zij hadden enorm veel
extra werk."
Verbeterdoel
Maarten van Veluw, Projectmanager
Logistiek CS&L, legt uit: "De laatste
schakel in het proces bepaalt de
volgorde. Die laatste schakel is de
container. Er zijn drie soorten con
tainers. Iedere container wordt 100%
klantspecifiek beladen. Wij weten
precies in welke volgorde alle pallets
in die container moeten. Er is maar
één goede volgorde. Hoe beter we de
ruimte vullen, hoe lager de kosten. Ons
verbeterdoel was te zorgen dat de pal
lets voortaan in de goede volgorde van
rollerband 1 en rollerband 2 afkomen.
Om dat te regelen moest er aan de soft
ware gesleuteld worden. In ons team is
Walter Leijtens daar verantwoordelijk
voor als BTS Automatiseringsengineer.
Walter is in de systemen gedoken en
heeft op een flink aantal punten de
software verbeterd. De besturingssoft-
ware zorgt nu dat de twee palletizers
hun pallets in de goede volgorde
aanbieden."
AGV's
Auke: "En daarmee doen we een
belangrijke stap voorwaarts. Want
op termijn gaan we ook onbemande
heftrucks inzetten, de zogenoemde
AGV's. Heftruckchauffeurs kunnen
fouten in het systeem herstellen, de
AGV's kunnen dat niet. Die pakken
gewoon de pallet die klaar staat. Aan
ons om ervoor te zorgen dat in 100%
van de gevallen de goede pallet wordt
aangeboden. Dit deel van het proces
werkt nu, waardoor we zeker weten
dat in de toekomst de AGV's met twee
pallets tegelijk de container kunnen
beladen. Nu dat werkt, kunnen we de
aandacht verleggen naar de volgende
stappen, namelijk het traject naar
crossdock en containers. Een manage
ment trainee, Erik Kögeler, gaat voor
ons eerst een verbetertraject doen. Met
de resultaten daarvan zullen we weer
verdere stappen maken richting HNS
Visie 2015."
Walter: "Inderdaad, de pallets komen
nu in de juiste volgorde van beide
palletizers af. We hadden al een be
ladingsgraad van de containers van
soms 96%. Nu zijn we ook een stuk
efficiënter in het proces van beladen."
X** -
ZOETERWOUDE. Geen alledaags gezicht in de Zoeter-
woudse brouwerij: technoloog Gert Eikelboom doseert
verwarmde hop met een emmertje in de wortketel. Samen
met Gertjan Kleinhout brouwt hij een proefbrouwsel Sol,
met als doel te valideren dat HNS in staat is een perfecte
Sol te produceren (al is dat nu nog met het handje!).
Voordat in april (week 15) de eerste containers met dit
Mexicaanse bier naar onze klanten worden verscheept,
worden de installaties aangepast, zodat het handmatig
doseren weer tot het verleden behoort. Bij Brouwen wordt
er geïnvesteerd in een nieuwe maltosetank, een lichtsta-
biele hopdoseringsunit, een uitbreiding van de helderbier-
keldermatrix en in aanpassingen in de automatisering
om deze nieuwe biersoort te kunnen produceren. Ook de
verpakkingslijnen 3 en 7 worden aangepast om de nieuwe
Sol-fles voor de diverse markten in 24-loose, 4-packs en
6-packs te verpakken.
Vicky Vriend
Projectmanager New Product Introductions
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]