HEINEKEN volledig
over op vrachtwagens
met Euro 6-motor
Z'+,
LOGISTIEK
'Dit project is een goed voorbeeld van
de winst die behaald kan worden als
afdelingen en partners in de keten
samenwerken'.
De eerste gloednieuwe vracht
wagens met Euro 6-motor zijn op 11
augustus afgeleverd in Zoeterwoude.
Dit moment kenmerkt de aftrap van
de vervanging van de gehele vloot
met Euro 6-motoren in 2012.
iftOK j£00i}
^OORD Gfo
JÖ.
ZOETERWOUDE. Sebastiaan Reimers, tijdelijk Senior Shopfloor Planner bij
de afdeling CS&E (Customer Service Export) en Projectleider Logistiek: "Per
initiële containerboeking moeten de medewerkers van de afdeling Customer
Service Export een groot aantal variabelen invullen. Dat gebeurt allemaal
handmatig. In 2011 telden we 42.000 wijzigingen op die initiële boekingen,
allemaal via e-mail of telefoon doorgegeven. Dat is niet alleen tijdrovend, de
kans op fouten is op deze manier heel groot."
Automatische update
"In week 6 zijn we een pilot gestart met Maersk, één van de acht grote rederijen
waarmee HEINEKEN zaken doet," vervolgt Sebastiaan. "Het doel van de pilot
was om het handmatige werk zoveel mogelijk terug te brengen door te
automatiseren, waardoor de kans op fouten wordt teruggebracht en First Time
Right verbetert. Om dat te bereiken hebben we besloten om te gaan werken
met EDI (Electronic Data Interchange, red.) en met name de EDIFACT
standaard die wereldwijd wordt gebruikt om informatie tussen bedrijven uit
te wisselen. EDIFACT is gekozen omdat de Verenigde Naties dit als standaard
aanhoudt, wat de kans op verdere acceptatie bij de andere rederijen vergroot.
Naast het elektronisch versturen van de berichten, standaardiseerden we onze
boekingen, waardoor medewerkers nog maar vier variabelen hoeven in te
voeren. De boekingen worden door de medewerkers in SAP ingevoerd en
komen via een EDI-interface bij de rederij terecht. Het aantal wijzigingen
verandert hier niet door, maar er vindt een automatische update plaats
waaraan de afdeling CS&E geen werk meer heeft. Het operationele systeem
wordt geüpdate - zowel aan de kant van HEINEKEN als aan de kant van de
rederij - en de rest gaat automatisch via de interface."
IT-infrastructuur
"Tot en met week 25 hebben we alles getest en we kunnen concluderen dat de
pilot zeer succesvol is verlopen," aldus Sebastiaan. "Het project is een mooi
voorbeeld van de winst die behaald kan worden als er goed wordt samen
gewerkt door afdelingen en partners in de keten. In de toekomst hopen we met
deze oplossing tot 80% van alle wijzigingen te automatiseren. Een volgende
stap die we willen maken is om ook de verschepingsinstructies en
containerstatussen rechtstreeks met de rederijen te communiceren. Dat loopt
momenteel nog via een derde partij. Zodra we dit klaar hebben - waarschijnlijk
eind dit jaar - rollen we de gekozen oplossing uit naar de overige zeven grote
rederijen. Een 100% dekking is onze doelstelling, maar omdat niet alle
kleinere rederijen de IT-infrastructuur hebben die nodig is, gaan we dat
helaas niet halen."
Sebastiaan Reimers:
ZOETERWOUDE. De Euro 6-motoren zijn ontwikkeld
volgens de laatste emissienorm voor voertuigen in de
Europese Unie die per 1 januari 2014 van kracht wordt.
Vergeleken met Euro 5-motoren wordt de uitstoot van
stikstofoxides met 80% verlaagd en de emissie van fijnstof
gehalveerd. De vervanging van de vloot is een nieuwe
stap in het duurzaamheidsbeleid van HEINEKEN, waarvan
duurzaam transport een belangrijk onderdeel is.
Koos Tromp, Directeur Logistiek en Distributie: "Bij
HEINEKEN kijken we continu naar nieuwe manieren waarop
we onze logistieke keten kunnen verduurzamen.
De afgelopen jaren hebben we een aantal grote stappen
gemaakt, waaronder de opening van de mouthaven naast
de brouwerij in Zoeterwoude. Daardoor is de aanvoer van
mout van 7.000 vrachtwagens per jaar teruggebracht
naar één boot per dag. Met de komst van deze nieuwe
vrachtwagens zetten we een belangrijke nieuwe stap in de
verduurzaming van onze logistieke keten."
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]