HEINEKEN volledig over op vrachtwagens met Euro 6-motor Z'+, LOGISTIEK 'Dit project is een goed voorbeeld van de winst die behaald kan worden als afdelingen en partners in de keten samenwerken'. De eerste gloednieuwe vracht wagens met Euro 6-motor zijn op 11 augustus afgeleverd in Zoeterwoude. Dit moment kenmerkt de aftrap van de vervanging van de gehele vloot met Euro 6-motoren in 2012. iftOK j£00i} ^OORD Gfo JÖ. ZOETERWOUDE. Sebastiaan Reimers, tijdelijk Senior Shopfloor Planner bij de afdeling CS&E (Customer Service Export) en Projectleider Logistiek: "Per initiële containerboeking moeten de medewerkers van de afdeling Customer Service Export een groot aantal variabelen invullen. Dat gebeurt allemaal handmatig. In 2011 telden we 42.000 wijzigingen op die initiële boekingen, allemaal via e-mail of telefoon doorgegeven. Dat is niet alleen tijdrovend, de kans op fouten is op deze manier heel groot." Automatische update "In week 6 zijn we een pilot gestart met Maersk, één van de acht grote rederijen waarmee HEINEKEN zaken doet," vervolgt Sebastiaan. "Het doel van de pilot was om het handmatige werk zoveel mogelijk terug te brengen door te automatiseren, waardoor de kans op fouten wordt teruggebracht en First Time Right verbetert. Om dat te bereiken hebben we besloten om te gaan werken met EDI (Electronic Data Interchange, red.) en met name de EDIFACT standaard die wereldwijd wordt gebruikt om informatie tussen bedrijven uit te wisselen. EDIFACT is gekozen omdat de Verenigde Naties dit als standaard aanhoudt, wat de kans op verdere acceptatie bij de andere rederijen vergroot. Naast het elektronisch versturen van de berichten, standaardiseerden we onze boekingen, waardoor medewerkers nog maar vier variabelen hoeven in te voeren. De boekingen worden door de medewerkers in SAP ingevoerd en komen via een EDI-interface bij de rederij terecht. Het aantal wijzigingen verandert hier niet door, maar er vindt een automatische update plaats waaraan de afdeling CS&E geen werk meer heeft. Het operationele systeem wordt geüpdate - zowel aan de kant van HEINEKEN als aan de kant van de rederij - en de rest gaat automatisch via de interface." IT-infrastructuur "Tot en met week 25 hebben we alles getest en we kunnen concluderen dat de pilot zeer succesvol is verlopen," aldus Sebastiaan. "Het project is een mooi voorbeeld van de winst die behaald kan worden als er goed wordt samen gewerkt door afdelingen en partners in de keten. In de toekomst hopen we met deze oplossing tot 80% van alle wijzigingen te automatiseren. Een volgende stap die we willen maken is om ook de verschepingsinstructies en containerstatussen rechtstreeks met de rederijen te communiceren. Dat loopt momenteel nog via een derde partij. Zodra we dit klaar hebben - waarschijnlijk eind dit jaar - rollen we de gekozen oplossing uit naar de overige zeven grote rederijen. Een 100% dekking is onze doelstelling, maar omdat niet alle kleinere rederijen de IT-infrastructuur hebben die nodig is, gaan we dat helaas niet halen." Sebastiaan Reimers: ZOETERWOUDE. De Euro 6-motoren zijn ontwikkeld volgens de laatste emissienorm voor voertuigen in de Europese Unie die per 1 januari 2014 van kracht wordt. Vergeleken met Euro 5-motoren wordt de uitstoot van stikstofoxides met 80% verlaagd en de emissie van fijnstof gehalveerd. De vervanging van de vloot is een nieuwe stap in het duurzaamheidsbeleid van HEINEKEN, waarvan duurzaam transport een belangrijk onderdeel is. Koos Tromp, Directeur Logistiek en Distributie: "Bij HEINEKEN kijken we continu naar nieuwe manieren waarop we onze logistieke keten kunnen verduurzamen. De afgelopen jaren hebben we een aantal grote stappen gemaakt, waaronder de opening van de mouthaven naast de brouwerij in Zoeterwoude. Daardoor is de aanvoer van mout van 7.000 vrachtwagens per jaar teruggebracht naar één boot per dag. Met de komst van deze nieuwe vrachtwagens zetten we een belangrijke nieuwe stap in de verduurzaming van onze logistieke keten." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 5