KWALITEIT VOOR HNS TOPPRIO Arno Centen, Manager Supply Chain Support Jaarlijks heeft HNS grote hoeveelheden grond en hulpstoffen en verpakkingsmaterialen nodig. De kosten hiervoor bedragen vele miljoenen Euro's. Procurement HEINEKEN Nederland coördineert de aankoop van deze materialen met HEINEKEN Global Procurement. 6^ONO£ff$( Om aan HEINEKEN te mogen leveren moeten leveranciers worden geauditeerd, waarbij wordt beoordeeld of de leverancier in staat is om aan onze hoge eisen te voldoen. Na een positief oordeel kan de leverancier worden goedgekeurd. HNS betrekt materialen van goed gekeurde leveranciers. Om de 3 a 5 jaar - afhankelijk van het soort materiaal - vindt er opnieuw een audit plaats. Hiermee is nog niet gezegd dat leveranciers ook materialen leveren die altijd voldoen aan onze eisen. Daarom worden er regelmatig inspecties gedaan bij de leveranciers of op de brouwerij bij aankomst. Er wordt ook gekeken naar de verwerkbaarheid van grondstoffen en verpakkingsmaterialen, bijvoorbeeld in het brouwhuis en op de colonnes. Wanneer er klachten zijn over de aanlevering, de kwaliteit of de verwerkbaarheid wordt dit teruggekoppeld naar de leveranciers. Zij moeten dan een actieplan maken om deze klachten op te lossen. Op kwartaalbasis worden de prestaties van de leveranciers besproken met Contract Management, de kwaliteitsmedewerkers en het management van de afdeling Verpakken en verpakkingspecialisten van mijn afdeling. Om onze HNS Visie te bereiken, is het nodig dat verstoringen door materialen sterk worden gereduceerd. In 2011 had HNS zo'n 500 verpakkingsmateriaalklachten en -opmerkingen. Het is onze ambitie om dit te reduceren naar 50 in 2015. Enerzijds zal daardoor het aantal blokkades afnemen, anderzijds zal de verwerkbaarheid verbeteren. Naast bestaande systemen om verbeteringen te realiseren is ook besloten dat leveranciers met relatief veel klachten worden 'geadop teerd' door een managementteamlid. In zo'n geval wordt de top van die leverancier uitgenodigd of bezocht en wij zetten dan uiteen wat wij als HNS nastreven en van de leverancier verwachten. Uiteindelijk is de leverancier eindverantwoordelijk voor de kwaliteit. En een betere kwaliteit vertaalt zich ook bij de leverancier in lagere kosten. Het is nog een lange weg, maar door intern de krachten te bundelen richting de leveranciers en duidelijk te maken dat verbetering van de kwaliteit topprioriteit is voor HNS, hopen we dit ambitieuze doel te bereiken voor de volgende Olympische Spelen. Samen met onze leveranciers gaan we voor goud! 2l HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 2