t MAG Pilsener in productie MERK Constante kwaliteit Team Desperados': Gerrit Moesbogen, Gerard Werner en Paul Tromj#M Testruns Hetzelfde gold voor de 3-pack verpakking. Daarvoor is een speciaal karton ontworpen dat machinaal gevouwen wordt. Paul: "Maar het is niet zomaar een karton. Bij de 'huisstijl' van Desperados hoort dat de hoeken enigszins schuin lopen. Het karton moet dan zodanig gevouwen worden dat de flessen er niet uitvallen. Bovendien moet de zijflap zodanig hoog zitten dat deze over de barcode op de fles heen valt. Immers, in de supermarkt moet straks niet de barcode op de fles maar die op het karton gescand worden. Met het nieuwe karton, en later ook de doos waarin acht 3-packs passen, hebben we zoals gebruikelijk eerst een testrun gedraaid. Daarna pakken we twee weken om zaken aan te passen. Vervolgens doen we nog een testrun, waarna we starten met de eerste commerciële runs waarbij we nog verdere optimalisaties door kunnen voeren. Vanaf begin juli draait de eerste colonne al volop mee in het afvullen van de nieuwe fles. De eerste run gaat naar de Nederlandse markt, waar ze in een doos van 24 of in een 3-pack verkocht wordt. Inmiddels hebben we onze glasleveranciers opdracht gegeven de productie op te schalen. Op korte termijn gaan we nog twee andere exportlijnen in Den Bosch overzetten op de nieuwe Desperados fles zodat we aan de grote vraag in het buitenland kunnen voldoen. Waanzinnig mooi Het is leuk om te merken dat Desperados het zo goed doet. Het is even sleutelen, maar dan heb je ook wat om trots op te zijn: een nieuwe exportfles, die perfect af te vullen is, die goed over de band loopt en die in een waanzinnig mooie 3-pack de markt op gaat!" itRKEN De door Brand georganiseerde, aller eerste, 'hobbypilswedstrijd' van Nederland leverde een trotse winnaar op: Tilburger Mare Vriens. Winnen was al mooi, minstens zo mooi is dat zijn bier eind augustus ook echt in productie ging. WIJLRE. Brand organiseerde deze competitie voor hobbypilsbrouwers samen met bierconsumentenvereniging PINT. Procestechnoloog Rob Habets: "We wilden hobbybrouwers uitdagen een pilsener te brouwen. Nou, dat is Mare Vriens meer dan gelukt. Zijn pils, dat hij de naam 't MAG Pilsener heeft mee gegeven, is heel goed in balans en tegelijk zeer uitdagend. Het is lekker hoppig en het heeft een fijnbloemige neus." Hoppige smaak De afgelopen weken werden de voor bereidingen getroffen voor de productie van het bier. Rob: "In principe gaan we het eenmalig brouwen. Het pilsener wordt afgevuld in flesjes met een speciaal etiket en zal exclusief bij de slijterijen van Mitra en de supermarkten van Jan Linders te koop zijn. In vergelijking met onze eigen Mare Vriens neemt een receptuur koos Mare Vriens voor andere grondstoffen, in het bijzonder ook een andere om het suikergehalte hop. Hij wilde een meer hoppige smaak en van zijn brouwsel te aroma. Wat dat betreft heeft hij zich ook laten inspireren door onze reclameslogan 'meer hop, meer smaak'. Mare maakt gebruik van drie verschillende aromatische hoppen, die hij op drie verschillende tijdstippen in het brouwproces toevoegt. Samen met de keuze van zijn moutmelange geeft dit het bier een zeer rijke hopsmaak en een excellent bloemig hop-aroma. Onze grootste uitdaging is om zijn brouw- en vergistingschema te vertalen van keuken naar professioneel brouwhuis. Voor ons heel spannend, maar ook erg leuk om te doen." Coen Dekker, als Beer Image Manager verantwoordelijk voor het imago van Brand in de markt: "Pils is eigenlijk het meest speciale bier dat er bestaat! We vergeten wel eens hoe speciaal het eigenlijk is en hoe lastig het is om een mooi, helder pils te brouwen. Je hebt niet alleen kennis nodig, maar ook kunde en passie om dag in dag uit hetzelfde heldere pils te brouwen van constante kwaliteit en smaak. Met de pilsbrouwwedstrijd wilden we vooral het vakmanschap van mensen als Mare Vriens laten zien." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 11