Vervoer als het even
kan over water!
DUURZAAMHEID
Met de HNS Visie 2015 op het netvlies heeft CS&L de doelstelling de transportkosten zo
laag mogelijk te houden. Uit oogpunt van kosten, maar ook van duurzaamheid, is ver
voer over water de beste optie. Soms moet er door problemen in het proces een inhaalslag
gemaakt worden om op tijd bij de zeeboot te zijn. In dat geval is een truck sneller. Het TPM
verbeterteam Reductie Trucking heeft zich de afgelopen maanden gefocust op het reduceren
van het aantal in te schakelen trucks.
MANUELA
02318590
HOOGVLIET
Hcineka
Heineken
Ben van Drunen, Esther Stap en Jan Feijer gaan voor vervoer over water! Niet op de foto: teamlid Roel Asselman.
'S-HERTOGENBOSCH. Teamtrekker Esther
Stap (TPM Facilitator), Roel Asselman (Cus
tomer Service Export), Ben van Drunen (Shop
Floor Control) en Jan Feijer (Logistic Support)
vormden samen een team dat alle invalshoeken
van het proces meenam; de markt, orderop-
voer, productie, planning en logistiek. Esther
Stap: "Vanuit de Bossche Container Terminal
(BCT) verschepen we jaarlijks 22.500 contai
ners met binnenvaartschepen naar de havens
van Antwerpen en Rotterdam. In wezen willen
we al die containers per schip vervoeren, dat is
voor het milieu én voor de kosten het beste." Jan
Feijer: "Maar soms zit er ergens in ons proces
iets tegen. Om dan toch op tijd bij de klant te
zijn, is er maar één optie; de lading per vracht
wagen vervoeren." Roel Asselman: "Regelma
tig zien we op onze afdeling CSE samen met
Market Demand nog wel kansen om én de klant
tevreden te houden én geen kosten te maken.
Een trucker is gewoon niet altijd nodig, dit kost
extra geld en het is ook niet de beste optie voor
het milieu. Vanuit de F1 Logistics pilaar, onder
meer verantwoordelijk voor het opsporen en
verminderen van verliezen in transportkosten,
kreeg het team de doelstelling: 50% reductie
per jaar. In 2011 maakten we 450 keer gebruik
van een trucker, in 2012 moet het dus minder
dan 225 keer zijn. Dat is ongeveer 4 keer per
week. We zitten nu cumulatief op 3,4
Brede aanpak
Het werk van het verbeterteam wierp dus al
snel zijn vruchten af. Ben van Drunen: "Kern is
dat we het breed hebben aangepakt, samen met
de andere schakels in de keten. We hebben het
hele traject in kaart gebracht, vanaf de vraag
van de klant tot levering van de container bij
de BCT. Een belangrijk begrip voor ons is '48
uur voor closing'. Dat is het moment dat de
container bij de BCT moet zijn om op tijd in de
zeehaven aangeleverd te kunnen worden. Als er
na dit moment nog containers binnenkomen,
ontstaat er reden tot overleg. Samen moeten
we de afweging maken: op tijd bij de klant of
kosten maken? Krijgen we het voor elkaar dat
het schip toch op tijd in de haven is en nog kan
lossen?
Kan de order eventueel doorgeboekt worden?
Deze procedure hebben we als team goed
vastgelegd, dat geeft iedereen heel veel duide
lijkheid." Roel Asselman: "Er is nu meer balans
tussen de afdelingen. Als een lading weg moet
en het kan niet meer per schip, dan stemmen
we onderling af of we de container per vracht
wagen gaan vervoeren. Maar geloof me, het
onnodig inschakelen van truckers zullen we
altijd proberen te voorkomen." Esther Stap: "We
zagen op de werkvloer heel veel motivatie om
hierover samen duidelijke afspraken te maken
en het proces te verbeteren. Wat we nu gaan
doen, is zes maanden volgen of de duidelijke
afspraken en verbeteringen in het proces goed
geborgd zijn. Ook kijken we wat van onze be
vindingen toegepast kan worden in het proces
in Zoeterwoude in combinatie met Alpherium."
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY