Vervoer als het even kan over water! DUURZAAMHEID Met de HNS Visie 2015 op het netvlies heeft CS&L de doelstelling de transportkosten zo laag mogelijk te houden. Uit oogpunt van kosten, maar ook van duurzaamheid, is ver voer over water de beste optie. Soms moet er door problemen in het proces een inhaalslag gemaakt worden om op tijd bij de zeeboot te zijn. In dat geval is een truck sneller. Het TPM verbeterteam Reductie Trucking heeft zich de afgelopen maanden gefocust op het reduceren van het aantal in te schakelen trucks. MANUELA 02318590 HOOGVLIET Hcineka Heineken Ben van Drunen, Esther Stap en Jan Feijer gaan voor vervoer over water! Niet op de foto: teamlid Roel Asselman. 'S-HERTOGENBOSCH. Teamtrekker Esther Stap (TPM Facilitator), Roel Asselman (Cus tomer Service Export), Ben van Drunen (Shop Floor Control) en Jan Feijer (Logistic Support) vormden samen een team dat alle invalshoeken van het proces meenam; de markt, orderop- voer, productie, planning en logistiek. Esther Stap: "Vanuit de Bossche Container Terminal (BCT) verschepen we jaarlijks 22.500 contai ners met binnenvaartschepen naar de havens van Antwerpen en Rotterdam. In wezen willen we al die containers per schip vervoeren, dat is voor het milieu én voor de kosten het beste." Jan Feijer: "Maar soms zit er ergens in ons proces iets tegen. Om dan toch op tijd bij de klant te zijn, is er maar één optie; de lading per vracht wagen vervoeren." Roel Asselman: "Regelma tig zien we op onze afdeling CSE samen met Market Demand nog wel kansen om én de klant tevreden te houden én geen kosten te maken. Een trucker is gewoon niet altijd nodig, dit kost extra geld en het is ook niet de beste optie voor het milieu. Vanuit de F1 Logistics pilaar, onder meer verantwoordelijk voor het opsporen en verminderen van verliezen in transportkosten, kreeg het team de doelstelling: 50% reductie per jaar. In 2011 maakten we 450 keer gebruik van een trucker, in 2012 moet het dus minder dan 225 keer zijn. Dat is ongeveer 4 keer per week. We zitten nu cumulatief op 3,4 Brede aanpak Het werk van het verbeterteam wierp dus al snel zijn vruchten af. Ben van Drunen: "Kern is dat we het breed hebben aangepakt, samen met de andere schakels in de keten. We hebben het hele traject in kaart gebracht, vanaf de vraag van de klant tot levering van de container bij de BCT. Een belangrijk begrip voor ons is '48 uur voor closing'. Dat is het moment dat de container bij de BCT moet zijn om op tijd in de zeehaven aangeleverd te kunnen worden. Als er na dit moment nog containers binnenkomen, ontstaat er reden tot overleg. Samen moeten we de afweging maken: op tijd bij de klant of kosten maken? Krijgen we het voor elkaar dat het schip toch op tijd in de haven is en nog kan lossen? Kan de order eventueel doorgeboekt worden? Deze procedure hebben we als team goed vastgelegd, dat geeft iedereen heel veel duide lijkheid." Roel Asselman: "Er is nu meer balans tussen de afdelingen. Als een lading weg moet en het kan niet meer per schip, dan stemmen we onderling af of we de container per vracht wagen gaan vervoeren. Maar geloof me, het onnodig inschakelen van truckers zullen we altijd proberen te voorkomen." Esther Stap: "We zagen op de werkvloer heel veel motivatie om hierover samen duidelijke afspraken te maken en het proces te verbeteren. Wat we nu gaan doen, is zes maanden volgen of de duidelijke afspraken en verbeteringen in het proces goed geborgd zijn. Ook kijken we wat van onze be vindingen toegepast kan worden in het proces in Zoeterwoude in combinatie met Alpherium." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 4