Het succes van bliklijn 6 QA ACTUEEL Henriëtte Govers nieuwe vertrouwenspersoon fj i H11 i ii I f i 11 ii i i i n De bliklijn in Zoeterwoude, Colonne 6, vertoont al een paar jaar een dalende trend in het aantal lange storingen. Ook de afname van het aantal korte stops lijkt definitief door te zetten. Een flinke stijging in de productiviteit van de lijn is het gevolg. Col 6 Lange stops OQ§2Sr*r,r,'N'Nr'n'r'r>,'Nr,,Nr" Col 6 Korte stops S 20.0 1 s s s s ZOETERWOUDE. De OPI van het eerste kwartaal was gemiddeld 72,5%, ruim boven de gestelde target van 69%. We zien zelfs shifts waar OPI's tot ver over de 90% worden bereikt! Grafieken tonen het aantal stops per draaiuur vuiler. De zwarte lijn laat de trend zien van de afge lopen jaren, 2011 niet meegerekend, en de rode lijn is een indicatie waarop het aantal stops dit jaar zal moeten uitkomen om aan de trend te voldoen. Op de grafieken is te zien dat het aantal lange stops ten opzichte van 2011 met 37% is gereduceerd en de korte stops zijn ten opzichte van 2011 met 31% gereduceerd. Wat opvalt is de stijging van het aantal stops in 2011Dat is te verklaren door een grote ombouw van de lijn in december 2010 voor de introductie van de 'Straightwall Can'. Bij een dergelijke ombouw duurt het ongeveer een jaar om de machines onder de knie te krijgen voor techniek en operatie. De tijd tussen de stops (MTBA) laat dit jaar - in tegenstelling tot voorgaande jaren - ook een stijgende trend zien. Inspanningen Harry van Kouwen, installatiebeheerder Colonne 6: "De resultaten zijn te danken aan de inspanningen die iedereen op de lijn heeft geleverd. Dat is het gevolg van jarenlang verbeteren en tegelijkertijd focussen op het handhaven van de standaarden zo als SMED, CILT, smeertaken, periodiek onderhoud en inspectie. Zo hebben bijvoorbeeld BDA's (Break Down Analysis) pas effect op het moment dat standaarden goed uitgevoerd en geborgd worden. Als gevolg hiervan is het aantal lange storingen flink omlaag gebracht. We hebben de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt in het handhaven van de standaarden door meer verantwoordelijkheid richting de lijn te leggen, waardoor er meer betrok kenheid en eigenaarschap ontstond. We hebben nu een ongeplande stilstand van slechts 5% en dat geeft zichtbaar meer rust op de lijn. Colonnetech nici en operators hebben nu meer tijd voor CILT, labels, periodiek onderhoud en het oplossen van korte stops." Elkaar stimuleren Gert van Leeuwen, Teamleider Colonne 6: "Hoe we de lijn verbeteren is een groot verschil met een aantal jaren geleden. De verantwoordelijkheid ligt tegenwoordig meer bij de operators en de colon netechnicus. In het verleden hadden verbeter teams in één klap een grote impact. Dankzij de samenwerking tussen operators en de colonne technicus aan de hand van BDA's en de Minor Stop Analysis Sheet, bereiken we nu met veel kleine verbeteringen ook een verlaging van het aantal stops. Sinds een half jaar vindt ook de wekelijkse Werkplekorganisatie (WPO) plaats, een belangrijk overleg waar afspraken gemaakt worden en acties worden uitgezet. Om de trend in de toekomst vast te houden, blijven we erop toezien dat standaar den uitgevoerd en geborgd blijven door dagelijkse wachtoverdrachten. Het blijft ook belangrijk om elkaar onderling aan te spreken op het uitvoeren van de standaarden. We moeten elkaar stimuleren om verbeterstappen te kunnen maken." PM Pilaar Zoeterwoude Met ingang van 1 mei is Henriëtte Govers aangesteld als vertrouwenspersoon voor de brouwerij in 's-Hertogenbosch. 'S-HERTOGENBOSCH. Henriëtte, Senior Kwaliteitsanalist op de Kwaliteits dienst, volgt hiermee Ans Walraven op. Henriëtte: "Als medewerker kun je bij mij terecht als je klachten hebt over onge wenste omgangsvormen zoals seksuele intimidatie, pesten, agressie en geweld. Het is erg belangrijk dat mensen op het werk op een goede en prettige manier met elkaar omgaan. Plezier is daarbij belangrijk, maar ook je veilig voelen in de werkomgeving. Watje van mij kunt verwachten, is dat er goed naar je ver haal geluisterd wordt. Vervolgens zorg ik als vertrouwenspersoon voor begelei ding en advies. Ook bij de informele of formele afhandeling van je klacht zal ik je begeleiden. Alle verkregen informatie wordt - uiteraard - strikt vertrouwelijk behandeld." Meer informatie over de rol van vertrouwenspersoon is te vinden op HeiPort, bij HR of rechtstreeks bij Henriëtte. Ze is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend op 06-22240981. HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 10