a]
CS&L maakt flinke slagen
met de implementatie van
TPM. Recent behaalde het
verbeterteam 'Vermindering
handelingen bij blokkade pallets'
de doelstellingen.
Dennis van Gulik, Marleen Schiereck,
Steven Snepvangers en Eelco Bakker in
de Exportloods. Op de foto ontbreken
Marco van de Laak en Esther Stap.
Uj i
1*
's-HERTOGENBOSCH. Het team werd op 26 september opgestart.
Teamtrekkers Marleen Schiereck en Eelco Bakker gingen samen
met TPM Facilitator Esther Stap en operators Marco van de Laak,
Steven Snepvangers en Dennis van Gulik aan het werk. Eelco: "Het
probleem waar we ons op richtten, was het onnodige werk dat
onze mensen hebben door allerlei blokkades met pallets. Als er
met deze door de afdeling Verpakken aangeleverde pallets iets
niet klopt, kun je ze niet uitleveren aan de klant. Het start er al
mee dat je moet uitzoeken wat er niet klopt. Vervolgens gaan de
pallets naar een loods waar een externe partij het probleem verder
gaat oplossen. Kortom, veel handling en veel gedoe waar de klant
geen cent voor wil betalen. De afdeling Verpakken is hard bezig
om het aantal blokkades te verminderen. CS&L zal tot die tijd zo
efficiënt mogelijk om moeten gaan met de pallets die wel geblok
keerd zijn. Als projectteam hebben we een goede analyse gemaakt
aan de hand van onder meer een pareto en een Value Stream Map.
Daaruit bleek dat 5 a 6% van al onze handelingen eigenlijk geen
waarde toevoegt voor de klant. In het geval van blokkade pallets
geldt dat voor alle handelingen." Projectteamlid Marco van de
Laak: "We hebben samen met het hele team de verliezen geanaly
seerd, nagedacht over oplossingen en die vervolgens ook waarge
maakt. Dertien weken na de start is het ons gelukt onze twee
belangrijkste doelstellingen te realiseren. Het gemiddeld aantal
handelingen per pallet hebben we teruggebracht van acht naar
twee, daarnaast hebben we de pendelkosten gereduceerd."
Eelco: "TPM brengt iets en het kost iets. Het kost tijd en als team
trekker heb je er veel administratief werk aan. Maar TPM leert je
dat je alle stappen moet doorlopen en vooral niet met zevenmijls
laarzen naar een snelle oplossing toe moet werken. Alleen door
alle stappen te doorlopen, zie je alle aspecten van het probleem. Je
gaat breder kijken en dat brengt uiteindelijk de oplossing."
Het grote plaatje
Het project wordt nog zes maanden gevolgd. Eelco: "We willen
vooral niet terugvallen. De komende tijd gaan meer medewerkers
van CS&L meedraaien in TPM teams. Om processen te verbeteren
en verliezen inzichtelijk te maken, zijn vijf pilaren opgestart:
OpCo Logistics FI, PLAN, RPM (Returnable Packaging Materials)
en afzonderlijke logistieke pilaren voor de brouwerijen in Zoeter
woude en Den Bosch. De brouwerij logistieke pilaar Den Bosch
begint nu vorm te krijgen. Ondersteund door Facilitator Louis
Hopstaken van TPM Office zijn pilaarleider Harry Werkman en
vier van de logistieke collega's de fundamenten aan het neerzet
ten om verdere verbeteringen in de processen door te voeren.
Continue verbeteren moet een wezenlijk onderdeel van de werk
cultuurvan CS&L worden. Een belangrijke mijlpaal wordt de
Group Supply Chain Audit die dit jaar in april en november gehou
den wordt."
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]