a] CS&L maakt flinke slagen met de implementatie van TPM. Recent behaalde het verbeterteam 'Vermindering handelingen bij blokkade pallets' de doelstellingen. Dennis van Gulik, Marleen Schiereck, Steven Snepvangers en Eelco Bakker in de Exportloods. Op de foto ontbreken Marco van de Laak en Esther Stap. Uj i 1* 's-HERTOGENBOSCH. Het team werd op 26 september opgestart. Teamtrekkers Marleen Schiereck en Eelco Bakker gingen samen met TPM Facilitator Esther Stap en operators Marco van de Laak, Steven Snepvangers en Dennis van Gulik aan het werk. Eelco: "Het probleem waar we ons op richtten, was het onnodige werk dat onze mensen hebben door allerlei blokkades met pallets. Als er met deze door de afdeling Verpakken aangeleverde pallets iets niet klopt, kun je ze niet uitleveren aan de klant. Het start er al mee dat je moet uitzoeken wat er niet klopt. Vervolgens gaan de pallets naar een loods waar een externe partij het probleem verder gaat oplossen. Kortom, veel handling en veel gedoe waar de klant geen cent voor wil betalen. De afdeling Verpakken is hard bezig om het aantal blokkades te verminderen. CS&L zal tot die tijd zo efficiënt mogelijk om moeten gaan met de pallets die wel geblok keerd zijn. Als projectteam hebben we een goede analyse gemaakt aan de hand van onder meer een pareto en een Value Stream Map. Daaruit bleek dat 5 a 6% van al onze handelingen eigenlijk geen waarde toevoegt voor de klant. In het geval van blokkade pallets geldt dat voor alle handelingen." Projectteamlid Marco van de Laak: "We hebben samen met het hele team de verliezen geanaly seerd, nagedacht over oplossingen en die vervolgens ook waarge maakt. Dertien weken na de start is het ons gelukt onze twee belangrijkste doelstellingen te realiseren. Het gemiddeld aantal handelingen per pallet hebben we teruggebracht van acht naar twee, daarnaast hebben we de pendelkosten gereduceerd." Eelco: "TPM brengt iets en het kost iets. Het kost tijd en als team trekker heb je er veel administratief werk aan. Maar TPM leert je dat je alle stappen moet doorlopen en vooral niet met zevenmijls laarzen naar een snelle oplossing toe moet werken. Alleen door alle stappen te doorlopen, zie je alle aspecten van het probleem. Je gaat breder kijken en dat brengt uiteindelijk de oplossing." Het grote plaatje Het project wordt nog zes maanden gevolgd. Eelco: "We willen vooral niet terugvallen. De komende tijd gaan meer medewerkers van CS&L meedraaien in TPM teams. Om processen te verbeteren en verliezen inzichtelijk te maken, zijn vijf pilaren opgestart: OpCo Logistics FI, PLAN, RPM (Returnable Packaging Materials) en afzonderlijke logistieke pilaren voor de brouwerijen in Zoeter woude en Den Bosch. De brouwerij logistieke pilaar Den Bosch begint nu vorm te krijgen. Ondersteund door Facilitator Louis Hopstaken van TPM Office zijn pilaarleider Harry Werkman en vier van de logistieke collega's de fundamenten aan het neerzet ten om verdere verbeteringen in de processen door te voeren. Continue verbeteren moet een wezenlijk onderdeel van de werk cultuurvan CS&L worden. Een belangrijke mijlpaal wordt de Group Supply Chain Audit die dit jaar in april en november gehou den wordt." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 7