Compleet nieuw brouwproces 14000 kgs Heineken Marc van Velthoven mobiele unit die we aan onze brouwinstallaties hebben gekoppeld. Ondertussen draait onze normale productie gewoon door, waarbij we evengoed de doelstellingen van HNS Visie 2015 moeten realiseren: een lagere kostprijs en een hogere productiviteit." Mare: "Dat we dit project op ons bord krijgen, danken we aan het succes van Desperados én aan onze kracht als specialiteitenbrouwerij. Het succes van Desperados is gigantisch. Zo'n 30 jaar geleden ontwikkeld in Frankrijk, is dit biertje zonder reclame-inspanningen een grote hit geworden. Je ziet het veel jongvolwassenen drinken, uiteraard uit de fles en vaak met een schijfje citroen." De opdracht om alle liefhebbers deze zomer hun flesje Desperados te kunnen laten drinken, ligt in de handen van vrijwel alle afdelingen op de Bossche brouwerij. Ook Verpakken is er volop mee bezig. Paul Tromp, manager Projects: "Dat kun je wel zeggen! Op Colonne 15 Binnenland gaan we Desperados afvullen in kratten voor de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse markt. Het betekent dat we veel aanpassingen moeten doorvoeren aan de programmering en aan de inspecties. De Desperados fles is screenprinted, wat wil zeggen dat het etiket er al op zit. Een tweede aanpassing is dat we op Colonne 16 op de Schubert een 3-pack gaan maken. Drie flesjes in een karton, bestemd voor de export. Het betekent dat we de Schubert met een aantal wisseldelen moeten gaan ombouwen." Norbert: "We zijn niet voor niets de specialiteitenbrouwe rij. Gelukkig helpen de collega's uit Wijlre ons een beetje uit de brand. Zij nemen de productie van Wieckse Witte, Amstel Gold en Amstel 1870 van ons over." 's-HERTOGENBOSCH. Desperados is overigens al langere tijd behoorlijk aanwezig op de afde ling Verpakken. Al een tijdje worden per week vrachtwagens gereed product vanuit Frankrijk aangeleverd, die vervolgens op Colonne 8 Export worden afgevuld in flesjes. Maar vanaf 1 april 2012 gaat de Bossche brouwerij Despera dos ook zelf brouwen. Operators Norbert Vissers van de afdeling Filtratie en Marc van Velthoven van de afdeling Brouwen zijn daar continu mee bezig. Mare: "Ja, dag en soms ook wel eens 's nachts! Wij niet alleen overigens. Eigenlijk is heel de Bossche brouwerij er bij betrokken. Denk aan de afdeling Verpakken, het Projecten bureau, Planning en PAPI, die de hele program mering voor haar rekening neemt. We trekken met alle afdelingen samen op en we hebben ook samen de knelpunten in kaart gebracht. Die punten pakken we aan op alle fronten zoals logistiek, materiaalplanning, instelling machi nes, opleidingen en de flexibele inzet van mede werkers. Vooral dat laatste vragen we van onze mensen tijdens de komende zomer. Dan is de verkoop van Desperados op zijn hoogtepunt en zullen we dus heel alert op die marktvraag in moeten spelen." Norbert: "Als onze opdrachtgever in maart 'onze' Desperados goedkeurt, gaan we inderdaad een hete zomer tegemoet. 400.000 hectoliter Desperados is niet niks. Voor ons is het boven dien een compleet nieuw brouwproces. We hebben te maken met een ander gist, een nieuw natuurproduct dat we moeten leren kennen en naar onze hand moeten zetten. Niet alleen de fles is anders, maar bijvoorbeeld ook de maltose, de glucosestroop. Eind 2012 krijgen we de beschikking over twee compleet nieuwe tanks. Tot die tijd produceren we met behulp van een HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2012 | | pagina 7