HEINEKEN Eén HNS-aanpak Iedere afdeling levert zijn bijdrage in de Wereld, "HEINEKEN Klant is tevreden, maar stelt ook hoge eisen kwaliteit en service. Dat kan als we op alle vestigingen en alle afdelingen daar aan bijdragen." Paul Bleijs: "De uitrol van TPM staat centraal. Alle acties in de visie zijn uiteindelijk daar op gericht, zodat we op alle werkplekken efficiënter kunnen produceren. We willen meer First Time Right doen, zodat er minder verstoringen zijn. Als die er toch zijn handelen we ze zelf aan de lijn af. We doen het goed, maar het kan echt beter. Een OP1 van 80 is goed. maar je staat ook nog steeds 20% van de tijd stil. Daar ligt dus nog veel ruimte voor verbetering!" HNS Visie 2015 gaat over alle locaties en alle afdelingen, zo werd ook duide lijk uit de film van het interview dat Studio Sport icoon Tom Egbers hield met Willem de Jonge. HNS zal haar nieuwe opdracht alleen waarmaken als op alle werkplekken vanuit hetzelfde idee wordt gewerkt. Stappen op de ene brouwerij of afdeling werken alleen als er op een andere brouwerij of afdeling op wordt ingespeeld. Peter van Besouw zette dat effect glashelder neer: "Voor de Brand Bierbrouwerij betekent HNS Visie 2015 dat we een andere rol krijgen binnen HNS. We zullen meer een specialiteitenbrouwerij worden, dat betekent dat we stappen moe ten zetten op het gebied van flexibiliteit. Dat de Bossche brouwerij structureel een grote order Desperados mag gaan maken, betekent dat wij een deel van de productie van Amstel Gold en Amstel 1870 voor onze rekening gaan nemen. Op korte termijn moeten wij kunnen dealen met 18 verschillende wortstromen. We gaan naar 7 gisten en 12 verschillende hoppen, het aantal verpakkingen zal toenemen. Voor Wijlre geldt minder volume, maar wel een veel grotere complexiteit." Een van de medewerkers in Zoeterwoude vroeg zich af wie nu wereldwijd de benchmark is. Volgens Godfried Meijer zijn dat de Poolse brouwerijen. Godfried: "Het gaat wel om meer dan de salariskosten. Die zijn nog lager in Polen, maar dat trekt snel bij. Het gaat ook om hun resultaten op produc tiviteit en storingen. Dat moeten we beter kunnen, zeker als je weet dat onze apparatuur beter is dan die in Polen. Een heel goed initiatief is al het werken met Cruise Control, waarbij Brouwen, Energie en Filtratie in weekenden en nachten ap paratuur op afstand bedienen en in wezen ombemand draaien. Een verbeterslag is wel dat we beter moeten worden in het di rect en definitief oplossen van problemen met behulp van TPM." Na de plenaire sessies gingen afdelingen met eigen mensen verder in gesprek over HNS Visie 2015. In die teamsessies was ruimte voor de inhoudelijke vraag 'wat be tekent dit voor onze afdeling en hoe gaan we dat invullen?' Tegelijk was er ook ruim te voor emotie. Een korte inventarisatie onder medewerkers maakt duidelijk dat er op verschillende manieren op het verhaal achter HNS Visie 2015 wordt gereageerd. Hier en daar klinkt er opluchting, met name over het feit dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Ook klinkt door dat mensen best opzien tegen wéér een grote veranderslag. ledereen lijkt desondanks te beseffen dat deze stap noodzakelijk is. De Bossche teamleider Mark Verschuren HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [lT| Kern van het verhaal is de ambitie de beste Supply Chain in de wereld te zijn. Paul Bleijs: "Dat zijn we op dit moment en dat willen we ook graag blijven. Dat bereiken we door met onze klanten samen te werken, door excellente processen, door uitstekende mensen en door verantwoord om te gaan met onze resources". Godfried Meijer: "Onze kracht is de hoge waarde ring die we van klanten krijgen voor onze service, onze kwaliteit en onze admini stratie. We zijn zeer ervaren en profes sioneel als het gaat om de implementatie van NPI's. Op dit moment hebben we productie overcapaciteit, er is dus ruimte. Verder noem ik duurzaamheid én de Rotterdamse Haven." Peter van Besouw: "Dreigingen zijn er ook, anders zaten we hier niet bij elkaar. Bij onze twee grootste klanten is sprake van volumedaling. We hebben te maken met hogere vaste kosten en verwachten daarnaast nog eens hogere variabele kosten. HNS is niet de enige mo gelijke leverancier voor Amerika! Mexico doet het bijvoorbeeld erg goed, met heel moderne brouwerijen. We moeten dus op onze hoede zijn." Godfried Meijer: "Onze klanten zijn tevreden, maar daar kunnen we niet te lang op teren. Klanten stellen ook hoge eisen. Onze productkwaliteit en service moeten we zo zien te houden. Wat betreft NPI's zal het meer én sneller moeten. Ook wordt duurzaamheid steeds belangrij ker." Peter van Besouw: "De eis die het zwaarst weegt, is toch dat de kostprijs omlaag moet. Dat betekent dus dat we een scherpe focus moeten hebben op kosten,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 9