HEINEKEN Ook leveranciers gaan mee Logisch vervolg op TPM Samenwerking is heel belangrijk CESSEN, EN LIJK IN DE KOSTEN' want op dit moment klopt iedereen zelfs voor een piepende deur nog bij ons aan. Als afdelingen dit zelf oplossen, houden onze technici tijd over voor complexere klussen. Ook voor onze monteurs zal dit wennen zijn. Zij zijn over het algemeen echte 'fixers', die graag een concreet probleem oplossen, zoals een machine weer draaiend krijgen." Ron Verweij, maintenance engineer op de Bossche brouwerij, werkt nauw samen met de afdeling Techniek. Ron: "Inderdaad, onze mensen moeten niet bezig zijn met brandjes te blussen, Marieke Boots, senior technoloog: "HNS Visie 2015 betekent vooral dat we goed voorbereid moeten zijn op de toekomst. Om een competi tieve en aantrekkelijke speler op de markt te kunnen blijven, moeten de kosten per hectoliter omlaag." maar met onderhoud. We moeten meer op de lange termijn denken. Bij ons krijgt vrijwel iedereen eigen verantwoordelijkheid over een specifiek focusgebied. Zo stimuleren we eigenaarschap." HNS Visie 2015 betekent niet alleen dat er intern dingen moeten veranderen. Om kwalitatief goede producten te kunnen leveren, is HNS afhankelijk van de spullen die zij aangeleverd krijgt van haar leveranciers. Met hen moeten dus goede afspraken worden gemaakt. En daar gaat Mare Doornweerd over. "Mijn taak als contract manager is om de prestaties van onze leveranciers op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen. Want als zij slechte producten afleveren, leidt dat tot storingen op de productielijnen en dat kost geld. Nu krijgen we jaarlijks 500 klachten over slecht afgeleverde pro ducten. In 2015 willen we maximaal 50 klachten per jaar. Dat is een drastisch verschil. We gaan straks echt met iedere leverancier om de tafel zitten om samen met hen een kwaliteitsplan te maken. Voor contract managers en medewerkers van SD&S betekent dat dat zij nog scherper en resultaatgerichter de gesprekken aangaan met de leveranciers. Alleen zo leveren we onze bijdrage aan een flinke daling van de kosten en van het aantal klachten." Ook als het gaat om het waarborgen van de kwa liteit van de producten die HNS levert, zijn de no dige veranderingen door te voeren. Jeroen van der Sluijs, teamleider Kwaliteitsdienst in Den Bosch: "HNS Visie 2015 is voor ons eigenlijk een voortzet ting van een weg die we al ingeslagen zijn met TPM. We gaan onze kennis nog meer inzetten voor de controle van processen in plaats van de controle van producten. Als je zeker weet dat het proces stabiel is, dan hoef je het product zelf niet meer te controleren." Marieke Boots, senior technoloog van de afdeling Technologie in Zoeterwoude: "Bij onze afdeling houdt het zelfs niet op bij procescon trole. In plaats van allerlei kwaliteitscontroles uit te voeren, gaan we bewaken of de juiste condities wel aanwezig zijn. Ik kan dat heel simpel uitleggen. Als je hamburgers maakt, kun je steeds van iedere hamburger een hapje te nemen om te testen of hij goed smaakt. Ook kun je steeds de temperatuur van de bakplaat checken. Het is veel slimmer dat je in de gaten houdt of de gebruikte barbecue wel goed onderhouden is en doet wat je ervan mag ver wachten. Dat is bij ons eigenlijk hetzelfde. We gaan dus veel meer controleren of de condities goed zijn, of de machine wel in goede staat is, of de mensen die met die machines werken goed genoeg opgeleid zijn en of de methoden die we gebruiken de juiste zijn. Als de condities goed zijn, hebben we minder verstoringen op de lijn, hoeft er minder hersteld en onderzocht te worden. Dat scheelt dus kosten." Een ander punt is dat operators en teamleiders een aantal operationele taken overnemen uit handen van de technologen. Marieke: "Zo gaan operators en teamleiders zelf de Break Down Analyses uitvoeren. Daarbij analyseren ze aan de hand van de daadwerkelijke blokkades wat er fout ging. Onze technologen kunnen zich hierdoor meer toeleggen op statistische procescontrole. Onze doelstellingen zijn ambitieus. In 2015 willen we alle FTR's (First Time Right) minimaal op 95% hebben, mag het extractverlies nog maar 6% bedragen, willen we minder dan 50 blokkades per jaar en willen we minder dan 30 klachten per jaar ontvangen over het verpakkingsmateriaal. Je snapt dat we hier met zijn allen de schouders onder moeten zetten." Er met zijn allen de schouders onder zetten, dat is eigenlijk precies wat volgens iedereen het belangrijkste is dat er moet gebeuren, samen ervoor willen gaan. Erik Broere: "We zijn allemaal afhankelijk van elkaar, je kunt geen dingen op elkaar afschuiven, want je hebt allemaal één en hetzelfde belang." Mare Doornweerd: "Voor dit project is samenwerking dé kritische succesfactor! Ook al hebben afdelingen ieder hun eigen belang bij de samenwerking, het is van groot belang dat we alle neuzen dezelfde kant op krijgen." Marieke Boots is van mening dat we op de goede weg zitten: "Bovendien moet je je realiseren dat veranderingen nooit ophouden. Een organisatie als HNS moet in beweging blijven om de concurrentie voor te blijven, het is een continu proces." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [Tj

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 7