HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Q kreeg ik onder meer terug dat het manage ment er meer tijd voor zou moeten nemen dan nu in de dagelijkse praktijk gebeurt. Voor leidinggevenden is vaak weinig of geen tijd over om bij een team aanwezig te zijn. Ze moeten daar ook de ruimte voor krijgen. Consequenties van veranderingen verschillen volgens de medewerkers vaak per team, presentaties zouden daarom ook op teamniveau moeten plaatsvinden. De presentaties konden volgens velen ook dynamischer worden gehouden en met minder informatie op één sheet. De bood schap moet ook worden gepresenteerd door leidinggevenden die écht achter het verhaal staan en die, naast de resultaten die moeten worden gecommuniceerd, ook oog hebben voor de personele consequenties. Wat is er nodig? Wat ervoor nodig is, riep veel suggesties uit de groepen op. Zo zou men graag zien dat er gewerkt wordt aan het vertrouwen tus sen medewerkers en management en dat medewerkers serieus worden genomen. Ook is er behoefte aan functiegerichte opleidingen die ook echt doorgaan. Onder bezetting of niet, er moet structureel tijd Eén van de werkgroepen in Zoeterwoude. voor worden vrijgemaakt. Medewerkers stelden daarnaast voor om continuïteit in de kaderbezetting te brengen. Door de vele wisselingen van de wacht kunnen leiding gevenden het karwei nu vaak niet afmaken omdat ze een volgende carrièrestap maken. Valkuilen De reacties op mijn vraag over de valkui len en hoe we die kunnen voorkomen, gaf mij veel inzicht in wat er leeft. Opleiding en kennisoverdracht door oudere mede werkers wordt als heel belangrijk ervaren. Volgens sommigen vindt dat door tijdsdruk nu onvoldoende plaats en de angst is dat kennis verloren gaat als mensen weggaan. Het doorzetten van TPM staat hoog op de agenda, maar wel met als voorwaarden dat er meer tijd voor wordt vrijgemaakt en dat er meer discipline is. Leidinggevenden zouden op dit vlak daadkrachtiger kunnen optreden. Er waren meer suggesties voor het huidige management. Zo zou het beha len van doelen niet het belangrijkste moe ten zijn. Leidinggevenden zouden dan meer open kunnen staan voor feedback en een meer coachende rol kunnen heb ben. Tot slot werd de werkdruk aange haald. Teveel prioriteiten worden nu tegelijkertijd gesteld en kennis en kunde zijn niet op tijd op niveau. Samenwerken Ik was blij te horen dat iedereen aan het einde van de sessies aangaf ervoor te willen gaan, rekening houdend met hun opmerkin gen. De kracht van onze organisatie is dat we met elkaar kunnen praten en kunnen samenwerken. We zullen dan ook meer van dit soort contactmomenten inbouwen, steeds met andere medewerkers. Hoewel de bedrijfsleiding van de brouwerijen met opzet niet voltallig bij de sessies aanwezig was, is voor het management van HNS een belangrijke rol weggelegd in dit traject. Zeker nu ik als clusterdirecteur vaker op reis ben. De uitkomsten van onze gesprek ken worden verwerkt en besproken. Over de voortgang van HNS Visie 2015 houden we jullie op de hoogte. Ik wil iedereen die aan deze sessies een bijdrage heeft geleverd, bedanken voor zijn of haar input. 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 3