voor Kennisnetwerk Continu Verbeteren HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Heineken 's-Herto genbosch is een van de initiatiefnemers in het Kennisnetwerk Continu Verbeteren. Eind juni vond op de Bossche brouwerij de kick-off plaats van een project waarbij studenten de ervaringen van grote bedrijven gaan overbrengen op het midden- en klein 'S-HERTOGENBOSCH. De aftrap van de bijeen komst werd gegeven door Toine Schouten en Je roen Trietsch, studenten Technische Bedrijfskun de van Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch. Het afgelopen half jaar zochten én vonden zij het ant woord op de vraag hoe Brabantse ondernemingen hun concurrentiepositie kunnen verstevigen door samen te werken op Continu Verbeteren. De studenten zijn ervan overtuigd dat het midden- en kleinbedrijf enorm veel te winnen heeft bij samenwerking. Toine Schouten: "Maar dan moeten ze met volle overtuiging kiezen om kennis met elkaar te delen en anderen in hun keuken te laten meekijken. Als ze dat doen, gaan straks hun prestaties met sprongen vooruit." Jeroen Trietsch: "Vanuit het kennisnetwerk helpen we bedrijven op weg. De vijf basisprincipes in onze aanpak zijn het zichtbaar maken van je verliezen, samenwerking binnen teams, procesgericht werken, het borgen en standaardiseren van verbeteringen én het motiveren van medewerkers om met verbeterin gen aan de slag te gaan." Heineken en andere grote bedrijven werken in het Kennisnetwerk samen met onderwijs instellingen zoals Avans Hogeschool en HAS. Avans Hogeschool heeft er zelfs een compleet nieuw HBO-opleidingstraject 'continu verbeteren' voor ontwikkeld. Begeleider Ad Breukel: "Al in september gaan elf studenten praktijkprojec ten uitvoeren bij Heineken, Unilever, Mars en FrieslandCampina; geweldig dat die bedrijven bereid zijn in hun keuken met best practices te laten kijken. De kennis die de studenten tijdens die projecten opdoen, wordt allemaal gebundeld in het Kenniscentrum Continu Verbeteren. De kennis die daar bij elkaar komt, helpt de studen ten later weer tijdens hun afstudeerprojecten bij andere Brabantse bedrijven, vooral in de sectoren gezondheid, voeding en farma." Brouwerijmanager Paul Bleijs is enorm blij met dit initiatief: "Het is buitengewoon krachtig dat onderwijs en praktijk de handen ineen slaan. Dat is winst voor het midden- en kleinbedrijf, dat kan meeliften op de enorme ervaring die bij grote bedrijven is opgedaan. Heineken is in 2003 aan de slag gegaan met continu verbeteren. Onze men sen hebben dat helemaal op eigen kracht gedaan, daar zijn we ongelooflijk trots op. Het leidt er ook toe dat onze concurrentiepositie zo sterk is. Ik kan andere bedrijven, groot en klein, alleen maar adviseren om hun prestaties te meten en die te vergelijken met andere bedrijven. Daar leer je enorm veel van. Ondernemers hebben het onder wijs daarbij heel hard nodig. Er zijn op dit moment amper medewerkers te vinden die goed zijn opge leid in het continu verbeteren. De studenten in ons kennisnetwerk zijn dat wel. Zij vervullen letterlijk een brugfunctie tussen kennis en praktijk."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 7