0 Afdelingen testen nieuw proces tijdens succesvol simulatiespel HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Om in te spelen op de wens van de klanten van HNS (bijvoor beeld HUSA) om de doorloop tijd bij promoties te verkorten, ontwikkelde de afdeling Product Change Management een nieuw werkproces. Tijdens een simulatiespel onder leiding van de Heineken University, konden betrokken afdelingen het proces vanuit hun eigen expertise testen. Een interview met Peter Heemskerk en Maartje van Agt. Vlnr: Henny van Egmond, Marjolijn Groeneveld, At Mureau, Mieke Groos, Peter Heemskerk, André Muller, Joost Moreels, Anna Glaumann, Jan Kuijs, Sophia Zuurbier, Wiebe Buising, Aaltje Nieuwdam, Fleur de Vries, Maartje van Agt en Nico de Jong. Niet op de foto, wel aanwezig: Carlo van Genk, Teun van der Linden. ZOETERWOUDE. "Het signaal uit de markt was niet nieuw", zegt manager Product Change Management, Peter Heems kerk. "Ik ben dan ook blij dat we een nieuw werkproces hebben uitgewerkt voor de wijzigingen op bedrukkingen van verpak kingen die HNS afvult. We komen daarmee tegemoet aan de wens van onze marketeers en hun klanten over de hele wereld." Maartje van Agt is Operation Design Coordi nator en vrijgemaakt voor de implementatie van het traject: "De verandering houdt een verkorting in van de doorlooptijd en het goedkeuringstraject van design wijzigin gen. Dat hebben we voor elkaar gekregen door werkzaamheden van marketeers, onze afdeling, de drukkerij en de lithograaf efficiënter te laten plaatsvinden. Voor een interne proceswijziging is ook nieuwe software nodig, het proces wordt straks dan ook ondersteund door een nieuwe software tool in SAP." Feedback voor verbetering Peter: "Wat we nodig hadden, was de feed back van de betrokken afdelingen op het proces en op het nieuwe systeem om tijdig eventuele fouten op te sporen. Omdat het systeem nog niet klaar is, besloten we onder leiding van Heineken University een spel te ontwikkelen waarmee we een aantal trajec ten konden naspelen. Uiteindelijk deden 18 medewerkers van de afdelingen Marketing, PCM, SD&S, Planning, Inkoop, Control, MDM en Masterdata mee aan het spel." "Het naspelen van een systeem was natuur lijk redelijk uniek!", vult Maartje aan. "De reacties waren heel positief en het creëerde ook direct betrokkenheid. Het heeft een hoop opgeleverd qua verbeteringen. De software tooi wordt nu gebouwd. Het idee is dit vanaf 1 september te gaan uitrollen, waardoor de markten er vanaf 1 oktober mee kunnen werken. Met dank aan de bedenkers van het spel!" I Geert MouriTcen Mark van Schijndel met de bumpcap. 'S-HERTOGENBOSCH. Ook de andere brouwerijlocaties gaan de stootpet in 2011 invoeren. De bumpcap bewees in maart al zijn waarde tijdens de pilot bij de revisie van Colonne 16. Tijdens die revisie zijn er geen ongelukken of incidenten geweest met een hoofdwond tot gevolg. Ook waren de reacties erg positief. De afgelopen driejaar was er nog sprake van elf mensen die door hun hoofd te stoten een wond opliepen. Wilfried Aarsen, vei ligheidsmanager: "Bij een grondige inven tarisatie zijn we op plaatsen gestuit waar reëel gevaar was om je hoofd te stoten. Ook viel het ons op dat de ongevallen met hoofdwonden met name plaatsvonden tijdens periodiek onderhoud en gedu rende revisies. De reden hiervan is dat dan de lijnen en machines opengemaakt worden waardoor er meer risico op stoten is. Ook zijn er dan meer externen in huis die niet altijd exact weten wat de veilige routes onder de lijnen door zijn. Op plaatsen waar we het gevaar niet weg kunnen nemen, stellen we persoonlijke veiligheidsmiddelen verplicht.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 9