Vier jaar lang geen ongeval bij Brand Idee Jeroen van Elburg binnenkort uitgevoerd eilig werken HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Veiligheid staat ook in Wijlre op nummer 1. Op 27 mei was er volop reden tot een klein feestje met, uiteraard, een heerlijk stuk Limburgse vlaai met zomerkoninkjes. Reden? Bij de Brand Bierbrouwerij heeft al vier jaar geen ongeval plaatsgevonden. WIJLRE. Die vier jaar geldt zowel voor alle eigen medewerkers als de medewerkers van leverancier Erens, die werkzaam zijn bij Intern Transport. Bij de 'externen' ligt het cijfer op bijna een jaar zonder geval. Brouwerijmanager Peter van Besouw is regelmatig op de werkvloer te vinden. Hij aarzelt niet om bij een onveilige situatie direct in te grijpen en mensen aan te spreken. Peter: "Dat elkaar aanspreken is zo langzamer hand ook een tweede natuur van alle medewerkers geworden. Ziet een van onze mensen iemand die zich niet aan de veiligheidsregels houdt, dan attenderen we diegene ook meteen op zijn gedrag en hoe het beter kan. Alleen zo zorgen we samen dat het veilig is en blijft! Belangrijk is ook de inzet van de TPM Safety-pilaar. ledereen kan daar bijna-ongevallen en gevaarlijk situaties melden. Mensen doen dat ook en ze zien dat de Safetypilaar er dan werk van maakt. Ook leiden de STOP-observaties tot meer safety labels en een verhoogde bewustwording. Geen wonder dat we even met vlaai stil staan bij dit succes. En nu op weg naar vijfjaar zonder ongeval!" Jeroen met een sample van het Tapvat met volume-indicator. De internationale innovatiewedstrijd Heineken Idea Contest leverde onlangs ruim duizend ideeën op. Jeroen van Elburg, Packaging Technologist bij SD&S, bracht het idee voor een volume-indicator voor Tapvat in en behaalde als enige van de Nederlandse organisatie de Top 10! Hoewel hij de wedstrijd niet won, wordt zijn idee wel tot uitvoering gebracht. ZOETERWOUDE. Jeroen en een andere finalist kregen een speciale erkenning van de In novation Steering Committee. De volume-indicator wordt door de commissie gezien als quick win en om die reden tot uitvoering gebracht door het Global In novation Team in Amsterdam. Op 9 juni stond een prototype van de volume-indicator te pronken op de internationale Heineken tentoonstelling Inex, in de Beurs van Berlage in Amsterdam. "Het is natuurlijk fantastisch dat uit meer dan duizend inzendingen van over de hele wereld mijn idee in de top 10 is geëindigd", aldus een trotse Jeroen. "Ik ontving een special recommendation en mijn idee wordt daadwerkelijk in ont wikkeling genomen. Op de Inex werden al enige samples tentoon gesteld. Het was leuk om te zien dat er zoveel belangstelling voor was onder de bezoekers, maar het mooiste vind ik nog dat er wellicht over een tijdje tapvaatjes in de winkel staan met daarop een volume-indicator."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 3