Vier jaar lang geen
ongeval bij Brand
Idee Jeroen van Elburg
binnenkort uitgevoerd
eilig werken
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Veiligheid staat ook in Wijlre op nummer 1. Op 27 mei was er volop reden tot een
klein feestje met, uiteraard, een heerlijk stuk Limburgse vlaai met zomerkoninkjes.
Reden? Bij de Brand Bierbrouwerij heeft al vier jaar geen ongeval plaatsgevonden.
WIJLRE. Die vier jaar geldt zowel voor alle eigen medewerkers als
de medewerkers van leverancier Erens, die werkzaam zijn bij Intern
Transport. Bij de 'externen' ligt het cijfer op bijna een jaar zonder geval.
Brouwerijmanager Peter van Besouw is regelmatig op de werkvloer te
vinden. Hij aarzelt niet om bij een onveilige situatie direct in te grijpen en
mensen aan te spreken. Peter: "Dat elkaar aanspreken is zo langzamer
hand ook een tweede natuur van alle medewerkers geworden. Ziet een
van onze mensen iemand die zich niet aan de veiligheidsregels houdt,
dan attenderen we diegene ook meteen op zijn gedrag en hoe het beter
kan. Alleen zo zorgen we samen dat het veilig is en blijft! Belangrijk is ook
de inzet van de TPM Safety-pilaar. ledereen kan daar bijna-ongevallen
en gevaarlijk situaties melden. Mensen doen dat ook en ze zien dat de
Safetypilaar er dan werk van maakt. Ook leiden de STOP-observaties tot
meer safety labels en een verhoogde bewustwording. Geen wonder dat
we even met vlaai stil staan bij dit succes. En nu op weg naar vijfjaar
zonder ongeval!"
Jeroen met een sample van het
Tapvat met volume-indicator.
De internationale innovatiewedstrijd Heineken Idea Contest leverde onlangs
ruim duizend ideeën op. Jeroen van Elburg, Packaging Technologist bij
SD&S, bracht het idee voor een volume-indicator voor Tapvat in en
behaalde als enige van de Nederlandse organisatie de Top 10! Hoewel hij
de wedstrijd niet won, wordt zijn idee wel tot uitvoering gebracht.
ZOETERWOUDE. Jeroen en
een andere finalist kregen een
speciale erkenning van de In
novation Steering Committee. De
volume-indicator wordt door de
commissie gezien als quick win
en om die reden tot uitvoering
gebracht door het Global In
novation Team in Amsterdam. Op
9 juni stond een prototype van
de volume-indicator te pronken
op de internationale Heineken
tentoonstelling Inex, in de Beurs
van Berlage in Amsterdam. "Het
is natuurlijk fantastisch dat uit
meer dan duizend inzendingen
van over de hele wereld mijn idee
in de top 10 is geëindigd", aldus
een trotse Jeroen. "Ik ontving een
special recommendation en mijn
idee wordt daadwerkelijk in ont
wikkeling genomen. Op de Inex
werden al enige samples tentoon
gesteld. Het was leuk om te zien
dat er zoveel belangstelling voor
was onder de bezoekers, maar
het mooiste vind ik nog dat er
wellicht over een tijdje tapvaatjes
in de winkel staan met daarop
een volume-indicator."