HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS 'Nummer 1 word je niet alleen', was de slogan van de workshops die Verpakken Zoeterwoude afgelopen maart organiseerde. Begeleid door externe coaches kregen operators in groepsverband ruimschoots de gelegenheid om hun inbreng te geven op de vraag hoe de communicatie en de samenwerking binnen de afdeling kan worden verbeterd. ZOETERWOUDE. Voorafgaand aan deze workshops werd vorig jaar van augustus tot december per ploeg een workshop georganiseerd met het thema Samenwerken. Deze werden begeleid door Marcel Jansen van CoachNet- werk. Naar aanleiding daarvan schreef Marcel een rapport met aanbevelingen. Tijdens de workshops van afgelopen maart werden de resultaten en aanbe velingen uit het rapport gedeeld. Daar naast waren de workshops bedoeld om de aanbevelingen om te zetten in acties. Acties bedenken De aanbevelingen uit het rapport zijn inmiddels grotendeels overgenomen door het management. Oprechte inte resse, wederzijds begrip en waardering waren belangrijke aandachtspunten voor de operators, evenals meer tijd en aandacht voor het RGB-gesprek en het vaker en beter organiseren van teammeetings. Met een aantal zaken gaat de afdeling direct aan de slag. Bij voorbeeld met Management By Walking Around, waarbij het management mini maal één uur per dag op de werkvloer aanwezig is om met operators over zowel werkgerelateerde als privézaken te praten. Na introducties van Godfried Meijer en Koert van de Pest, gingen de operators in groepen uiteen om onder leiding van een coach acties te bedenken voor één van de volgende onderwerpen: Effectief feedback geven en ontvangen Bewust zijn en effectief inzetten van eikaars kwaliteiten Samenwerking onderling en tussen operators en management verbeteren Verbetervoorstellen en gouden tips Na ongeveer anderhalf uur kwamen de operators weer bij elkaar voor een evaluatie. Een vertegenwoordiger van iedere groep vertelde wat de uitkom sten waren van hun brainstorm en welke gouden tips zij wilden delen met de rest van de groep. Een greep uit de verbetervoorstellen en de gouden tips van de operators: Interesse in medewerkers tonen is van groot belang om vertrouwen en respect terug te winnen. Nieuwe teamleiders zouden een periode op de lijn mee moeten lopen zodat ze weten wat er speelt en wie er aan de lijn staan. De communicatie moet verbete ren, met name rondom TPM. Nieuwe leidinggevenden zouden tien-minuten-kennis makingsgesprekken met mede werkers moeten houden. Teamleiders moeten open staan voor ideeën van operators die hout snijden en deze beter benutten. Zogenaamde resturen kunnen worden gebruikt om een kijkje te nemen op andere afdelingen. Bij operators inventariseren wat iemand echt graag wil doen voordat sterpunten en werk plekken worden verdeeld. Negatieve feedback één op één bespreken, positieve feedback geven in de groep. Er moet een oplossing worden gevonden voor het feit dat mede werkers zich niet veilig voelen om eerlijke feedback te geven. Vervolgacties "Een goede samenwerking is essentieel binnen elk team", aldus manager Ver pakken, Koert van de Pest. "De teams op de afdeling Verpakken werken vaak al jaren samen. Met deze workshops zoeken we naar manieren om de samenwerking binnen teams en tussen teams en het management verder te verbeteren. De volgende stap is de aanbevelingen concreet maken. Hoe dat het beste vorm kan krijgen, gaan we met een aantal kleine, wisselende groepjes Verpakken-medewerkers be palen. Inmiddels hebben vijf operators zich hiervoor aangemeld. De acties worden onderdeel van de Climate Survey-actieplannen. Via Verpakken Nieuws en de teamoverleggen houden we iedereen op de hoogte van de voortgang." Workshop 'Verpakken i vraagt om actieve inbreri ^enwe^e fel

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 8