H HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Waardering klanten Uitdagingen HNS Uitstekende mensen Boven: aandachtig luisterende medewerkers in Zoeterwoude. Rechts: de roadshow in Wijlre. Peter van Besouw en HR directeur Hans de Ruiter (rechts) spreken de aanwezigen toe. meer keuzes voor de consument. Door dit dalende volume daalt ook de productiviteit binnen HNS en in dat geval stijgen automa tisch de vaste kosten per hectoliter. De grote vraag is hoe we deze trend kunnen keren en volume binnen kunnen halen én houden. Wij willen immers de beste Supply Chain zijn die haar klanten wereldwijd ondersteunt, zodat zij in hun markten kunnen winnen! Uit een recent onderzoek en uit onze eigen klantenbezoeken is naar voren gekomen dat HNS door haar klanten bijzonder wordt gewaardeerd om het serviceniveau, de pro ductkwaliteit en de administratieve afhan deling van zaken. Diezelfde klanten stellen ook eisen aan ons. Voor hen is volumegroei, marktaandeel en kostenfocus van groot belang. Ze vragen ons daarom om meer en sneller te introduceren NPI's zodat zij kun nen inspelen op trends en veranderde markten. Een andere eis is een lage trans- ferprijs. Markten moeten winst opleveren en als de kostprijs van het product omlaag gaat, is er bijvoorbeeld meer ruimte voor marketingactiviteiten. Wereldwijd wordt er dan ook overwogen wat de meest optimale en kostenefficiënte bediening van onze klanten is. Hoe vertaalt dit alles zich in uitdagingen voor HNS? Doordat er vorig jaar mensen vanuit Zoeterwoude gedetacheerd zijn naar andere vestigingen, hebben we een eerste oplossing gevonden om in te spelen op dalende volumes. Om ook in de toekomst een rol van belang te blijven spelen, moet HNS het kostenniveau onder controle hou den en waar mogelijk verlagen, moeten we gebruik maken van alle kansen die zich aan dienen en blijven focussen op kwaliteit, ser vice en een snellere introductie van meer NPI's. Slimmere manieren van vervoer zul len worden onderzocht en bestaande en nieuwe contracten verder uitonderhandeld. Bij al deze activiteiten is en blijft duurzaam heid een belangrijke focus. De trajecten leveren niet altijd direct winst op, maar toch wordt het verantwoord omgaan met resources alleen maar belangrijker in de toekomst. HNS heeft op dit gebied al veel initiatieven ontwikkeld zoals de overslagter- minal Alpherium en moutvervoer per schip. Voor de toekomst kunnen we inzetten op bijvoorbeeld biogas en windturbines. Investeren in uitstekende mensen blijft ook een aandachtspunt. Niet alleen in vaardig heden, maar ook in de door HNS gedefini eerde competenties Resultaatgerichtheid, Samenwerken en Ondernemerschap/ eigenaarschap. Met behulp van TPM moeten onze processen nog efficiënter worden, daarom zullen de stappen 4, 5 en 6 van AM, PM en PQ de komende periode veel nadruk krijgen. Eigenaarschap verder ontwikkelen bij medewerkers speelt hierbij een belang rijke rol. Een hoofdrol is nog steeds wegge legd voor het thema Veiligheid. Het afgelopen jaar vonden er op alle vestigin gen teveel ongelukken plaats en dat moet veranderen. Medewerkers moeten elkaar op veiligheid blijven aanspreken en ervoor zorgen dat potentieel gevaarlijke situaties worden uitgebannen. Kortom, de boodschap is helder: de komende tijd moeten alle kansen worden benut om de uitdagingen het hoofd te bieden. Over andere mogelijkheden om de trend om te buigen, wordt momenteel door een team van mensen nagedacht. De plan nen zullen worden vastgelegd in een visie op 2015.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 5