door wereldwijde ontwikkelingen HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Ondanks een dalende trend op de Neder landse markt, boekte Heineken Nederland in 2010 dus een zeer goed financieel resul taat. De verkopen binnen retail daalden, maar in de horeca trok het aan. De ontwik keling die Heineken wereldwijd meemaakt, is helemaal boven verwachting. Tussen 2000 en 2011 is zowel het aantal werk nemers als het volume meer dan ver dubbeld. Daar zit autonome groei in en groei door grote overnames als die van FEMSA Cervesa. Alleen al door deze over name kwam er volume bij dat het dubbele is van wat we in het cluster België/Frankrijk/ Nederland produceren. Er is dus sprake van een enorme dynamiek in de organisatie. Dalend volume Voor HNS schuilen er kansen en uitdagingen in deze wereldwijde ontwikkelingen. HNS kan meeliften op de toename van het volume door productie naar zich toe te trek ken. Aan de andere kant betekent wereld wijd meer brouwerijen ook meer mogelijkheden om exportvolume te produ ceren op andere plekken dan bij HNS. In het verleden kwam een groot deel van het wereldwijde volume terecht bij HNS, nu wordt er per afzetmarkt kritisch bekeken welke brouwerij het meest geschikt is om dit volume te produceren. Maar er zijn meer uitdagingen. De twee grootste klanten van HNS, Heineken Nederland en Heineken USA, kampen met een dalende volumetrend. Oor zaken zijn onder andere de economische crisis, wijzigende bevolkingsopbouw en vvaatger/cA lessies binnen HNS. Kansen en uitdagingen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 4