E
Winnen
door
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Het managementteam van HNS heeft de
afgelopen maanden onze belangrijkste klanten
bezocht. Hieruit kwam naar voren dat HNS de
afgelopen decennia enorm veel goodwill heeft
opgebouwd met betrekking tot kwaliteit en
service. Op de vraag aan de klanten wat zij van
HNS in de toekomst verwachten, werd
geantwoord dat men meer nieuwe producten wil,
dat deze sneller gemaakt moeten worden
en dat men ook meer promotieverpakkingen
wil, al dan niet met presentjes.
Innovatie is nodig om autonoom te groeien, ons merk te versterken
en het premium imago van Heineken te ondersteunen. Heineken
wil in 2020 de bijdrage van innovaties aan de omzet verdubbe
len van 3 naar 6%. Hiervoor verandert de innovatieafdeling van
Global Commerce de huidige aanpak. Het is de bedoeling dat het
innovatieproces wordt verbeterd, waardoor nieuwe producten
sneller de markt op kunnen. Vanuit Global Commerce wil men
inzetten op innovaties waarbij de volume- en omzetverwachting
groot is. Daarnaast zijn er natuurlijk ook innovaties die worden
geïnitieerd door de lokale OpCo's.
Voor HNS betekent dit dat innovaties of NPI's (New Product/
Packaging Introductions) nog belangrijker worden. Van onze
klanten verwachten we goede jaarplannen met volume-
verwachtingen van reguliere producten en te verwachten NPI's.
Om de haalbaarheid van de NPI-plannen in te schatten, worden
wij tegenwoordig regelmatig in een vroegtijdig stadium om advies
gevraagd. Willen wij in onze brouwerijen de NPI's beter laten
doorstromen, dan zullen ook wij efficiënter moeten werken. Om
verliezen te minimaliseren, meer te standaardiseren, duidelijker
taken en verantwoordelijkheden af te stemmen en gedeelde KPI's
voor NPI's te introduceren, gaan we ook hier TPM introduceren.
De TPM pilaar die zich hiermee bezig gaat houden, heet EPM
(Early Product Management). Ook moeten we in onze brouwerijen
anticiperen op meer productieflexibiliteit. Hoewel we inschatten
dat met deze aanpak onze NPl-capaciteit omhoog gaat, zullen we
meer dan ooit prioriteiten moeten stellen.
.Aiaatg er'cA..
innovatie
Arno Centen