Uitrol Daily Control System Hj HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS °C" Daily Control System (DCS) is een werkwijze waarmee operators op hun werkplek elke dag verstoringen registe ren, analyseren en corrigeren volgens de basiscondities. Het systeem wordt sinds een paar maanden uitgerold bij Verpakken in Zoeterwoude. ZOETERWOUDE. TPM Facilitator, Vera van Eldijk, begeleidt de uitrol vanuit TPM Office: "Eén van de doelstellingen van TPM is shopfloor excellence. Dat is een term die betekent: 'elke dag de juiste dingen juist doen'. Dat kan op verschil lende manieren. Met AM (Autonomous Maintenance) bijvoorbeeld kunnen ope rators de machines volgens de standaard onderhouden zodat deze in basiscondi tie blijft. Verstoringen worden op deze manier voorkomen en de machine draait stabieler. DCS is een goede tooi om de basisconditie van de machine te handha ven. Het werkt praktisch en snel omdat operators hiermee dagelijks verstoringen registreren, analyseren en verhelpen. Een belangrijk onderdeel van DCS is dat we de oplossingen van de verstoringen goed borgen. Het is echt een TPM tooi voor operators." Verstoringen direct verhelpen "Voorheen werd bij dagelijkse verstorin gen vaak op de resetknop gedrukt", aldus Godert Volbeda, DCS coördinator voor Rayon 2. "De machine liep dan weer een tijdje, maar de storing kwam natuurlijk gewoon weer terug, soms tientallen keren per dag. Met DCS turft de operator nu op een trigger grafiek hoe vaak de storing voorkomt en bekijkt hij of de verstoring boven norm is of niet. Door middel van een checklist herstelt de operator de basisconditie van de machine, waar mee hij verstoringen meestal direct kan verhelpen. Die lijst moet overigens voor iedereen duidelijk zijn, er moet bijvoor beeld worden verwezen naar standaarden zoals SOP's, werkinstructies in EQS, C1LT en SMED lijsten. Op een actielijst vermeldt de operator vervolgens welke acties zijn ondernomen om de verstoring weer bin nen de norm te krijgen. Die lijst is ook het communicatiemiddel voor het werkover leg waar de storingen worden besproken. De teamleider koppelt via de actielijst uit eindelijk aan iedereen terug welke actie is ondernomen om het probleem niet meer terug te laten komen. Kan een verstoring niet worden hersteld, dan wordt het probleem doorgezet naar een monteur. Momenteel hoor ik nogal wat operators klagen dat DCS voor meer werk zorgt. Wat ze over het hoofd zien is dat door het goed borgen van de oplossingen, het juist rustiger wordt. Als je zorgt datje machine in goede conditie is, kun je bij wijze van spreken achterover gaan zitten!" Implementatie Serge van Kuijk, operator Palletizercen- trum: "Bij ons worden alleen nog maar trigger grafieken bijgehouden. De vol gende stap is het oplossen van de versto ringen en daarna het borgen. Ik begrijp wel dat er weerstand is bij sommige men sen. De implementatie bij ons op het Palle- tizercentrum verliep nogal snel en de uitleg was op bepaalde onderdelen ontoe reikend. Ik denk dat meer mensen er posi tiever in zouden staan als er tijdens de eerste informatiesessie meer tijd was uit getrokken om het goed uit te leggen, om duidelijk te maken wat Heineken ermee voor ogen heeft en om vragen te beant woorden. Los daarvan ben ik blij dat ik straks met behulp van DCS een verstoring daadwerkelijk kan oplossen. Dagelijkse storingen kunnen echt irritant zijn." Serge van Kuijk, Vera van Eldijk en Godert Volbeda. MEER GRIP OP VERSTORINGEN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 10