Uitrol Daily Control System
Hj HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
°C"
Daily Control System
(DCS) is een werkwijze
waarmee operators op
hun werkplek elke dag
verstoringen registe
ren, analyseren en
corrigeren volgens de
basiscondities. Het
systeem wordt sinds
een paar maanden
uitgerold bij Verpakken
in Zoeterwoude.
ZOETERWOUDE. TPM Facilitator, Vera
van Eldijk, begeleidt de uitrol vanuit TPM
Office: "Eén van de doelstellingen van
TPM is shopfloor excellence. Dat is een
term die betekent: 'elke dag de juiste
dingen juist doen'. Dat kan op verschil
lende manieren. Met AM (Autonomous
Maintenance) bijvoorbeeld kunnen ope
rators de machines volgens de standaard
onderhouden zodat deze in basiscondi
tie blijft. Verstoringen worden op deze
manier voorkomen en de machine draait
stabieler. DCS is een goede tooi om de
basisconditie van de machine te handha
ven. Het werkt praktisch en snel omdat
operators hiermee dagelijks verstoringen
registreren, analyseren en verhelpen. Een
belangrijk onderdeel van DCS is dat we
de oplossingen van de verstoringen goed
borgen. Het is echt een TPM tooi voor
operators."
Verstoringen direct verhelpen
"Voorheen werd bij dagelijkse verstorin
gen vaak op de resetknop gedrukt", aldus
Godert Volbeda, DCS coördinator voor
Rayon 2. "De machine liep dan weer een
tijdje, maar de storing kwam natuurlijk
gewoon weer terug, soms tientallen keren
per dag. Met DCS turft de operator nu op
een trigger grafiek hoe vaak de storing
voorkomt en bekijkt hij of de verstoring
boven norm is of niet. Door middel van
een checklist herstelt de operator de
basisconditie van de machine, waar
mee hij verstoringen meestal direct kan
verhelpen. Die lijst moet overigens voor
iedereen duidelijk zijn, er moet bijvoor
beeld worden verwezen naar standaarden
zoals SOP's, werkinstructies in EQS, C1LT
en SMED lijsten. Op een actielijst vermeldt
de operator vervolgens welke acties zijn
ondernomen om de verstoring weer bin
nen de norm te krijgen. Die lijst is ook het
communicatiemiddel voor het werkover
leg waar de storingen worden besproken.
De teamleider koppelt via de actielijst uit
eindelijk aan iedereen terug welke actie is
ondernomen om het probleem niet meer
terug te laten komen. Kan een verstoring
niet worden hersteld, dan wordt het
probleem doorgezet naar een monteur.
Momenteel hoor ik nogal wat operators
klagen dat DCS voor meer werk zorgt.
Wat ze over het hoofd zien is dat door het
goed borgen van de oplossingen, het juist
rustiger wordt. Als je zorgt datje machine
in goede conditie is, kun je bij wijze van
spreken achterover gaan zitten!"
Implementatie
Serge van Kuijk, operator Palletizercen-
trum: "Bij ons worden alleen nog maar
trigger grafieken bijgehouden. De vol
gende stap is het oplossen van de versto
ringen en daarna het borgen. Ik begrijp
wel dat er weerstand is bij sommige men
sen. De implementatie bij ons op het Palle-
tizercentrum verliep nogal snel en de
uitleg was op bepaalde onderdelen ontoe
reikend. Ik denk dat meer mensen er posi
tiever in zouden staan als er tijdens de
eerste informatiesessie meer tijd was uit
getrokken om het goed uit te leggen, om
duidelijk te maken wat Heineken ermee
voor ogen heeft en om vragen te beant
woorden. Los daarvan ben ik blij dat ik
straks met behulp van DCS een verstoring
daadwerkelijk kan oplossen. Dagelijkse
storingen kunnen echt irritant zijn."
Serge van Kuijk, Vera van Eldijk en Godert Volbeda.
MEER GRIP OP
VERSTORINGEN