EERSTE TPM VERBETERTEAM CS&L
SUCCESVOL AFGEROND
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Met de aftrap van de TPM
pilotfase bij CS&L, startten in
september 2010 twee verbe
terteams die inmiddels succes
vol zijn afgerond. Gedurende
de fase volgen er nog zes.
Wouter Potman, projectleider
Logistiek CS&L, beantwoordt
vier vragen over het verbeter
team 'Reductie Return
Deliveries Export Zoeterwoude'.
Een hele mond vol, 'Reductie Return
Deliveries Export Zoeterwoude'. Wat
was jullie doelstelling?
"Het verminderen van het aantal export-
containers dat terug moet worden
gehaald uit de haven omdat er iets mis is
gegaan in het exportbeladingsproces. De
oorzaken zijn divers, een fout in de
papieren bijvoorbeeld, of in de belading.
Hebben we mazzel, dan staat de contai
ner nog op ons brouwerijterrein en gaat
het alleen om een administratieve
correctie. In het slechtste geval staat de
container al in één van de havens. De
extra handling- en transportkosten zijn
dan hoog. De retouren veroorzaken
vooral bij de medewerkers van CS&L
veel irritatie, wat dat betreft was het
echt een tastbaar project."
Hoe verliep het onderzoek?
'"We begonnen met een 'verliesanalyse'.
Om hoeveel containers ging het, wat kost
het, waar zit de meeste pijn? We kwamen
erachter dat het om 120 retouren in een
halfjaar gaat. Een kwart van deze
containers moeten we terughalen uit de
haven, de rest staat nog op ons terrein
als de fout wordt ontdekt. We concen
treerden ons op containers die terug
gehaald moeten worden, omdat daar
driekwart van de kosten in zit. De oor
zaken bleken divers. De eerste slag was
het herstellen van de basiscondities.
Het verbeterteam vlnr: Chantal Gillon, Jan van Steenbergen, Hans Pronk, (in de schaduw)
Peter Ramdas en Wouter Potman.
Praktisch gezien hebben we ook een
aantal zaken veranderd. Zo hebben we
een matrix opgehangen met daarop
informatie welke rederij welke
containernummers vervoert. Voor hef
truckchauffeurs zijn de nummers nu
herkenbaar. Klopt het niet, dan nemen ze
contact op met het regelcentrum. Er
waren ook oorzaken waar we geen
invloed op hadden, zoals beschadiging
van containers tijdens transport."
Nog bijzondere ontdekkingen
gedaan?
"We ontdekten dat de nieuwe container-
terminal in Alphen a/d Rijn ook invloed
had op de retouren, zowel positief als
negatief. Er zat een fout in de zegelpro
cedure en we dachten in eerste instantie
dat het een incident was. Maar sinds de
opening van de containerterminal kwam
het vijf keer in twee weken voor bij
containers die naar Alphen a/d Rijn
gingen. De douanedocumenten, picklists
en zegels van twee verschillende
containers bleken in hetzelfde postvakje
te liggen en kans op verwisseling van de
zegels nam hierdoor aanzienlijk toe. We
hebben er een nieuwe procedure voor
geschreven en een mooie, praktische
oplossing geleverd door extra kastjes te
timmeren in het regelcentrum."
Zijn jullie tevreden over het resultaat?
"Jazeker! Als alle maatregelen effectief
zijn, brengen we het aantal terug
gehaalde containers met de helft terug.
Op termijn verwachten we dat dit zelfs
oploopt tot 70%. Het draagt bij aan de
doelstellingen van CS&L: het verhogen
van de productiviteit en het verlagen van
handling-, opslag en transportkosten.
Ik wil teamleden Jan van Steenbergen,
Hans Pronk, Peter Ramdas en Chantal
Gillon hartelijk bedanken voor hun inzet.
Onze bevindingen kunnen we straks
horizontaal overzetten naar
's-Hertogenbosch."