EERSTE TPM VERBETERTEAM CS&L SUCCESVOL AFGEROND HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Met de aftrap van de TPM pilotfase bij CS&L, startten in september 2010 twee verbe terteams die inmiddels succes vol zijn afgerond. Gedurende de fase volgen er nog zes. Wouter Potman, projectleider Logistiek CS&L, beantwoordt vier vragen over het verbeter team 'Reductie Return Deliveries Export Zoeterwoude'. Een hele mond vol, 'Reductie Return Deliveries Export Zoeterwoude'. Wat was jullie doelstelling? "Het verminderen van het aantal export- containers dat terug moet worden gehaald uit de haven omdat er iets mis is gegaan in het exportbeladingsproces. De oorzaken zijn divers, een fout in de papieren bijvoorbeeld, of in de belading. Hebben we mazzel, dan staat de contai ner nog op ons brouwerijterrein en gaat het alleen om een administratieve correctie. In het slechtste geval staat de container al in één van de havens. De extra handling- en transportkosten zijn dan hoog. De retouren veroorzaken vooral bij de medewerkers van CS&L veel irritatie, wat dat betreft was het echt een tastbaar project." Hoe verliep het onderzoek? '"We begonnen met een 'verliesanalyse'. Om hoeveel containers ging het, wat kost het, waar zit de meeste pijn? We kwamen erachter dat het om 120 retouren in een halfjaar gaat. Een kwart van deze containers moeten we terughalen uit de haven, de rest staat nog op ons terrein als de fout wordt ontdekt. We concen treerden ons op containers die terug gehaald moeten worden, omdat daar driekwart van de kosten in zit. De oor zaken bleken divers. De eerste slag was het herstellen van de basiscondities. Het verbeterteam vlnr: Chantal Gillon, Jan van Steenbergen, Hans Pronk, (in de schaduw) Peter Ramdas en Wouter Potman. Praktisch gezien hebben we ook een aantal zaken veranderd. Zo hebben we een matrix opgehangen met daarop informatie welke rederij welke containernummers vervoert. Voor hef truckchauffeurs zijn de nummers nu herkenbaar. Klopt het niet, dan nemen ze contact op met het regelcentrum. Er waren ook oorzaken waar we geen invloed op hadden, zoals beschadiging van containers tijdens transport." Nog bijzondere ontdekkingen gedaan? "We ontdekten dat de nieuwe container- terminal in Alphen a/d Rijn ook invloed had op de retouren, zowel positief als negatief. Er zat een fout in de zegelpro cedure en we dachten in eerste instantie dat het een incident was. Maar sinds de opening van de containerterminal kwam het vijf keer in twee weken voor bij containers die naar Alphen a/d Rijn gingen. De douanedocumenten, picklists en zegels van twee verschillende containers bleken in hetzelfde postvakje te liggen en kans op verwisseling van de zegels nam hierdoor aanzienlijk toe. We hebben er een nieuwe procedure voor geschreven en een mooie, praktische oplossing geleverd door extra kastjes te timmeren in het regelcentrum." Zijn jullie tevreden over het resultaat? "Jazeker! Als alle maatregelen effectief zijn, brengen we het aantal terug gehaalde containers met de helft terug. Op termijn verwachten we dat dit zelfs oploopt tot 70%. Het draagt bij aan de doelstellingen van CS&L: het verhogen van de productiviteit en het verlagen van handling-, opslag en transportkosten. Ik wil teamleden Jan van Steenbergen, Hans Pronk, Peter Ramdas en Chantal Gillon hartelijk bedanken voor hun inzet. Onze bevindingen kunnen we straks horizontaal overzetten naar 's-Hertogenbosch."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 7