s HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS INZET LIJN ATV (LATV) Voor bepaalde verpakkingstypen zoals Tapvat en blik zien we dat de vraag van onze klanten onder invloed van het weer erg seizoensgevoelig en onvoorspelbaar is. Soms is de vraag in het hoogseizoen dubbel zo hoog als in het laagseizoen. Dat de vraag naar deze verpakkingen veel meer van de zogenoemde 'Make-to-Order' klanten komt, dan de vraag naar krat, fust en eenmalig fles, maakt de onzekerheid nog groter (zie grafiek). Tien dagen voor productie weten we dan ook pas precies hoeveel we moeten produceren en of we daar genoeg capaciteit voor hebben. Daarom kan ook pas zo kort van te voren worden aangegeven dat we moeten over werken of ruimte hebben voor Lijn ATV. TEAMS BINNEN SUPPLY CHAIN PLANNING De planningsafdeling is in 2010 gereorganiseerd. We werken nu met drie Supply Chain Planning teams en twee Shop Floor Control teams, ieder onder leiding van een senior planner en ondersteund door Strategische Support. Supply Chain Planning teams: De teams Eenmalige fles (onder leiding van Roeland Blankespoor), Fust Krat (Dirk Dirkzwager), Blik Tapvat (Tjeerd den Os) zijn verantwoordelijk voor de planning van de capa citeit en materialen tot voor één jaar vooruit. Hun doel is om op tijd aan de vraag van de klant te voldoen, tegen zo laag mogelijke kosten (overwerk, opslagkosten, transportkosten, restmaterialen et cetera). Shop Floor Control teams: Vanuit Zoeterwoude (onder leiding van André Ruigrok) en Den Bosch (Ingeborg van Mil) verzorgen deze teams de dagplanningen voor de aankomende week van de afdeling Filtratie, Verpakken en CS&L (Inbound, Export). Zij hebben dagelijks contact met vele externe partijen in de keten zoals leveranciers, transporteurs, co-fillers en de BCT/Alpherium. Zij zorgen voor de daadwerkelijke uitvoering van de plannen, dan wel voor tijdige bijsturing daarvan. Strategische Support: Dit team ondersteunt bovenstaande plan ningsteams en andere afdelingen binnen en buiten HNS. Dat doen zij door onder andere te zorgen voor IT oplossingen, te werken aan planningsprocessen (S&OP) en ervoor te zorgen dat de capaciteit van HNS op de langere termijn gewaarborgd is. Daardoor kan HNS ook op de lange termijn aan de vraag voldoen. gekost. Het wel of niet gebruiken van een 'nooddocument' door verschillende lidstaten, het werken met een systeem dat in veel lidstaten talloze kinderziektes kende, klanten en douaneposten binnen Europa die de Nederlandse procedure niet begrepen; het vergde een grote in spanning van de afdeling Customs en van de betrokken mensen van IT. Zij hebben een fantastische prestatie geleverd door de vele problemen adequaat en tijdig op te lossen. Rob Wessels, Customs Manager Accijns is een nationale heffing en komt direct ten goede aan de eigen schatkist. Omdat de tarieven sterk variëren binnen Europa, werkt het vervoer van met name tabak en sterke drank tussen lidstaten fraude in de hand. Met het EMCS systeem, wat staat voor Excise Movements Control System, is dat volgens de EG Commissie verleden tijd. Per 1 april 2010 werd het gebruik van EMCS op Europese schaal verplicht gesteld. Het systeem werd gefaseerd ingevoerd, waarbij in fase I alleen de ontvangst van goederen elektronisch moest worden gemeld. Vanaf 1 januari 2011 werd iedere handelaar in accijns goederen verplicht zowel het verzenden als het ontvangen van accijnsgoederen via EMCS aan te geven. Alle uitgaande zendingen worden rechtstreeks door Heineken Brouwerijen B.V. via System-to- System aangemeld bij EMCS. Heineken Nederland B.V. (waaronder HNS) geeft alle ontvangsten en verzendingen aan met be hulp van een extern software programma (Sherpa) via de webportal van de douane. Omdat de Nederlandse douane en die van andere lidstaten per 1 januari 2011 nog niet klaar waren, hebben zij van Brus sel enkele weken uitstel gekregen onder voorbehoud dat tijdens deze overgangs periode met de zogenaamde wettelijke noodprocedure zou worden gewerkt. Dit betekende dat Heineken Brouwerijen B.V. alleen kon vervoeren onder begeleiding van een 'fallback' (=nood)document, waarna alle zendingen van de eerste drie weken alsnog in EMCS moesten worden ingebracht. Dit betrof ruim 3.500 zendin gen die inmiddels allemaal succesvol zijn verwerkt. Binnen HNS waren we op 1 januari 2011 klaar om over te gaan. De vertraging bij de douane heeft ons heel wat kopzorgen 2 Aantal orders per week van MTO-klanten (2010) 3 zso B 10 12 14 16 18 20 22 24 28 28 2010 32 34 36 38 40 42 44 46 48 SO 52 PRODUCT sender EMCS J) Excise Movement Control System sender country office eception country excise office

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 9