s
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
INZET LIJN ATV (LATV)
Voor bepaalde verpakkingstypen zoals
Tapvat en blik zien we dat de vraag van
onze klanten onder invloed van het weer
erg seizoensgevoelig en onvoorspelbaar
is. Soms is de vraag in het hoogseizoen
dubbel zo hoog als in het laagseizoen. Dat
de vraag naar deze verpakkingen veel
meer van de zogenoemde 'Make-to-Order'
klanten komt, dan de vraag naar krat, fust
en eenmalig fles, maakt de onzekerheid
nog groter (zie grafiek). Tien dagen voor
productie weten we dan ook pas precies
hoeveel we moeten produceren en of
we daar genoeg capaciteit voor hebben.
Daarom kan ook pas zo kort van te voren
worden aangegeven dat we moeten over
werken of ruimte hebben voor Lijn ATV.
TEAMS BINNEN SUPPLY CHAIN PLANNING
De planningsafdeling is in 2010 gereorganiseerd. We werken nu met
drie Supply Chain Planning teams en twee Shop Floor Control teams,
ieder onder leiding van een senior planner en ondersteund door
Strategische Support.
Supply Chain Planning teams: De teams Eenmalige fles (onder leiding
van Roeland Blankespoor), Fust Krat (Dirk Dirkzwager), Blik Tapvat
(Tjeerd den Os) zijn verantwoordelijk voor de planning van de capa
citeit en materialen tot voor één jaar vooruit. Hun doel is om op tijd
aan de vraag van de klant te voldoen, tegen zo laag mogelijke kosten
(overwerk, opslagkosten, transportkosten, restmaterialen et cetera).
Shop Floor Control teams: Vanuit Zoeterwoude (onder leiding van
André Ruigrok) en Den Bosch (Ingeborg van Mil) verzorgen deze
teams de dagplanningen voor de aankomende week van de afdeling
Filtratie, Verpakken en CS&L (Inbound, Export). Zij hebben dagelijks
contact met vele externe partijen in de keten zoals leveranciers,
transporteurs, co-fillers en de BCT/Alpherium. Zij zorgen voor de
daadwerkelijke uitvoering van de plannen, dan wel voor tijdige
bijsturing daarvan.
Strategische Support: Dit team ondersteunt bovenstaande plan
ningsteams en andere afdelingen binnen en buiten HNS. Dat doen
zij door onder andere te zorgen voor IT oplossingen, te werken aan
planningsprocessen (S&OP) en ervoor te zorgen dat de capaciteit van
HNS op de langere termijn gewaarborgd is. Daardoor kan HNS ook
op de lange termijn aan de vraag voldoen.
gekost. Het wel of niet gebruiken van
een 'nooddocument' door verschillende
lidstaten, het werken met een systeem
dat in veel lidstaten talloze kinderziektes
kende, klanten en douaneposten binnen
Europa die de Nederlandse procedure
niet begrepen; het vergde een grote in
spanning van de afdeling Customs en van
de betrokken mensen van IT. Zij hebben
een fantastische prestatie geleverd door
de vele problemen adequaat en tijdig op
te lossen.
Rob Wessels, Customs Manager
Accijns is een nationale heffing en komt
direct ten goede aan de eigen schatkist.
Omdat de tarieven sterk variëren binnen
Europa, werkt het vervoer van met name
tabak en sterke drank tussen lidstaten
fraude in de hand. Met het EMCS systeem,
wat staat voor Excise Movements
Control System, is dat volgens de EG
Commissie verleden tijd.
Per 1 april 2010 werd het gebruik van
EMCS op Europese schaal verplicht
gesteld. Het systeem werd gefaseerd
ingevoerd, waarbij in fase I alleen de
ontvangst van goederen elektronisch
moest worden gemeld. Vanaf 1 januari
2011 werd iedere handelaar in accijns
goederen verplicht zowel het verzenden
als het ontvangen van accijnsgoederen
via EMCS aan te geven. Alle uitgaande
zendingen worden rechtstreeks door
Heineken Brouwerijen B.V. via System-to-
System aangemeld bij EMCS. Heineken
Nederland B.V. (waaronder HNS) geeft alle
ontvangsten en verzendingen aan met be
hulp van een extern software programma
(Sherpa) via de webportal van de douane.
Omdat de Nederlandse douane en die van
andere lidstaten per 1 januari 2011 nog
niet klaar waren, hebben zij van Brus
sel enkele weken uitstel gekregen onder
voorbehoud dat tijdens deze overgangs
periode met de zogenaamde wettelijke
noodprocedure zou worden gewerkt. Dit
betekende dat Heineken Brouwerijen B.V.
alleen kon vervoeren onder begeleiding
van een 'fallback' (=nood)document,
waarna alle zendingen van de eerste drie
weken alsnog in EMCS moesten worden
ingebracht. Dit betrof ruim 3.500 zendin
gen die inmiddels allemaal succesvol zijn
verwerkt.
Binnen HNS waren we op 1 januari 2011
klaar om over te gaan. De vertraging bij
de douane heeft ons heel wat kopzorgen
2
Aantal orders per week van MTO-klanten (2010)
3
zso
B 10 12 14 16 18 20 22 24 28 28
2010
32 34 36 38 40 42 44 46 48 SO 52
PRODUCT sender
EMCS
J) Excise Movement
Control System
sender country
office
eception country
excise office