0
CS&L ORGANISEERT
GESLAAGDE
LEVERANCIERSMIDDAG
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
lossen, onder andere met camera's.
Dit heeft niet geleid tot voldoende
zicht. Er is opdracht gegeven om het
gehele vorkenbord te laten vervan
gen, zodat het zichtprobleem wordt
weggenomen. Op één van de trucks
is al een nieuw vorkenbord gezet om
te testen of dit verbetering geeft.
Veilig gedrag (STOP auditsysteem)
Stimuleren van veilig gedrag wordt
uitgevoerd binnen de brouwerij volgens
de STOP (Safety Training Observation
Program) methodiek. Inmiddels zijn
44 leidinggevenden van de brouwerij
Zoeterwoude volgens deze methodiek
opgeleid.
Categorieën STOP:
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Reacties van medewerkers
Houdingen van medewerkers
Gereedschap en apparatuur
Procedures en Orde Netheid
Near Miss (Bijna Ongeval) label
Near Miss betekent 'Bijna Ongeval' en
daar bestaat binnen de organisatie een
andere procedure voor dan voor de
gevaarlijke situaties. We noemen de Near
Misses voortaan 'Bijna Ongevallen'.
In de Veiligheidspiramide spreken we dus
over:
Fatale Ongevallen
Ernstige ongevallen met verzuim
24 uur ziekenhuisopname of
3 dagen verzuim)
Minder ernstige ongevallen met
verzuim (<3 dagen verzuim)
Ongevallen zonder verzuim met EHBO
Bijna Ongevallen
Onveilige Situaties
Onveilig Gedrag
Op korte termijn wordt er op HNS
niveau een database geïntroduceerd
waar in al deze afzonderlijke facetten
op een eenvoudige manier in kunnen
worden geregistreerd. Deze database
zal te zijner tijd voor iedereen duidelijk
worden toegelicht.
CS&L organiseerde afgelopen december in de Hooiberg
in Zoeterwoude een Leveranciersmiddag voor logistieke
partners. Doel: het aanhalen van de contacten na een
aantal interne organisatiewijzigingen. Dat het een zeer
geslaagde middag was, bleek wel uit de gemiddelde
waardering van de deelnemers: een 8,2!
ZOETERWOUDE. Er is steeds meer sprake van verschuiving van lokale-
naar centrale inkoop door Group Purchasing. Inmiddels is dat ook het geval
voor bijvoorbeeld zeevracht en internationaal wegvervoer. Deze centrale
inkoop heeft natuurlijk grote financiële voordelen, maar kan ook de gevoels
matige afstand tussen de leverancier en de eindgebruiker (CS&L) groter
maken. Om toch in nauw contact te blijven met de logistieke providers, werd
de Leveranciersmiddag georganiseerd.
Uiteindelijk ontvingen we in Zoeterwoude 66 personen van ongeveer
30 leveranciers, allemaal met een operationele achtergrond. Het middag
programma was opgezet om de betrokkenheid van de leveranciers te
vergroten door hen nader kennis te laten maken met CS&L en HNS. Daarnaast
was er een Meet Greet met onze eigen afdelingsmedewerkers van Customer
Service Export (CSE), Logistieke Ondersteuning en Shop Floor Control om de
dagelijkse operationele kontakten verder te versterken.
Harry Werkman gaf een presentatie waarin hij teruggeblikte op het afgelopen
jaar en vooruit keek naar 2011. Harry ging onder andere in op veiligheid op
de Heineken locaties en de toenemende behoefte aan het nakomen van af
spraken tussen ketenpartners. Uiteraard was er ook aandacht voor Veiligheid
en Duurzaamheid. Aansluitend werd de film 'Door en door Heineken' bekeken
en kreeg iedereen een uitgebreide rondleiding door de brouwerij.
Bij terugkomst in de Hooiberg was er de welbekende 'productconfrontatie',
dat was ook het moment waarop ook onze eigen werknemers binnenstroom
den voor de Meet Greet. Onder het genot van een biertje en een bitterbal
werd het zeer gezellig. Het programma werd rond 17.30 uur afgesloten met
een presentje voor alle deelnemers.
Gezien de uitkomst van de enquête onder de deelnemers en de vele enthousi
aste reacties van zowel de leveranciers als onze eigen mensen, is het een zeer
geslaagde middag geworden. Het beoogde doel is hiermee zeker behaald.
Safety pilaar Zoeterwoude
Ger Pothuizen
Contractmanager CS&L