Moutvervoer per schip steeds dichterbij voor Zoeterwoude HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS ■MÉinnHHÉiü Deze professionele rrêfifagefoto maaftTWsueel hoe e.e.a. eruit gaat zien. De afronding van de kadewerkzaamheden aan de Oude Rijn brengt de wens van de brouwerij Zoeterwoude om al haar mout per schip te laten aanleveren, steeds dichterbij. Tom Cellissen van het Projectburo vertelt wat de status is van dit traject. ZOETERWOUDE. De brouwerij in Zoeterwoude wil al haar mout (ruim 130.000 ton op jaarbasis) op korte termijn per schip, af mouterij, over de Oude Rijn naar Zoeterwoude laten vervoeren. Daar aangekomen, wordt de mout na het lossen via een transportband van circa 300 meter (over de openbare weg, in dit geval de Hoge Rijndijk) via de bestaande moutlosputten naar het moutsilogebouw getransporteerd. Tom: "Met moutvervoer per schip voorkomen wij dat op jaarbasis meer dan 5.000 vracht- nebr uih wagens van en naar onze moutleveranciers in Frankrijk, België en Nederland rijden; een vermindering van meer dan 10.000 'vrachtwagenbewegingen'. Dat levert een C02 reductie op van ruim 30% en bespaart Heineken daarnaast een aanzienlijk bedrag aan vrachtwagentransportkosten." Sinds ruim twee jaar wordt er serieus werk gemaakt van de plannen. Tom: "Heineken organiseerde bijeenkomsten voor omwonenden en moest in totaal acht verschillende vergun ningen aanvragen. In december 2009 werd de laatste afge geven, waarna de werkzaamheden konden beginnen. Wij moesten onder andere een perceel grond ruilen vlakbij de Rijneke Boulevard, de bebossing op de route bijwerken, het terrein bouwrijp maken en er moest een nieuwe kadewand worden geslagen. Een stuk van het terrein aan de Rijn moest worden uitgegraven om de reguliere vaart niet te belemmeren gedurende het lossen van de mout. De kadewerkzaamheden begonnen eind augustus 2010, de oplevering was op 30 november." Over de bezwaren die de omwonenden oorspron kelijk hadden, vertelt Tom: "De bewoners waren bang dat ze last zouden krijgen van het geluid van de dieselaggregaten van de schepen. Om die reden zullen we voor de schepen twee zogenaamde walvoe- dingen plaatsen voor de elektriciteitsvoorziening, zodat het dieselaggregaat niet hoeft te lopen tijdens het lossen. Ook hebben wij gekozen voor een veel stillere, elektrische kraan in plaats van een dieselkraan om het mout uit de schepen te halen. Tot slot kan ik over de planning van het project zeggen dat de oplevering rond juni 2011 gepland staat. Dan dragen wij als Projectburo de installatie over aan de afdeling Brouwen." Schema: moutaanvoer vanaf schip. WELKOtl OP DE RIJNEKE BOULE c Oï k C- O

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 8