Moutvervoer per schip
steeds dichterbij voor Zoeterwoude
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
■MÉinnHHÉiü
Deze professionele rrêfifagefoto maaftTWsueel hoe e.e.a. eruit gaat zien.
De afronding van de kadewerkzaamheden
aan de Oude Rijn brengt de wens van de
brouwerij Zoeterwoude om al haar mout per
schip te laten aanleveren, steeds dichterbij.
Tom Cellissen van het Projectburo vertelt
wat de status is van dit traject.
ZOETERWOUDE. De brouwerij in Zoeterwoude wil al
haar mout (ruim 130.000 ton op jaarbasis) op korte termijn
per schip, af mouterij, over de Oude Rijn naar Zoeterwoude
laten vervoeren. Daar aangekomen, wordt de mout
na het lossen via een transportband van circa
300 meter (over de openbare weg, in dit geval de
Hoge Rijndijk) via de bestaande moutlosputten
naar het moutsilogebouw getransporteerd.
Tom: "Met moutvervoer per schip voorkomen
wij dat op jaarbasis meer dan 5.000 vracht-
nebr uih
wagens van en naar onze moutleveranciers in Frankrijk,
België en Nederland rijden; een vermindering van meer
dan 10.000 'vrachtwagenbewegingen'. Dat levert een C02
reductie op van ruim 30% en bespaart Heineken daarnaast
een aanzienlijk bedrag aan vrachtwagentransportkosten."
Sinds ruim twee jaar wordt er serieus werk gemaakt van de
plannen. Tom: "Heineken organiseerde bijeenkomsten voor
omwonenden en moest in totaal acht verschillende vergun
ningen aanvragen. In december 2009 werd de laatste afge
geven, waarna de werkzaamheden konden beginnen. Wij
moesten onder andere een perceel grond ruilen vlakbij de
Rijneke Boulevard, de bebossing op de route bijwerken, het
terrein bouwrijp maken en er moest een nieuwe kadewand
worden geslagen. Een stuk van het terrein aan de Rijn
moest worden uitgegraven om de reguliere vaart niet
te belemmeren gedurende het lossen van de mout.
De kadewerkzaamheden begonnen eind augustus
2010, de oplevering was op 30 november."
Over de bezwaren die de omwonenden oorspron
kelijk hadden, vertelt Tom: "De bewoners waren
bang dat ze last zouden krijgen van het geluid van
de dieselaggregaten van de schepen. Om die reden
zullen we voor de schepen twee zogenaamde walvoe-
dingen plaatsen voor de elektriciteitsvoorziening, zodat
het dieselaggregaat niet hoeft te lopen tijdens het lossen.
Ook hebben wij gekozen voor een veel stillere, elektrische
kraan in plaats van een dieselkraan om het mout uit de
schepen te halen. Tot slot kan ik over de planning van het
project zeggen dat de oplevering rond juni 2011 gepland
staat. Dan dragen wij als Projectburo de installatie over aan
de afdeling Brouwen."
Schema: moutaanvoer vanaf schip.
WELKOtl OP DE RIJNEKE BOULE
c
Oï k
C-
O