0 CLUSTERVORMING HEINEKEN FRANKRIJK-BELGIË-NEDERLAND VIJF VRAGEN AAN WILLEM DE JONGE HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Naast regio's en landenorganisaties heeft Heineken sinds november 2010 een nieuwe organisatievorm gecreëerd: het Cluster. Als gevolg daarvan wordt directeur HNS Willem de Jonge naast Nederland, ook verantwoordelijk voor de Supply organisaties van België en Frankrijk. De redactie stelde Willem vijf vragen. Waarom deze ontwikkeling? "De top van Heineken heeft de wens om de organisatie meer als één Heineken te laten functioneren. Tot nu toe lag een groot deel van de besluitvorming in de landenorganisaties en was het lastig om wereldwijd nieuwe manieren van wer ken door te voeren. Daarom is besloten om vakdisciplines als Commercie, In koop en ook Supply Chain - waaronder de brouwerijen vallen - meer centraal aan te sturen. In 2009 zijn de Supply Chain managers in West-Europa al aan de Regionale Supply Chain Director (Wiggert Deelen) gaan rapporteren in plaats van aan de lokale General Managers." Wie is er verantwoordelijk voor welk Cluster? "Binnen de regio West-Europa zijn twee regionale Clusters geïntroduceerd: Cluster Frankrijk, België en Nederland (FBN, vanzelfsprekend behoort HNS tot dit Cluster). Cluster Zwitserland, Spanje, Italië en Portugal (CHEIP). Wiggert Deelen heeft Jos Oliemans benoemd om het Cluster CHEIP aan te sturen en hij heeft mij tot Senior Director Supply van het Cluster FBN benoemd. Binnen deze Clusters gaan we samen werking stimuleren zodat kennis een voudiger kan worden gedeeld." Wat zijn de voordelen van het Cluster? "De grootste kracht van onze organisa tie in Europa is de omvang. Wij kunnen deze kracht benutten door structuren en processen verder te standaardiseren om zo een optimale customer service te leveren en onze productieprocessen nog sneller te optimaliseren, ook over de landsgrenzen heen. Op die manier maken wij onze logistieke en productie organisaties in Europa nog sterker. De nieuwe manier van samenwerken heeft ervoor gezorgd dat belangrijke projec ten, zoals het harmoniseren van verpak kingen, snel kunnen worden uitgevoerd. Ook is het toewijzen van volumes aan de diverse brouwerijen in West-Europa over de landsgrenzen heen nu makkelijker." Hoe wordt de samenwerking tussen de landen gestimuleerd? "Onder andere door collega's van alle betrokken landen fysiek samen te bren gen en te zorgen dat zij elkaar makkelij ker kunnen vinden. Zo wordt de drempel om informatie te halen en te delen kleiner en worden de best practices van de landen sneller geïmplementeerd. Het resultaat zal zijn dat er uniforme struc turen en gemeenschappelijke processen over de clusters heen ontstaan. TPM blijft de filosofie om die processen te optima liseren en kan op deze manier naar een nog hoger niveau worden gebracht." Wat merken wij er bij HNS van? "Binnen de clustervorming zal onder an dere de verdere uitrol en harmonisatie van het S&OP proces (Sales Operati onele Planning) aandacht krijgen. Het doel hiervan is om klanten onder alle omstandigheden en altijd precies op tijd de gewenste hoeveelheid bier te leveren. Met ons belangrijkste doel om zoveel mogelijk op dezelfde manier te gaan werken teneinde sneller onze doelen te bereiken, zijn we al gestart. Collega's van de brouwerij van Mons (Frankrijk) zijn op bezoek geweest in Den Bosch, de veiligheidsmanager van Frankrijk is op bezoek geweest in Zoeterwoude en verschillende mensen binnen HNS zijn betrokken bij nieuwe productintroduc ties (NPI's) in België en Frankrijk. Ook is besloten dat HNS een belangrijk deel van de Desperados productie gaat ma ken. Overigens, medewerkers die naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, nodig ik uit om direct contact met mij op te nemen", aldus Willem. Vlnr: Willem de Jonge, Wiggert Deelen enjos Oliemans.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2011 | | pagina 3