WERELDWIJDE HERKENBAARHEID DOOR NIEUWE K2 EXPORTFLES 10 HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS De Heineken fles heeft een nieuwe uitstraling. Hoewel de ontwikkeling van deze K2 fles al in 2003 begon, gaf de Raad van Bestuur eind vorig jaar goedkeuring voor de uitrol. Naast de nieuwe fles omvat het New Visual Identity project ook een nieuw blik, nieuwe glazen en nieuwe omverpakkingen. De overgang is in week 45 en 46 in Den Bosch en Zoeterwoude gestart. Het doel van het K2 flesproject is een vernieuwd uiterlijk van de Heineken fles teneinde de wereldwijde herkenbaarheid van Heineken te vergroten en de merkwaarde te verhogen. Alle Heineken exportflessen worden omgezet naar de nieuwe K2 flessen met Clear Plastic Labels, met uitzondering van de flessen voor Heineken USA. De nieuwe Heineken flesfamilie is ontwikkeld voor de totale bestaande inhoudsreeks: 25, 33,50, 64, 65, 66 en 97 centiliter. Elke uitzondering op de nieuwe K2 fles dient ter goedkeuring aan de Raad van Bestuur te worden voorge legd. Overigens blijft de standaardfles voor Nederland de reguliere bruine retourfles. Voor HNS en haar 115 (export)markten is dit een megaproject. Het omvat zo'n 160 specifieke productcodes met ongeveer 200 verschillende verpakkingsmaterialen die allemaal moeten worden omgezet naar de nieuwe afmetingen en designs. Daarnaast zijn er veel wijzigingen in masterdata, pal letstapelingen en containerbeladingen en worden bijna alle exportfleslijnen aangepast. Zo goed als alle HNS-afdelingen zijn bij dit project betrokken en samen zorgen we ervoor dat de overgang zo soepel mogelijk verloopt. Als alles is overgezet naar K2 gaan we van 8 (eenmalige) flesformaten naar 6 (eenmalige) flesformaten voor de productie van Heineken. Deze harmonisatieslag maakt HNS flexibeler in de afvulmogelijkheden binnen Nederland, maar ook daarbuiten. De overgang van XL/HK naar K2 is, zoals de Raad van Bestuur communiceert, een 'zachte' maar wel verplichte overgang die in week 45 is gestart en moet zijn afgerond in het eerste kwartaal van 2011. Voor HNS zijn (voorlopig) in Den Bosch Colonne 8A, 8B, 16A en 16B betrokken en in Zoeterwoude Colonne 21, 22 en 3. Een 'zachte' overgang laat een betere timingflexibiliteit in de markt toe, betere controle over het verminderen van verou derde materialen en het voorkomen van restwaarde van bestaande flessenvormen. De betrokken verpakkingslijnen worden aangepast voor het vullen en verpakken van K2 flessen, naast bestaande XL- en HK-fles- sen. De overgang zal in nauwe samenwer king met onze grootste 10 markten plaats vinden. In Den Bosch is in week 45 gestart op Colonne 16A en in Zoeterwoude in week 46 op Colonne 22. Tussen iedere opeenvol gende ombouw is een extra week opgeno men om de nieuwe flessen in te regelen. De nieuwe K2 flessen onderscheiden zich van de HK- en XL-flessen door een emboss ment (logoreliëf in het glas) in de hals en rug van de fles. Uiteraard krijgen de flessen ook nieuwe etiketten, waarbij op het neklabel de Heinekenster van onder naar boven staat. De uitlijning van het embossment in combinatie met de etiketten wordt zeer belangrijk, vandaar dat de herkenning van het embossment (Stratec Inspectie) op de fles wordt aangepast. Verder zijn nieuwe wisseldelen, een nieuwe pasteur, vuiler en etiketteerprogramma's nodig om de nieuwe flessen te kunnen afvullen. Namens het project team K2, Frank de Koning (technisch projectleider K2 Zoeterwoude) en Yvonne Mars (NPI projectlei der K2)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 10