AMSTEL JUBILEUMFEEST
BEGINT OP COLONNE 7
'BYE BYE TAPVAT, WELCOME GLOBALL'
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fil
Amstel bestaat dit jaar 140 jaar en dat wordt gevierd!
Onder andere met een speciaal jubileumboek en drie
unieke jubileum/lessen met een inhoud van 750 ml.
Colonne 7 in Zoeterwoude kreeg de 'Licence To FiT en
vulde en verpakte de jubileum/lessen. Meike Dijkstra
(Brand Manager Amstel) en Martin Berghout (Market
Demand Manager) kwamen langs op de lijn.
ZOETERWOUDE. De Amstel Brouwerij brouwt
al sinds 1870 volgens authentiek recept 'Ons
Bier'. Die mijlpaal wordt vanaf september ge
vierd met tal van festiviteiten. In een bijzonder
jubileumboek wordt de rijke historie van het
Amstel-merk beschreven, in de horeca introdu
ceert Amstel een speciaal 140 jaar-vaasje en er
waren vanaf week 38 drie verschillende Amstel
jubileumflessen met een inhoud van 750 ml te
koop. De flessen zijn echte collectors items met
prachtige etiketten, geïnspireerd op Amstel-
etiketten uit het verleden. De flessen die in spe
ciale jubileumdozen van twaalf flessen werden
verkocht, vlogen de winkel uit.
Rayonmanager Bertha Bouwkamp kijkt tevre
den terug op de opdracht: "Natuurlijk was het
spannend om bijna één jaar na de productie van
Amstel voor Zuid-Afrika weer 750 ml flessen te
produceren. Jeroen Haselager en Martin Bauer
hebben na overleg met de betrokkenen van dit
project een draaiboek gemaakt voor 29.000 do
zen Amstel 750 ml voor de Nederlandse markt.
Wij hebben maar één vuiler en één etiket
teermachine omgebouwd omdat het gezien de
relatief kleine order teveel moeite zou zijn om
beide vullers en etiketteerders om te bouwen.
De technici hebben ons goed geholpen en wij
hebben uiteindelijk precies volgens planning
geproduceerd."
Meike Dijkstra, Brand Manager Amstel: "Het was
een erg leuke opdracht om samen met HNS aan
te werken. Vanuit Marketing willen wij natuur
lijk altijd van alles. Martin werd in het begin
helemaal gek van de ideeën waarmee ik steeds
kwam aanzetten. Dat heet dan 'een gezonde
spanningsboog' tussen HNS en Marketing, wat
uiteindelijk door goed samen te werken tot een
prachtig resultaat heeft geleid. De flessen heb
ben nu drie verschillende etiketten met logo's uit
het verleden van Amstel en de glossy display
doos met perforatierand is heel mooi geworden.
Op de winkelvloer zag het er fantastisch uit!"
In vijfjaar tijd produceerde Colonne 23 van Verpakken Heineken
's-Hertogenbosch maar liefst 2,5 miljoen 5 liter Tapvaten. Op 7 oktober rolde
de laatste van de band. Voor Colonne 23 wacht een nieuwe uitdaging...
'S-HERTOGENBOSCH. Bij de productie van het laatste 5 liter Tapvat, onlangs
in de Bossche brouwerij, werd uitvoerig stilgestaan. Rayonmanager Martine
Kruiswijk sprak de aanwezige operators, technici en veel kaderleden toe.
Martine: "De lijn is in 2005 opgebouwd en toen nog geopend door Jean-
Frangois van Boxmeer, onze CEO. We maken het eerste lustrum net vol. Deze
lijn was de eerste geautomatiseerde productielijn van Tapvaten. De opera
tors en technici hebben deze lijn in ruim 1.200 diensten ver doorontwikkeld
en tot in de puntjes georganiseerd. Van die ervaring is dankbaar gebruik ge
maakt bij de bouw van andere lijnen zoals Colonne 41 en 42 in Zoeterwoude.
De lijn heeft niet voor niets regelmatig de Zone-audit-beker in de teamruimte
mogen laten pronken!"
In vijfjaar tijd werden er maar liefst 12.555.175 Tapvaten geproduceerd.
De laatste run bestond uit 17.030 colli Newcastle Brown Ale voor Amerika.
Vandaar ook dat Greg Sommer, Market Demand Manager Heineken USA, aan
wezig was bij de ceremonie. De laatste fustjes liepen door de inpakmachine,
werden in hun tray geplaatst en vulden de laatste pallet aan op de palletiser.
Vervolgens liep de volle pallet voor de laatste keer naar de exportloods. Paul
Bleijs en Greg Sommer sloten de palletiser officieel af door het aanbrengen
van een rood wit gevarenlint op de uitloop van de machine. Vervolgens
kregen ze door Rob Enzlin en Ernst-Jan van Loenen de twee fustjes uit de
laatste tray overhandigd. Paul Bleijs roemde de inspanningen die geleverd
zijn om de 23 te laten presteren op het niveau waarop zij is geëindigd. Paul:
"De 23 was een stabiele, betrouwbare lijn met een gemiddelde OPI van ruim
65%. We hebben vertrouwen in het team dat nu aan de vooravond staat van
iets nieuws; we gaan de lijn ombouwen voor de productie van wederom een
nieuwe verpakkingsvorm, 'de Globall'. We kunnen trots zijn op de prestaties
en flexibiliteit van onze brouwerij waardoor wij het vertrouwen krijgen van
de organisatie om dergelijke NPI's als eerste op de markt te brengen. Good
bye to the draught keg and welcome to the Globall!" Colonne 23 wordt de
komende maanden opgebouwd voor de productie van de Globall, die in 2011
op de markt wordt geïntroduceerd. Hierover later meer in HNS Nieuws
GREG SOMMER, ROB ENZLIN, ERNST-JAN VAN LOENEN EN PAUL BLEIJS MET DE LAATSTE TAPVAATJES.
22 OKTOBER 2010