HNS KADERDAG IN TEKEN VAN Even voorstellen SPORT EN OVERWINNING [Tl HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Barbara van de Putte en Wouter Potman 'In moeilijke tijden is het veel eenvoudiger om uit te blinken dan in makkelijke tijden. Daarom is een crisis eigenlijk een kans om je te onderscheiden'. Dit was de kernboodschap van voormalig hockeycoach Mark Lammers, spreker tijdens de HNS Kaderdag op 22 september. ZOETERWOUDE. Mark Lammers is coach van het Nederlandse dameshockeyteam. In 2008 wonnen zij goud tijdens de Olympische Spelen. Mark gaf een zeer inspirerende presentatie over de route die hij en zijn team hadden afgelegd om uiteindelijk het beste hockeyteam van de wereld te worden. Elementen die cruciaal waren bij hun overwinning, zijn ook heel goed toe te passen op onze eigen werksituatie bij HNS. Mark liet zich bijvoorbeeld inspireren door oplossingen en innovaties bij andere sporten en door nauwkeurige analyse van de speelstijl van concurrerende teams. Ook hield hij zijn eigen coachingstijl tegen het licht. Hij vertelde dat het zelfvertrouwen van zijn spelers afnam door tijdens de trainingen de nadruk te leggen op eenieders zwakke punten. Dit leidde juist tot slechtere pres taties in plaats van betere. Door te focussen op de talenten van de spelers en deze verder te ontwik kelen, groeide het zelfvertrouwen en kwamen de spelers in een flow terecht die tot steeds betere prestaties leidde. Na de presentatie van Mark Lammers kregen de deelnemers van de Kaderdag de gelegenheid om de inzichten en tips in praktijk te brengen op het voetbalveld (hockey paste niet in het veiligheidsbe leid van HNS). Het prachtige weer kreeg gelukkig geen vat op het fanatisme van de HNS'ers! Aan het einde van de bijeenkomst werden de leerpunten van de dag in kleine groepen besproken en werd er gebrainstormd over wat HNS zou kunnen doen om zich als winnaar te onderscheiden. Het MT HNS heeft zich voorgenomen om voor de beste ideeën vervolgacties te lanceren. De dag werd uiteraard afgesloten met een biertje! Roeland Blankespoor Senior Supply Chain Planner Zoeterwoude. Barbara van de Putte (39) en Wouter Potman (31) kwamen allebei op 1 september bij CS&L in dienst als projectleider Logistiek. Door ant woord te geven op vijf vragen, stellen zij zich voor. Barbara van de Putte Gezinsituatie: Ik woon in Zeist en ben ver liefd en getrouwd met Peter. We hebben twee kinderen, Tristan en Celeste. Vorige werkgever en functie: Hoofd Inkomende Goederen in het opslag en distributiecen trum van ECI Wilde vroeger worden: Chirurg. Wordt vrolijk van: Een goede mop. Favoriete muziek: Dansnummers uit de jaren 70 en 80. Als ik vrij ben, ga ik het liefst: Leuke dingen doen met mijn gezin. Wouter Potman Gezinsituatie: Getrouwd met Elke. Vorige werkgever en functie: Supply Chain Planner bij Vrumona. Droomt van: Met een camper door British Columbia (Canada) rijden. Heeft een hekel aan: Slappe koffie. Wordt vrolijk van: Lekker koken met een goed glas wijn. Als ik vrjj ben, ga ik het liefst: Vliegvissen op wildwater of wielrennen in de bergen (in willekeurige volgorde). "Ja, we kregen een behoorlijke spiegel voorgehouden. Daar schrik je even van, maar dat moet niet te lang duren. We zijn snel aan de slag gegaan." Wiel: "Met alle medewerkers van het team BVL (Brouwen, Vergisten en Lageren), de teamleiding én Anita Martens van HR hebben we heel open en bloot alle resultaten doorge nomen. Alle punten waarop we ons wilden verbeteren, hebben we meegenomen naar ons werkoverleg. Die verbeterpunten kunnen betrekking hebben op de samenwerking tussen team en leidinggevende, tussen teams onderling en binnen een team. Een concreet punt dat speelde tussen team en leidinggevende lag op het gebied van werkdruk. Als leidinggevende leg je verantwoordelijkheden daar neer waar ze horen. Voor medewerkers betekent dat onder meer het maken van analyseformulieren, je werkplek 5S inrichten en het lopen van CILT-rondes. Dat alles doe je naast je primai re taken. Tegelijk wordt van ons verwacht dat we ook proactief werken, vooruit kijken zodat je problemen voor bent. Dat punt hebben we met het team en de leidinggevende besproken en uitgewerkt. Zo ontstond er over en weer duidelijkheid en begrip. Op het niveau tussen medewerkers onderling hebben we betere afspraken gemaakt over de dienstoverdracht. Afge sproken is nu dat de opvolgende dienst 15 minuten voor aanvang aanwezig is. Alle operators van de afdeling BVL zijn daarvoor verantwoordelijk. Dat werkt voor beide ploegen nu al een stuk beter." Michel en Wiel zijn allebei erg te spreken over de Climate Survey. Michel: "We hebben er veel meer uitgehaald dan we vooraf dachten." Betere samenwerking tussen afdelingen en successen vieren in Zoeterwoude ZOETERWOUDE. Bij de Technische Dienst in Zoeterwou de werden drie belangrijke verbeterpunten geformu- vervolg van pagina 3 "Als laatste hebben de teamleiders van de TD sinds januari 2010 maandelijks werkoverleg met ons", zegt Fons. "Daarin worden alle nieuwe ontwikkelingen met ons gedeeld en bespreken we welke activiteiten er de komende tijd op ons afkomen." Marcel: "Het vooraf goed doorspreken van wat er gaat komen, zorgt ervoor dat we in het geval van stilstand ook nog activiteiten kunnen uitvoeren. Ik merk dat het op tijd en transparant communiceren voor meer rust op de afdeling zorgt." leerd. Teamleider Marcel van Spaandonck: "Om de samenwerking met andere afdelingen te verbeteren, besloten we onze medewerkers de mogelijkheid te bieden een kijkje te nemen op andere afdelingen - een soort stage dus. Dat gebeurt op kleine schaal, drie onderhoudsmonteurs werken nu bijvoorbeeld op de afdeling Werkvoorbereiding Planning. Onderhouds- technicus Jac Ketting: "Sinds ik persoonlijk heb ervaren hoe het op een andere afdeling werkt, houd ik rekening met de manier waarop ik informatie verstrek. De samenwerking verloopt daardoor een stuk soepeler." "Een tweede uitkomst was dat er behoefte was aan meer persoonlijke aandacht", aldus Marcel. "Daarom vieren we nu regelmatiger belangrijke momenten met een gebakje of we drinken aan het einde van een drukke week met zijn allen een biertje op de afdeling." Onderhoudstechnicus Fons Valentijn: "Het gebeurt niet iedere week, maar als het 'tijd is voor taart', is iedereen erbij." "Ook als er een calamiteit is, trouwens", voegt Marcel lachend toe. "Onze afdeling scoorde namelijk 99% op onderlinge samenwerking!" HNS KADERDAG 'EAMDAG BROUWEN, VERGISTEN EN LAGEREN. WIJLRE 22 OKTOBER 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 4