ZOETERWOUDE VERHOOGT VERKEERSVEILIGHEID eiliq werken BROUWEN ZOETERWOUDE WIL NUL ONGEVALLEN HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Om de verkeersveiligheid op het brouwerijterrein in Zoeterwoude verder te verhogen, is het be staande verkeersplan onlangs aangescherpt Dit in navolging van Heineken Den Bosch. Zo zijn er aanpassingen gedaan aan voet- en fietspaden, is het dragen van een veiligheidshesje overal op het terrein verplicht en kunnen bezoekers alleen nog maar op vaste locaties worden opgehaald. ZOETERWOUDE. Naar aanleiding van een aantal (bijna-)ongevallen tus sen mens en voertuig besloot de Safety pilaar onlangs de maximumsnelheid en de loop-, auto- en fietsroutes op het brouwerijterrein opnieuw tegen het licht te houden. Het resulteerde in verscherpte verkeersmaatregelen die zijn ingegaan op 1 september. Wat is er nieuw in het verkeersplan? Er zijn extra loop- en fietspaden gecre- eerd op het brouwerijterrein. De maximumsnelheid op het terrein is nu overal 30 kilometer per uur. Ter hand having van deze snelheid staat er een radarsnelheidscontrole vlak na ingang op Dr. H.P. Heinekenweg. Er zijn nieuwe zebrapaden gemaakt bij het Bedrijfskantoor, parkeerterrein P4, de looproute van P4 naar Bottelarij 1 en bij de looproute van P5 naar het Dienst gebouw. De parkeerplaats voor motoren bij het Bedrijfskantoor is uitgebreid. Er zijn zes vaste plaatsen gedefinieerd waar bezoekers moeten worden opge haald. Bezoekers werden vroeger regelmatig direct naar de kamer of vergaderzaal gestuurd waar ze een afspraak hadden, per 1 september mag dat niet meer. Me dewerkers moeten de bezoekers op vaste plaatsen bij Brouwen, Verpakken, CS&L en het Bedrijfskantoor ophalen. Derden met een externe pas kunnen nog wel gewoon doorgaan naar de locatie waar ze een afspraak hebben. Veiligheidshesjes Ook de regels met betrekking tot het dragen van veiligheidshesjes zijn aange scherpt. Op alle buitenterreinen, in alle CS&L magazijnen en op de looproute van parkeerterrein P4 naar CS&L en de AWZI moeten medewerkers sinds 1 september een veiligheidshesje dragen. Uitzonderin gen zijn de parkeerterreinen, de stoepen, loop- en fietsroutes voor het woon/werk verkeer. In de auto ben je ook niet verplicht een hesje te dragen. Elkaar aanspreken De afgelopen periode zijn de aange scherpte veiligheidsmaatregelen naar alle brouwerijmedewerkers gecommuniceerd. Daarbij is benadrukt dat het belangrijk is om medewerkers en bezoekers aan te spre ken als de regels niet worden nageleefd. Bijvoorbeeld als men geen veiligheidshesje draagt of schuin oversteekt in plaats van het zebrapad te gebruiken. Alleen met gezamenlijke inspanning kan de verkeers veiligheid worden verhoogd en het aantal ongevallen worden teruggebracht. In ons streven naar een veiliger werkomgeving maken ook wij op de afdeling Brouwen in Zoeter woude sinds begin november 2009 gebruik van de 'Bijna ongevallen registratie tooi'. Met de tooi worden gevaarlijke situaties geregistreerd en zo snel mogelijk opgelost. Sinds de invoering van de methode zijn er al 100 onveilige situaties opgelost. ZOETERWOUDE. Ons doel is een veiliger werkomgeving met '0' onveilige situaties en ongevallen met verzuim op jaarbasis. Het tijdig oplossen van onveilige situaties (bijna ongevallen) helpt ons daarbij. Omdat er in het verleden beperkt melding werd gemaakt van onveilige situaties, werd de tool in het leven geroepen. Dankzij de tooi bereikten wij begin augus tus 2010 meerdere belangrijke mijlpalen: De 100ste gevaarlijke situatie in 2010 werd geregistreerd (in blok 5). Gedurende het jaar 2010 zijn er van de 100 geregistreerde situaties al 71 opgelost. Sinds het invoeren van deze methode zijn er al 100 onveilige situaties opgelost. Deze mijlpalen kwamen mede tot stand door de bijdrage van alle medewerkers binnen de afdeling Brouwen. Alle ope rators, monteurs en staf die gevaarlijke situaties zien, registreren deze nu in de 'Bijna ongevallen registratie tooi' en nemen bijbehorende maatregelen om deze veiliger te maken voor de toekomst. Vaak is het een kwestie van de onveilige locatie afzetten met waarschuwingslint, stootrub- bers plaatsen en/of markeringstape, maar het komt ook veel voor dat monteurs van de Onderhoudsgroep of het Facilitair Loket een technische verbetering doorvoeren om de desbetreffende situatie veiliger te maken. Het is nu belangrijk dat iedereen de ingeslagen weg blijft volgen. Het is goed om te constateren dat medewerkers zich enthousiast inzetten om onveilige situaties te melden en op te lossen en dat zij steeds weer bij zichzelf te rade gaat of zij wel veilig handelen. Als we met zijn allen alert zijn en blijven, helpt dat ons om het aantal ongevallen op '0' te krijgen. Dat iedereen zo constructief werkt en handelt, is een groot compliment waard. Zo zijn we als afdeling veilig op weg naar de toekomst. - .-V. V-, .iK -.v. V BERT ROMIJN, HAFID YAZAMI, BERTUS HOGEWONING, LEO VERMEER EN COCK V/D LANS GEVEN HET GOEDE V< Brouwen Team Zoeterwoude 10 SEPTEMBER 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 5