ZOETERWOUDE VERHOOGT
VERKEERSVEILIGHEID
eiliq werken
BROUWEN ZOETERWOUDE WIL NUL ONGEVALLEN
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Om de verkeersveiligheid op het brouwerijterrein in Zoeterwoude verder te verhogen, is het be
staande verkeersplan onlangs aangescherpt Dit in navolging van Heineken Den Bosch. Zo zijn er
aanpassingen gedaan aan voet- en fietspaden, is het dragen van een veiligheidshesje overal op het
terrein verplicht en kunnen bezoekers alleen nog maar op vaste locaties worden opgehaald.
ZOETERWOUDE. Naar aanleiding
van een aantal (bijna-)ongevallen tus
sen mens en voertuig besloot de Safety
pilaar onlangs de maximumsnelheid
en de loop-, auto- en fietsroutes op het
brouwerijterrein opnieuw tegen het licht
te houden. Het resulteerde in verscherpte
verkeersmaatregelen die zijn ingegaan op
1 september.
Wat is er nieuw in het verkeersplan?
Er zijn extra loop- en fietspaden gecre-
eerd op het brouwerijterrein.
De maximumsnelheid op het terrein is nu
overal 30 kilometer per uur. Ter hand
having van deze snelheid staat er een
radarsnelheidscontrole vlak na ingang op
Dr. H.P. Heinekenweg.
Er zijn nieuwe zebrapaden gemaakt bij
het Bedrijfskantoor, parkeerterrein P4,
de looproute van P4 naar Bottelarij 1 en
bij de looproute van P5 naar het Dienst
gebouw.
De parkeerplaats voor motoren bij het
Bedrijfskantoor is uitgebreid.
Er zijn zes vaste plaatsen gedefinieerd
waar bezoekers moeten worden opge
haald.
Bezoekers werden vroeger regelmatig
direct naar de kamer of vergaderzaal
gestuurd waar ze een afspraak hadden,
per 1 september mag dat niet meer. Me
dewerkers moeten de bezoekers op vaste
plaatsen bij Brouwen, Verpakken, CS&L en
het Bedrijfskantoor ophalen. Derden met
een externe pas kunnen nog wel gewoon
doorgaan naar de locatie waar ze een
afspraak hebben.
Veiligheidshesjes
Ook de regels met betrekking tot het
dragen van veiligheidshesjes zijn aange
scherpt. Op alle buitenterreinen, in alle
CS&L magazijnen en op de looproute van
parkeerterrein P4 naar CS&L en de AWZI
moeten medewerkers sinds 1 september
een veiligheidshesje dragen. Uitzonderin
gen zijn de parkeerterreinen, de stoepen,
loop- en fietsroutes voor het woon/werk
verkeer. In de auto ben je ook niet verplicht
een hesje te dragen.
Elkaar aanspreken
De afgelopen periode zijn de aange
scherpte veiligheidsmaatregelen naar alle
brouwerijmedewerkers gecommuniceerd.
Daarbij is benadrukt dat het belangrijk is
om medewerkers en bezoekers aan te spre
ken als de regels niet worden nageleefd.
Bijvoorbeeld als men geen veiligheidshesje
draagt of schuin oversteekt in plaats van
het zebrapad te gebruiken. Alleen met
gezamenlijke inspanning kan de verkeers
veiligheid worden verhoogd en het aantal
ongevallen worden teruggebracht.
In ons streven naar een veiliger werkomgeving maken ook wij op de afdeling Brouwen in Zoeter
woude sinds begin november 2009 gebruik van de 'Bijna ongevallen registratie tooi'. Met de tooi
worden gevaarlijke situaties geregistreerd en zo snel mogelijk opgelost. Sinds de invoering van
de methode zijn er al 100 onveilige situaties opgelost.
ZOETERWOUDE. Ons doel is een veiliger
werkomgeving met '0' onveilige situaties
en ongevallen met verzuim op jaarbasis.
Het tijdig oplossen van onveilige situaties
(bijna ongevallen) helpt ons daarbij. Omdat
er in het verleden beperkt melding werd
gemaakt van onveilige situaties, werd de
tool in het leven geroepen.
Dankzij de tooi bereikten wij begin augus
tus 2010 meerdere belangrijke mijlpalen:
De 100ste gevaarlijke situatie in 2010
werd geregistreerd (in blok 5).
Gedurende het jaar 2010 zijn er van de 100
geregistreerde situaties al 71 opgelost.
Sinds het invoeren van deze methode zijn
er al 100 onveilige situaties opgelost.
Deze mijlpalen kwamen mede tot stand
door de bijdrage van alle medewerkers
binnen de afdeling Brouwen. Alle ope
rators, monteurs en staf die gevaarlijke
situaties zien, registreren deze nu in
de 'Bijna ongevallen registratie tooi' en
nemen bijbehorende maatregelen om deze
veiliger te maken voor de toekomst. Vaak
is het een kwestie van de onveilige locatie
afzetten met waarschuwingslint, stootrub-
bers plaatsen en/of markeringstape, maar
het komt ook veel voor dat monteurs van
de Onderhoudsgroep of het Facilitair Loket
een technische verbetering doorvoeren
om de desbetreffende situatie veiliger te
maken.
Het is nu belangrijk dat iedereen de
ingeslagen weg blijft volgen. Het is goed
om te constateren dat medewerkers zich
enthousiast inzetten om onveilige situaties
te melden en op te lossen en dat zij steeds
weer bij zichzelf te rade gaat of zij wel
veilig handelen. Als we met zijn allen alert
zijn en blijven, helpt dat ons om het aantal
ongevallen op '0' te krijgen.
Dat iedereen zo constructief werkt en
handelt, is een groot compliment waard.
Zo zijn we als afdeling veilig op weg naar
de toekomst.
- .-V. V-, .iK -.v. V
BERT ROMIJN, HAFID YAZAMI, BERTUS HOGEWONING, LEO VERMEER EN COCK V/D LANS GEVEN HET GOEDE V<
Brouwen Team Zoeterwoude
10 SEPTEMBER 2010