HNS LEERT VAN TPM-AANPAK TETRAPAK AJAX EN FEYENOORD ROLLEN SAMEN VAN DE BAND m HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS ^cnweryt Groene Hart groen houden "De komende jaren zal de druk op bedrijven steeds groter worden om broeikasgassen terug te brengen", aldus Godfried. "We doen al veel om het Groene Hart groen te houden. Zo behoort onze brouwerij tot de wereldtop qua energie-efficiency (lage C02 emissie, red.), onder andere door een zeer efficiënte productie en een eigen gecombineerde opwekking van elektri citeit en warmte. Daarnaast realiseren wij de containeroverslagterminal in Alphen, gaan we mout per schip transporteren en leveren wij al jaren bostel als hoogwaardig veevoer aan de agrarische industrie. Maar er is meer nodig. Alle grote multinationals zijn aan het verduurzamen. Als wij daar in mee gaan en nóg energieneutraler gaan werken, is dat goed voor onze concur rentiepositie. We zijn druk bezig te onderzoeken of het met de nieuwe energievormen mogelijk is de brouwerij klimaatneutraal te maken. Vanuit Heineken zullen wij de omgeving uitnodigen om te komen tot een maat schappelijke dialoog. We willen laten zien dat dit de beste maatregelen zijn voor een ieders toekomst: die van de brouwerij, van de regio en van komende generaties." Een groep medewerkers van de brouwerijen in 's-Hertogenbosch en Zoeter- woude bezocht op 27 juli de fabriek van onze leverancier Tetrapak in Duits land. Doel was te leren van een aantal vernieuwende TPM methoden die Tetrapak al gebruikt TPM coördinator Willemijn Vogelaar doet hieronder verslag. ZOETERWOUDE/'S-HERTOGENBOSCH. Net als Heineken heeft Tetrapak TPM geadopteerd als filosofie voor het toepassen van continu verbeteren. Het is dan ook interessant over en weer je licht op te steken en van elkaar te leren. Te leren viel er veel! Tetrapak is bijvoor beeld al erg ver met het verbeteren van processen in de Office pilaar. Zo maken ze gebruik van de Makigami techniek om processen op kantoor te optimaliseren. Makigami maakt verliezen in kantoor- processen zichtbaar met behulp van een grote rol papier waarop met gele post-it papiertjes en met rode of groene stippen wordt aangegeven waar de verliezen zitten. Daarnaast heeft Tetrapak ook een inventieve manier om bij medewerkers aandacht vrij te maken voor TPM acti viteiten. Tijdens zogenoemde Kaizen- weken wordt een aantal medewerkers volledig vrijgemaakt om een specifiek probleem van top tot teen te analyseren. Uiteraard laat men het niet bij een ana lyse, er worden ook onmiddellijk acties gedefinieerd. Als het maar even kan worden die acties meteen diezelfde week uitgevoerd. De komende maanden gaat de stuur groep TPM bekijken welke werkwijzen we in onze brouwerijen kunnen toepassen. Een groep medewerkers van Tetrapak brengt binnenkort een tegenbezoek aan de Bossche brouwerij. We gaan ervan uit dat Tetrapak dan op haar beurt ook weer kan leren van ons! 'S-HERTOGENBOSCH. De speciale 50 cl blikken rolden in augustus op Colonne 11 in de Bossche brouwerij van de band. Ze zijn verkrijgbaar bij supermarkten in het hele land, maar vooral in de regio's waar de clubs actief zijn. Volgens Martine Kruiswijk, rayonmanager Verpakken, ging de productie voorspoedig. Martine: "De mannen van het '11/17' team hebben de productie voor hun rekening genomen. Je mag wel zeggen dat ons team beide 'kampen' vertegenwoordigt. Uiteraard kennen we ook veel fans van die andere topclub, PSV. Speciale spanningen zijn er niet geweest, alleen maar de bekende typische voetbalhumor, vooral als er even iets misging op de lijn. Dan hoorde je wel opmerkingen als: "Oh, die bussen lopen nooit lekker, dat kun je ook verwachten als er Feyenoord op staat", of: "Laat die 020-blikken maar liggen, daar is toch niets meer aan te doen." Gelukkig bleef het bij dit soort geintjes, want de blikken zijn weer allemaal netjes afgevuld en naar de winkels gegaan." Volgens Maud Meijboom, marketingmanager van Amstel, staat voetbal - ondanks de sportieve rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord - ook voor verbondenheid en samenwerken. Maud: "Amstel wil dat met deze blikken graag benadruk ken. We hopen op een fantastisch seizoen voor beide clubs. Amstel is al jaren nauw verbonden met voetbal. Zowel als sponsor van de Nederlandse topclubs, hoofdsponsor van de KNVB Beker en als partner van het amateurvoetbal met TEAMLINK." Met de start van het nieuwe voetbalseizoen brengt Amstel weer speciale clubblikken van Ajax en Feyenoord op de markt. Fans van beide clubs kunnen alvast proosten op een succesvol verloop van de nieuwe competitie, met bier in de stijl van hun favoriete club. vervolg van pagina 3 OP BEZOEK BIJ TETRAPAK. Willemijn Vogelaar, TPM coördinator brou werij 's-Hertogenbosch FEYENOORD EN AJAX ROLLEN SAMEN VAN DE BAND. 10 SEPTEMBER 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 4