olumn UITDAGENDE INTEGRATIE Teamleiders Verpakken ronden Q-module succesvol af Even voorstellen NIEUWE 'WERKEN BIJ HEINEKEN' SITE LIVE Peter van den Nieuwenhuizen |T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS yendertj HNS wil de beste Supply Chain organisatie binnen Heineken zijn en dat betekent continu verbeteren en veranderen. Dat is niet alleen voor HNS een grote uitdaging, het geldt eigenlijk voor iedere Heineken organisatie. Zo ook voor de onlangs overgenomen Femsa brouwerijen in Mexico en Brazilië. De afgelopen vier maanden heb ik de Braziliaanse Supply Chain organisatie geholpen met de integra tie met Heineken. Kaiser, zoals de brouwerijgroep heette, bestaat uit acht brouwerijen en produceerde in 2009 tien miljoen hectoliter bier. Kaiser is sinds 2003 vier keer van eigenaar gewisseld. Eerst werden ze overgenomen door Molson, toen door Molson- Coors, daarna door Femsa en nu door Heineken. Dit betekende dat Kaiser zich iedere keer moest aanpas sen aan een nieuwe eigenaar met specifieke wensen en eisen. In de Supply Chain is men erg blij met de overname door f Heineken. De or ganisatie is heel betrokken en past qua cultuur goed bij Heine ken. Daarnaast worden veran deringen in de Braziliaanse cul tuur gemakkelijk geaccepteerd en uitgevoerd; een goede basis voor een snelle integratie. De Brazilianen zijn ook plezierig in de omgang, al verloopt de communicatie soms moei lijk omdat nog maar weinig mensen goed Engels spreken. Om de integratie in goede banen te leiden, werd er een integratiekantoor opgezet in Sao Paolo dat de coördinatie verzorgde van de verschillende task- forces op het gebied van onder andere Finance, IT, Commercie en Supply Chain. Op Supply Chain gebied heeft Group Supply Chain veel input geleverd om Heineken Brazil volledig aan te sluiten op onze pro cessen en systemen. Daarnaast moesten de bespa ringen zoals die waren ingeschat bij de overname, worden gevalideerd. De ervaring die Heineken heeft opgedaan op het gebied van besparen, kwam daar bij goed van pas. Analyses van de afdeling Centrale Inkoop maakten duidelijk dat er veel kan worden bespaard en dat de productiviteit verder kan worden verbeterd. Hetzelfde geldt voor besparingen op het gebied van energie, elektriciteit en water. Toen ik alle besparingsmogelijkheden zag, werd mij duide lijk hoeveel HNS de afgelopen jaren al heeft bereikt! Nu de officiële eerste honderd dagen na de over name voorbij zijn, is het integratiekantoor geslo ten en zal de Braziliaanse organisatie zelf verder moeten. De gemaakte analyses zijn het startpunt om de besparingen in de toekomst te realiseren. Omdat er de afgelopen jaren weinig geld in de brouwerijen is gestoken, moet er ook worden geïnvesteerd. Om volledig te integreren moet er dus nog veel werk worden verzet. Een hele uitdaging, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken! Arno Centen, Manager Supply Development Support Alle deelnemende teamleiders van de afdeling Verpakken hebben de eerste module van hun opleidingsplan, de Q-module, succesvol afgerond. ZOETERWOUDE. De Q-module, een basisopleiding voor kwaliteit, is erop gericht om de dagelijkse kwaliteitsissues binnen de afdeling Verpakken inzichtelijk te krijgen en hierop bij te sturen indien nodig. De teamleiders hebben met de afronding van de module bewezen voldoende ken nis in huis te hebben voor een effectieve uitvoering van het kwaliteitbeheersingsysteem. Over de inhoud van de module hebben we van teamleiders veel feedback gekregen. Deze leerpunten nemen we mee in de vervolgmodules. Ook vanuit het assessment zijn onder werpen naar boven gekomen die uitstekend in een vervolg opleiding 'technologie voor teamleiders' passen. Inzicht in voedselveiligheid, hygiëne op de lijn (inclusief micro biologie) en reinigingsprocessen zullen in deze opleiding uitgebreid aan bod komen. We kunnen terugkijken op een goede basistraining kwa liteit. Ik wil hierbij alle teamleiders feliciteren met het behaalde resultaat. Op naar de volgende module! Namens de Training Education pilaar, Ter Uffink Peter van den Nieuwenhuizen is sinds i augustus teamleider bij CS&L. Over zijn leeftijd doet hij geheimzinnig: "Rond mijn der tigste leerde ik mijn vrouw kennen en dat houdt mij dertig." Samen hebben zij twee kinderen, een zoon van 12 en een dochter van 17. Met behulp van vijf vragen stelt Peter zich voor. Vorige werkgever en functie: "Vroeger wilde ik de techniek in, maar dat veranderde in leidinggevende functies. Ik heb veel ervaring opgedaan met logistiek, techniek, leiding geven, optimalisaties, veiligheid/ge zondheid en milieuzaken." Wat mogen Heineken-collega's van mij verwachten: "Dat ik binnen het team focus op resultaatgericht samenwerken en dit op een respectvolle, persoonlijke, enthousiaste, opbou wende en humorvolle manier doe." Beste eigenschap: "Mijn eerlijke en persoonlijke benadering." Wordt vrolijk van: "Door de levendige persoonlijke interactie met mijn collega's ben ik altijd vrolijk!" De website www.werkenbijheineken.nl is vernieuwd en sluit nu nog beter aan bij de verschillende doelgroepen die Heineken op de arbeidsmarkt wil aan spreken. De mooi vormgegeven site is een goed voorbeeld van een succes volle samenwerking tussen IT, Marketing, HR en Communicatie. De site bevat ook sollicitatietips en achtergrondin formatie over Heineken Nederland als werkgever. Heineken medewerkers zijn zelf de beste ambassa deurs voor het bedrijf en blijken de meest waarde volle wervingsbron voor potentiële medewerkers te zijn. We willen jou als medewerker dan ook meer inzetten door je externe netwerk bij onze wervingen te betrekken. Ken jij mensen in je ken nissenkring die graag bij Heineken willen werken? Verwijs ze dan naar www.werkenbijheineken.nl! Afdeling HR Met de vernieuwde website kan Heineken zich als werkgever nog beter in de markt plaatsen en potentiële medewerkers meer openheid geven over haar vacatures en over de mensen die bij ons werken. Naast actuele vacatures staan op de site ook zogenaamde 'testimonials' en foto's van werk nemers. In deze verklaringen geven zij een realis tisch beeld van het werken bij Heineken binnen de verschillende vakgebieden. Van HNS komen onder andere Eef Stiekema uit 's-Hertogenbosch en Teus van Dieren en Nick Schipper uit Zoeterwoude aan het woord. ^cnwe^ TEUS VAN DIEREN (LINKS) EEF STIEKEMA (MIDDEN) NICK SCHIPPER (RECHTS) 10 SEPTEMBER 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 2