eilia werken
POSITIEVE REACTIES OP PILOT
DUPONT STOP METHODE
I
mm
w
MINDER KANS OP AANRIJDINGEN MET HEFTRUCK
-ér
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
VjRj v-
In Zoeterwoude loopt tot eind augustus een pilot op het gebied van veiligheid: de DuPont STOP
Methode. Deze is ontwikkeld om veilig en onveilig gedrag op een gestructureerde manier te
observeren. Bijzonder daarbij is dat er eerst wordt gekeken naar wat er goed gaat en mede
werkers daarvoor worden gecomplimenteerd. De eerste reacties zijn positief.
ZOETERWOUDE. De letters STOP staan
voor: Safety Training Observation Program.
Dupont, een bedrijf in de chemische
industrie dat al jaren bovenaan de lijst
van veiligste bedrijven staat, ontwikkelde
de methode. DuPont deed gedurende tien
jaar onderzoek naar veiligheid en toonde
aan dat in 96% van alle ongevallen er
sprake was van onveilige handelingen van
mensen. Onveilig gedrag dus. Bijvoorbeeld
bij het gebruik van persoonlijke bescher
mingsmiddelen, door de houding, reactie
of acties van medewerkers, bij het gebruik
van gereedschap en apparatuur, of bij het
naleven van procedures op het gebied van
orde netheid.
Gestructureerde benadering
Brouwerijmanager Godfried Meijer volgde
onlangs de eerste training samen met leden
van de bedrijfsleiding Zoeterwoude, van de
Safety pilaar en met Willem de Jonge, di
recteur HNS. Godfried: "De methode wordt
binnen Heineken al gebruikt in Spanje en in
Italië en is daar zeer succesvol. Sinds 2009
hebben we in Zoeterwoude te maken met
een stijgend aantal ongevallen; de Safety
pilaar nam daarom het initiatief voor deze
pilot. Na de eerste training is mijn mening
dat de STOP Methode zeer nuttig is omdat
het de benadering van veiligheid structu
reert door middel van vijf basisstappen:
Je BESLUIT om een veiligheidsobservatie
te gaan uitvoeren.
Je STOPT in de buurt van een medewer
ker om te kijken wat hij doet.
Je OBSERVEERT de medewerker op een
nauwgezette, systematische manier op
veilig en onveilig gedrag.
Na observatie HANDEL je. Je gaat het
gesprek aan met de persoon in kwestie
waarbij je veilige werkwijzen bevestigt
en complimenteert en risicogedrag
aanpakt.
Vervolgens RAPPORTEER je je eigen
observaties en acties met behulp van de
STOP veiligheidsobservatiekaart.
Daarbij is het bijzonder datje als obser
vator/leidinggevende eerst kijkt naar wat
er goed gaat en de medewerker daarvoor
complimenteert. Vervolgens ga je met de
medewerker in gesprek over wat er an
ders of beter kan. We weten allemaal dat
complimenteren motiveert, alleen doen
we het niet altijd. Dat geldt ook voor mij.
De focus ligt meestal op wat er mis gaat of
dreigt te gaan; daar spreken we elkaar op
-
aan. Paarden die de haver verdienen, krij
gen ze niet! Daar komt met deze methode
verandering in."
Verrassing
"Tijdens een training op 12 en 13 juli
hebben we de methode in Zoeterwoude
geoefend", zegt Godfried. "Medewerkers
wisten niet dat we langs kwamen, het
was een complete verrassing! Ik zag een
heftruckchauffeur bij Verpakken die als
vanzelfsprekend zijn veiligheidsgordel om
had toen hij op de heftruck zat. Dat gebeurt
niet altijd automatisch, dus complimen
teerde ik hem ervoor. Voor ik het wist, had
den we een prettig gesprek over veiligheid.
Ook uit reacties van andere medewerkers
op de brouwerij bleek dat deze manier van
aanspreken als heel prettig wordt ervaren.
De eerste resultaten zijn dus veelbelovend.
Volgens het train-de-trainer principe gaan
we de komende tijd meer mensen oplei
den die de methode gaan gebruiken. Eind
augustus besluit de Safety pilaar of de
methode HNS-breed wordt ingevoerd."
Het is alweer twee jaar geleden dat bij MEV (Magazijn Eenmalig
Verpakken) een ernstig ongeval plaatsvond waarbij een medewerker
werd aangereden door een heftruck. Wat volgde was een forse boete
van de Arbeidsinspectie en een pakket maatregelen. Toch bleven
medewerkers zitten met vragen en twijfel over de veiligheidsrisico's.
'S-HERTOGENBOSCH. Die twijfels
waren voor Paul Bleijs en Harry Werkman
voldoende reden om opnieuw goed te laten
kijken naar de veiligheid op de werkvloer
van MEV. Marco Vaatstra, teamleider
Distributie, kreeg het verzoek een groep
samen te stellen met als opdracht de kans
op aanrijdingen van medewerkers door
heftrucks te reduceren. Marco vond Piet
van Son, Gerard van Eeten, Henk Kuijpers
en stagiair Gijs van der Veeken bereid om
samen aan de slag te gaan. SHE manager
Wilfried Aarsen ondersteunde het team
met adviezen. Marco: "Voor ons als team
was het heel belangrijk dat de regels duide
lijk zijn en dat de risico's op een aanrijding
te verwaarlozen zijn. We hebben onszelf
vier vragen gesteld: Wat gebeurt er precies
op de werkvloer? Wie lopen er over de
werkvloer en moeten ze daar ook per se
zijn? Welke risico's lopen mensen als ze
over de werkvloer lopen? Zijn de bevindin
gen procedureel op te lossen of vergt dit
een investering?"
Gerard van Eeten: "Wat blijkt is dat men
sen vooral uit gewoonte soms een route
nemen die risico's voor ze meebrengt.
Even snel naar het toilet, even de kort
ste weg naar de koffie. Mensen denken
daar niet bij na, het gaat om ingeslepen
gewoontes. Daarnaast zijn er ook mensen
van buiten de afdeling die soms de regels
en de situatie niet kennen en die dwars
door het magazijn lopen. Deze mensen
kennen de risico's niet, dat valt ze ook
nauwelijks te verwijten." Marco: "Daarom
wilden we ook geen politiemannetje gaan
spelen. De oplossing zien wij deels in
een aantal technische aanpassingen van
bijvoorbeeld de looproute. Bij de ingang
van Bot magazijn hebben we extra hek
ken geplaatst zodat mensen geen andere
route dan de aangewezen looproute kun
nen nemen. De grote deuren van Verpak
ken naar CS&L reageren alleen nog maar
op de stalen massa van de heftrucks, zo
kunnen wandelaars eenvoudigweg geen
gebruik meer maken van die doorgang.
Door deze aanpassing was het noodza
kelijk om een aantal procedures aan te
passen in samenwerking met Verpakken.
Onze truckers halen de spullen voortaan
bij Verpakken op in plaats van dat Verpak
ken ze bij ons aflevert. Verder hebben
we nog een vciligheidslamp op een beter
zichtbare plek gehangen."
Door de begeleiding van Wilfried Aarsen
leerde de groep ook te werken met de TPM
systematiek. Marco: "TPM helpt vooral
stapsgewijs te werken én het zorgt ervoor
datje alle invalshoeken meeneemt. In ons
geval hebben we vooral stilgestaan bij het
gedrag van mensen, minder bij de pres
taties van machines. Door de genoemde
maatregelen is het aantal medewerkers
dat zich op de vloer bevindt met 75% terug
gebracht en wordt er niet meer tussen de
heftrucks door gelopen. Op dinsdag 20 juli
hebben we een eindaudit gehad. De audito
ren gaven het compliment dat we met wei
nig kosten en heel praktische maatregelen
de veiligheid hebben verbeterd!"
m
KOERT VAN DE PEST EN MATTHIJS OTTO (DUPONT) IN
GESPREK OVER VEILIGHEID.
WILLEM DE JONGE EN MICHEL MAAS IN GESPREK MET
BAS KORBEE.
IN GESPREK MET EEN UITZENDKRACHT.
GERARD VAN EETEN EN MARCO VAATSTRA.
4
4
4
13 AUGUSTUS 2010