eilia werken POSITIEVE REACTIES OP PILOT DUPONT STOP METHODE I mm w MINDER KANS OP AANRIJDINGEN MET HEFTRUCK -ér HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS VjRj v- In Zoeterwoude loopt tot eind augustus een pilot op het gebied van veiligheid: de DuPont STOP Methode. Deze is ontwikkeld om veilig en onveilig gedrag op een gestructureerde manier te observeren. Bijzonder daarbij is dat er eerst wordt gekeken naar wat er goed gaat en mede werkers daarvoor worden gecomplimenteerd. De eerste reacties zijn positief. ZOETERWOUDE. De letters STOP staan voor: Safety Training Observation Program. Dupont, een bedrijf in de chemische industrie dat al jaren bovenaan de lijst van veiligste bedrijven staat, ontwikkelde de methode. DuPont deed gedurende tien jaar onderzoek naar veiligheid en toonde aan dat in 96% van alle ongevallen er sprake was van onveilige handelingen van mensen. Onveilig gedrag dus. Bijvoorbeeld bij het gebruik van persoonlijke bescher mingsmiddelen, door de houding, reactie of acties van medewerkers, bij het gebruik van gereedschap en apparatuur, of bij het naleven van procedures op het gebied van orde netheid. Gestructureerde benadering Brouwerijmanager Godfried Meijer volgde onlangs de eerste training samen met leden van de bedrijfsleiding Zoeterwoude, van de Safety pilaar en met Willem de Jonge, di recteur HNS. Godfried: "De methode wordt binnen Heineken al gebruikt in Spanje en in Italië en is daar zeer succesvol. Sinds 2009 hebben we in Zoeterwoude te maken met een stijgend aantal ongevallen; de Safety pilaar nam daarom het initiatief voor deze pilot. Na de eerste training is mijn mening dat de STOP Methode zeer nuttig is omdat het de benadering van veiligheid structu reert door middel van vijf basisstappen: Je BESLUIT om een veiligheidsobservatie te gaan uitvoeren. Je STOPT in de buurt van een medewer ker om te kijken wat hij doet. Je OBSERVEERT de medewerker op een nauwgezette, systematische manier op veilig en onveilig gedrag. Na observatie HANDEL je. Je gaat het gesprek aan met de persoon in kwestie waarbij je veilige werkwijzen bevestigt en complimenteert en risicogedrag aanpakt. Vervolgens RAPPORTEER je je eigen observaties en acties met behulp van de STOP veiligheidsobservatiekaart. Daarbij is het bijzonder datje als obser vator/leidinggevende eerst kijkt naar wat er goed gaat en de medewerker daarvoor complimenteert. Vervolgens ga je met de medewerker in gesprek over wat er an ders of beter kan. We weten allemaal dat complimenteren motiveert, alleen doen we het niet altijd. Dat geldt ook voor mij. De focus ligt meestal op wat er mis gaat of dreigt te gaan; daar spreken we elkaar op - aan. Paarden die de haver verdienen, krij gen ze niet! Daar komt met deze methode verandering in." Verrassing "Tijdens een training op 12 en 13 juli hebben we de methode in Zoeterwoude geoefend", zegt Godfried. "Medewerkers wisten niet dat we langs kwamen, het was een complete verrassing! Ik zag een heftruckchauffeur bij Verpakken die als vanzelfsprekend zijn veiligheidsgordel om had toen hij op de heftruck zat. Dat gebeurt niet altijd automatisch, dus complimen teerde ik hem ervoor. Voor ik het wist, had den we een prettig gesprek over veiligheid. Ook uit reacties van andere medewerkers op de brouwerij bleek dat deze manier van aanspreken als heel prettig wordt ervaren. De eerste resultaten zijn dus veelbelovend. Volgens het train-de-trainer principe gaan we de komende tijd meer mensen oplei den die de methode gaan gebruiken. Eind augustus besluit de Safety pilaar of de methode HNS-breed wordt ingevoerd." Het is alweer twee jaar geleden dat bij MEV (Magazijn Eenmalig Verpakken) een ernstig ongeval plaatsvond waarbij een medewerker werd aangereden door een heftruck. Wat volgde was een forse boete van de Arbeidsinspectie en een pakket maatregelen. Toch bleven medewerkers zitten met vragen en twijfel over de veiligheidsrisico's. 'S-HERTOGENBOSCH. Die twijfels waren voor Paul Bleijs en Harry Werkman voldoende reden om opnieuw goed te laten kijken naar de veiligheid op de werkvloer van MEV. Marco Vaatstra, teamleider Distributie, kreeg het verzoek een groep samen te stellen met als opdracht de kans op aanrijdingen van medewerkers door heftrucks te reduceren. Marco vond Piet van Son, Gerard van Eeten, Henk Kuijpers en stagiair Gijs van der Veeken bereid om samen aan de slag te gaan. SHE manager Wilfried Aarsen ondersteunde het team met adviezen. Marco: "Voor ons als team was het heel belangrijk dat de regels duide lijk zijn en dat de risico's op een aanrijding te verwaarlozen zijn. We hebben onszelf vier vragen gesteld: Wat gebeurt er precies op de werkvloer? Wie lopen er over de werkvloer en moeten ze daar ook per se zijn? Welke risico's lopen mensen als ze over de werkvloer lopen? Zijn de bevindin gen procedureel op te lossen of vergt dit een investering?" Gerard van Eeten: "Wat blijkt is dat men sen vooral uit gewoonte soms een route nemen die risico's voor ze meebrengt. Even snel naar het toilet, even de kort ste weg naar de koffie. Mensen denken daar niet bij na, het gaat om ingeslepen gewoontes. Daarnaast zijn er ook mensen van buiten de afdeling die soms de regels en de situatie niet kennen en die dwars door het magazijn lopen. Deze mensen kennen de risico's niet, dat valt ze ook nauwelijks te verwijten." Marco: "Daarom wilden we ook geen politiemannetje gaan spelen. De oplossing zien wij deels in een aantal technische aanpassingen van bijvoorbeeld de looproute. Bij de ingang van Bot magazijn hebben we extra hek ken geplaatst zodat mensen geen andere route dan de aangewezen looproute kun nen nemen. De grote deuren van Verpak ken naar CS&L reageren alleen nog maar op de stalen massa van de heftrucks, zo kunnen wandelaars eenvoudigweg geen gebruik meer maken van die doorgang. Door deze aanpassing was het noodza kelijk om een aantal procedures aan te passen in samenwerking met Verpakken. Onze truckers halen de spullen voortaan bij Verpakken op in plaats van dat Verpak ken ze bij ons aflevert. Verder hebben we nog een vciligheidslamp op een beter zichtbare plek gehangen." Door de begeleiding van Wilfried Aarsen leerde de groep ook te werken met de TPM systematiek. Marco: "TPM helpt vooral stapsgewijs te werken én het zorgt ervoor datje alle invalshoeken meeneemt. In ons geval hebben we vooral stilgestaan bij het gedrag van mensen, minder bij de pres taties van machines. Door de genoemde maatregelen is het aantal medewerkers dat zich op de vloer bevindt met 75% terug gebracht en wordt er niet meer tussen de heftrucks door gelopen. Op dinsdag 20 juli hebben we een eindaudit gehad. De audito ren gaven het compliment dat we met wei nig kosten en heel praktische maatregelen de veiligheid hebben verbeterd!" m KOERT VAN DE PEST EN MATTHIJS OTTO (DUPONT) IN GESPREK OVER VEILIGHEID. WILLEM DE JONGE EN MICHEL MAAS IN GESPREK MET BAS KORBEE. IN GESPREK MET EEN UITZENDKRACHT. GERARD VAN EETEN EN MARCO VAATSTRA. 4 4 4 13 AUGUSTUS 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 5