Smaakpanel wil professionele proevers KENNISOVERDRACHT LANGS DE RIJN Heineken in de etalage HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS exportmarkten. Maar de 12-pack trays voor HUSA (het grootste deel) en een aantal andere soorten bliktrays konden wel worden verlaagd. Uit testen op de verpakkingslijnen en transportsimula- tietesten bleek namelijk dat verlaging van deze trays met 20 mm geen afbreuk doet aan de kwaliteit van het eindproduct tijdens het verpakkingsproces en het transport. Aanpassingen Voor de golfkartonfabriek is het veranderen van de traymaat simpel, voor ons is het lastiger. De betreffende trays worden in Zoeterwoude en 's Hertogenbosch namelijk op verschillende (in totaal negen) af- vullijnen verwerkt met elk een eigen, specifieke verwerkingsmetho de. Na testen met de 50 mm trays op al deze lijnen wisten we precies welke aanpassingen we moesten doen en wat de investering was. Zo moesten alle trayloaders technisch en softwarematig aangepast worden en moesten de zijgeleidingen van de transportbanen lager worden gezet om de nieuwe trays goed te kunnen verwerken. Bij de start moesten we dus de nodige kosten maken. Goed plan Toch kunnen we nu op jaarbasis met ons huidige volume ruim 15% besparen op de inkoopkosten van deze trays. Hiermee verdienen we de gemaakte kosten binnen vier maanden weer terug. Met deze informatie hebben we HUSA als grootste klant om toestemming ge vraagd om de trayverlaging door te voeren. Zij vonden het een goed plan omdat de tray eigenlijk vooral een transport- en bundelfunctie heeft en de 12-packs vaak los in koelkasten in de supermarkten staan. Inmiddels zijn alle voorraden van de oude trays opgemaakt, hebben we proefgedraaid op de betreffende afvullijnen met alle soorten verlaagde trays en draaien we nu overal met de nieuwe 50 mm trays. Volgend jaar en de jaren daarna besparen we natuurlijk opnieuw 15% op materiaalkosten! Een goed voorbeeld van hoe een eenvoudig idee tot een forse besparing kan leiden. Aaltje Nieuwdam Jeroen van Elburg Iedere dag om 12.00 uur komen de leden van het smaakpanel bij elkaar om te proeven of het bier smaakt zoals het moet smaken. Het panel is toe aan een nieuwe fase, met een aantal leden en een nieuwe training. 'S-HERTOGENBOSCH. Aan de basis van deze nieuwe impulsen staat het 'sensorisch team', dat bestaat uit Theo Spiering s, Martin de Ries, Malou Louwers-van der Horst en Nicole van Muilekom. Volgens Nicole van Muilekom wordt smaak in de levensmiddelenbranche steeds belangrijker. Nicole: "Mensen willen niet méér eten of drinken, ze wil len vooral dat het allemaal nog beter of lekkerder wordt. Uiteraard is smaak een breed en subjectief begrip. Het gaat in het algemeen om de manier waarop mensen voedsel met hun zintuigen, hun sen soren, waarnemen. Om de kwaliteit van ons bier te waarborgen voeren we zogenoemd 'sensorisch on derzoek' uit. We willen weten hoe mensen reageren op de smaak, de geur, het mondgevoel, het uiterlijk en eventueel zelfs het geluid van ons product. Dit onderzoek kan eigenlijk alleen uitgevoerd worden door mensen te laten kijken, ruiken en proeven." Martin de Ries vult aan: "Voor dat doel maakt Hei- neken al jaren gebruik van haar eigen smaakpanel. Iedere dag doet dat panel haar werk zodat we altijd weten of het product voldoet aan alle kwaliteiten. Zo weten we of het product nog steeds hetzelfde is als op het moment van release. Zo komen we ook te weten of er verschillen zijn tussen verschillende batches in de productie en merken we de effecten als we overstappen cp een andere grondstof." Doel van het sensorisch onderzoek is om het idee van 'smaak' volgens de kenmerken van het Lab Star System in te delen. Nicole: "Een aandachtspunt is dat er duidelijke werkinstructies moeten zijn. Ook gaan we het huidige smaakpanel opnieuw trai nen en doen we een oproep aan mensen om het smaakpanel te komen versterken. Door de training willen we de betrouwbaarheid van het panel ver hogen. Belangrijk is dat panelleden de producten op dezelfde manier beoordelen en ook op dezelfde manier hun bevindingen 'scoren'. De leden van ons smaakpanel worden op deze manier echte smaak- professionals." ,roenwerz 'S-HERTOGENBOSCH. Tijdens een weekje vakantie in Rome kwam Paul Rooijens, C-operator van de afdeling Brouwen, deze opvallende designstoel tegen. Paul Rooijens: "Met mijn vriendin was ik de hele dag op verkenning ge weest in deze mooie stad. Aan het einde van de dag gingen we met de bus terug naar Termini, een gigantisch station waar niet alleen treinen, maar ook metro en bussen bij elkaar komen. Op weg naar ons hotel liepen we langs een trendy café (helaas ben ik de naam kwijt) waar deze stoel in de etalage stond. Een plaatje, toch?" Brouwerij Zoeterwoude ligt aan het einde van de 1.233 kilometer lange Rijn, Heineken Zwitserland in Chur ligt aan het begin van de Rijn, in de Zwitserse Alpen. Onlangs vonden de brouwerijen elkaar dankzij een stukje kennisoverdracht. Opleidingsmateriaal uit Zoeterwoude zal de ingebruikname van een Clear Plastic Labelier in Chur namelijk soepeler laten verlopen. ZOETERWOUDE. In 2000 begonnen tien ervaren medewer kers in Zoeterwoude met het vervaardigen van opleidingsma teriaal voor operators. Nu, tien jaar later, ligt er een uitgebreid trainingspakket met een opleidingsmap en toetsen voor elke werkplek. Het materiaal is gericht op het bedienen van machi nes maar geeft ook veel achtergrondinformatie over techniek, compleet met foto's en tekeningen. Een ideale basis voor opera tors die aan de slag gaan met een nieuwe machine. In 2008 vertrok ik naar Zwitserland om daar TPM Facilitator te worden. Als voorbeeld nam ik het opleidingsboek mee. En dat is Bruno Harder, hoofd Verpakken in Chur, niet vergeten. Toen ik na twee jaar weer terug in Zoeterwoude was, belde Bruno mij en vroeg naar SOP's en OPL's. In Chur wordt namelijk binnenkort een Clear Plastic Labeller geplaatst. De opstart van dergelijke nieuwe machines kan een lastige klus zijn. Met de in het Engels vertaalde versie van de werkplekopleiding 'Clear Plastic Labeller' uit Zoeterwoude krijgen de operators in Chur volgens Rob Rosier, TPM ondersteuner en schrijver van de oplei ding, een voorsprong in kennis die de inbedrijfstelling beter zal laten verlopen! Daan van den Berg Hein eken LICHT vervolg van pagina 3 HET NIEUWE SMAAKPANEL. JOHAN MESSEMAKER (TPM ONDERSTEUNER) EN DAAN VAN DEN BERG (TEAMLEIDER) MET DE WERKPLEKOPLEIDING 'CLEAR PLASTIC LABELLER'. 13 AUGUSTUS 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 4