Smaakpanel wil professionele proevers
KENNISOVERDRACHT
LANGS DE RIJN
Heineken in
de etalage
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
exportmarkten. Maar de 12-pack trays voor HUSA (het grootste
deel) en een aantal andere soorten bliktrays konden wel worden
verlaagd. Uit testen op de verpakkingslijnen en transportsimula-
tietesten bleek namelijk dat verlaging van deze trays met 20 mm
geen afbreuk doet aan de kwaliteit van het eindproduct tijdens het
verpakkingsproces en het transport.
Aanpassingen
Voor de golfkartonfabriek is het veranderen van de traymaat simpel,
voor ons is het lastiger. De betreffende trays worden in Zoeterwoude
en 's Hertogenbosch namelijk op verschillende (in totaal negen) af-
vullijnen verwerkt met elk een eigen, specifieke verwerkingsmetho
de. Na testen met de 50 mm trays op al deze lijnen wisten we precies
welke aanpassingen we moesten doen en wat de investering was.
Zo moesten alle trayloaders technisch en softwarematig aangepast
worden en moesten de zijgeleidingen van de transportbanen lager
worden gezet om de nieuwe trays goed te kunnen verwerken. Bij de
start moesten we dus de nodige kosten maken.
Goed plan
Toch kunnen we nu op jaarbasis met ons huidige volume ruim 15%
besparen op de inkoopkosten van deze trays. Hiermee verdienen
we de gemaakte kosten binnen vier maanden weer terug. Met deze
informatie hebben we HUSA als grootste klant om toestemming ge
vraagd om de trayverlaging door te voeren. Zij vonden het een goed
plan omdat de tray eigenlijk vooral een transport- en bundelfunctie
heeft en de 12-packs vaak los in koelkasten in de supermarkten
staan. Inmiddels zijn alle voorraden van de oude trays opgemaakt,
hebben we proefgedraaid op de betreffende afvullijnen met alle
soorten verlaagde trays en draaien we nu overal met de nieuwe 50
mm trays. Volgend jaar en de jaren daarna besparen we natuurlijk
opnieuw 15% op materiaalkosten! Een goed voorbeeld van hoe een
eenvoudig idee tot een forse besparing kan leiden.
Aaltje Nieuwdam Jeroen van Elburg
Iedere dag om 12.00 uur komen de leden van het smaakpanel bij elkaar om
te proeven of het bier smaakt zoals het moet smaken. Het panel is toe aan
een nieuwe fase, met een aantal leden en een nieuwe training.
'S-HERTOGENBOSCH. Aan de basis van deze
nieuwe impulsen staat het 'sensorisch team', dat
bestaat uit Theo Spiering s, Martin de Ries, Malou
Louwers-van der Horst en Nicole van Muilekom.
Volgens Nicole van Muilekom wordt smaak in de
levensmiddelenbranche steeds belangrijker. Nicole:
"Mensen willen niet méér eten of drinken, ze wil
len vooral dat het allemaal nog beter of lekkerder
wordt. Uiteraard is smaak een breed en subjectief
begrip. Het gaat in het algemeen om de manier
waarop mensen voedsel met hun zintuigen, hun sen
soren, waarnemen. Om de kwaliteit van ons bier te
waarborgen voeren we zogenoemd 'sensorisch on
derzoek' uit. We willen weten hoe mensen reageren
op de smaak, de geur, het mondgevoel, het uiterlijk
en eventueel zelfs het geluid van ons product. Dit
onderzoek kan eigenlijk alleen uitgevoerd worden
door mensen te laten kijken, ruiken en proeven."
Martin de Ries vult aan: "Voor dat doel maakt Hei-
neken al jaren gebruik van haar eigen smaakpanel.
Iedere dag doet dat panel haar werk zodat we altijd
weten of het product voldoet aan alle kwaliteiten.
Zo weten we of het product nog steeds hetzelfde is
als op het moment van release. Zo komen we ook
te weten of er verschillen zijn tussen verschillende
batches in de productie en merken we de effecten als
we overstappen cp een andere grondstof."
Doel van het sensorisch onderzoek is om het idee
van 'smaak' volgens de kenmerken van het Lab Star
System in te delen. Nicole: "Een aandachtspunt is
dat er duidelijke werkinstructies moeten zijn. Ook
gaan we het huidige smaakpanel opnieuw trai
nen en doen we een oproep aan mensen om het
smaakpanel te komen versterken. Door de training
willen we de betrouwbaarheid van het panel ver
hogen. Belangrijk is dat panelleden de producten
op dezelfde manier beoordelen en ook op dezelfde
manier hun bevindingen 'scoren'. De leden van ons
smaakpanel worden op deze manier echte smaak-
professionals."
,roenwerz
'S-HERTOGENBOSCH. Tijdens een
weekje vakantie in Rome kwam Paul
Rooijens, C-operator van de afdeling
Brouwen, deze opvallende designstoel
tegen. Paul Rooijens: "Met mijn vriendin
was ik de hele dag op verkenning ge
weest in deze mooie stad. Aan het einde
van de dag gingen we met de bus terug
naar Termini, een gigantisch station
waar niet alleen treinen, maar ook metro
en bussen bij elkaar komen. Op weg naar
ons hotel liepen we langs een trendy café
(helaas ben ik de naam kwijt) waar deze
stoel in de etalage stond. Een plaatje,
toch?"
Brouwerij Zoeterwoude ligt aan het einde van de 1.233 kilometer lange Rijn, Heineken
Zwitserland in Chur ligt aan het begin van de Rijn, in de Zwitserse Alpen. Onlangs vonden de
brouwerijen elkaar dankzij een stukje kennisoverdracht. Opleidingsmateriaal uit Zoeterwoude
zal de ingebruikname van een Clear Plastic Labelier in Chur namelijk soepeler laten verlopen.
ZOETERWOUDE. In 2000 begonnen tien ervaren medewer
kers in Zoeterwoude met het vervaardigen van opleidingsma
teriaal voor operators. Nu, tien jaar later, ligt er een uitgebreid
trainingspakket met een opleidingsmap en toetsen voor elke
werkplek. Het materiaal is gericht op het bedienen van machi
nes maar geeft ook veel achtergrondinformatie over techniek,
compleet met foto's en tekeningen. Een ideale basis voor opera
tors die aan de slag gaan met een nieuwe machine.
In 2008 vertrok ik naar Zwitserland om daar TPM Facilitator
te worden. Als voorbeeld nam ik het opleidingsboek mee. En
dat is Bruno Harder, hoofd Verpakken in Chur, niet vergeten.
Toen ik na twee jaar weer terug in Zoeterwoude was, belde
Bruno mij en vroeg naar SOP's en OPL's. In Chur wordt namelijk
binnenkort een Clear Plastic Labeller geplaatst. De opstart van
dergelijke nieuwe machines kan een lastige klus zijn. Met de
in het Engels vertaalde versie van de werkplekopleiding 'Clear
Plastic Labeller' uit Zoeterwoude krijgen de operators in Chur
volgens Rob Rosier, TPM ondersteuner en schrijver van de oplei
ding, een voorsprong in kennis die de inbedrijfstelling beter zal
laten verlopen!
Daan van den Berg
Hein eken
LICHT
vervolg van pagina 3
HET NIEUWE SMAAKPANEL.
JOHAN MESSEMAKER (TPM ONDERSTEUNER) EN DAAN VAN DEN BERG
(TEAMLEIDER) MET DE WERKPLEKOPLEIDING 'CLEAR PLASTIC LABELLER'.
13 AUGUSTUS 2010