WIE WORDT VEILIGHEIDSTEAM VAN HET JAAR 2010? BHV-organisatie Zoeterwoude geoliede machine Operators testen hun taalniveau HEINEKEW NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fsl A\entep r°r Om te promoten dat medewerkers nog actiever met veiligheid omgaan, organiseert de Safety- pilaar het komende halfjaar een wedstrijd onder 36 teams op de brouwerij in Zoeterwoude. Het winnende team wordt uitgeroepen tot 'Veiligheidsteam 2010' en wint een dag slipcursus met het hele team. Bertha Bouwkamp, rayonmanager Rayon 3 in Zoeterwoude, beantwoordt vragen over de wedstrijd. ZOETERWOUDE. Waarom deze wedstrijd? "De Safety-pilaar heeft dit initiatief genomen omdat het aantal ongevallen met verzuim op de brouwerij nog steeds te hoog is. Door middel van deze wedstrijd willen wij promoten dat medewerkers alerter worden op onvei lige situaties die ongevallen met verzuim kunnen veroor zaken en op hun eigen gedrag ten aanzien van veiligheid. De wedstrijd loopt van 1 juni 2010 tot en met eind van het jaar en tijdens de Nieuwjaarsreceptie in 2011 wordt het winnende team bekendgemaakt." Wat moeten teams doen om tot 'Veiligheidsteam 2010' te worden uitgeroepen? "De teams kunnen scoren op twee onderdelen: het aantal dagen dat een team aan één stuk door zonder ongeval met verzuim werkt en het aantal onveilige situaties dat binnen het eigen werkgebied wordt opgelost. Van deze si tuaties moeten foto's 'voor' en 'na' worden ingeleverd. De scores van beide onderdelen worden bij elkaar opgeteld en het team met de hoogste score wint!" Hoe worden onveilige situaties gemeld en opgelost? "Als een operator een onveilige situatie in zijn of haar omgeving vaststelt, schrijft hij of zij een 'near miss label', dat wordt besproken met de teamleider en in een data base gezet. De tijd waarin een onveilige situatie moet worden opgelost, is afhankelijk van het risico dat de be treffende situatie oplevert. Een zeer hoog risico betekent dat de situatie binnen de dienst moet worden opgelost, een situatie met gemiddeld risico moet binnen één week worden opgelost en situaties waarvan het risico op onge vallen en het effect daarvan laag is, binnen één maand. Natuurlijk zijn er ook eenvoudige oplossingen die heel snel werken, bijvoorbeeld een lint spannen of stootbevei- liging aanbrengen. Dat kan een operator vaak zelf doen." Waarom deze focus op onveilige situaties? "Het aantal onveilige situaties is direct gerelateerd aan het aantal ongevallen met verzuim. Vorig jaar hebben we binnen de brouwerij Zoeterwoude in totaal 264 onvei lige situaties opgelost, dit jaar tot nu toe al 211. Er staan momenteel ongeveer 114 situaties open waaraan wordt gewerkt en er komen uiteraard ook steeds nieuwe situ aties bij. Voor de veiligheid van ons personeel is het dus essentieel om hier veel aandacht aan te besteden." Waarom loopt de wedstrijd maar een halfjaar? "Een halfjaar is een mooie periode om een goede score te behalen. Daarnaast constateren we dat er nü aandacht aan moet worden besteed. Voor volgend jaar hebben we weer nieuwe targets en verzinnen we wellicht weer iets anders om de aandacht voor veiligheid vast te houden." Hoe kwamen jullie op het idee van een slipcursus? "We denken dat het medewerkers aanspreekt, zowel mannen als vrouwen. En, nog belangrijker, het heeft een link met veiligheid." De tussenstand van de scores wordt iedere twee weken gepubliceerd in Verpakken Nieuws, dat ook binnen CS&L zal worden verspreid. Voor vragen over deze wedstrijd kun je terecht bij de leden van de Safety-pilaar: Marlies Wijckerheld Bisdom (pilaar leider), Karen Doesburg Smits (Brouwen), Wim Arkesteijn (TD), Bertha Bouwkamp (Verpakken), Cees de Bruijn (CS&L), Tjeert Rozema en Margriet Smit (TPM Office. Dat de communicatie binnen de BHV-organisatie in Zoeterwoude optimaal werkt, bleek onlangs weer. Een collega die een hart infarct kreeg kon dankzij de BHV'ers razendsnel in een ambu lance worden afgevoerd en een verwarde man die met zijn fiets op het brouwerijterrein belandde, kon met hulp van de politie weer met zijn gezin worden herenigd. ZOETERWOUDE. De hulpdiensten die op het Heinekenterrein komen voor assistentie zijn erg onder de indruk van de werkwijze van de Zoe- terwoudse BHV-organisatie. in het geval van de collega die een hartinfarct kreeg, was de eerste BHV'er al binnen drie minuten ter plaatse om eerste hulp te verlenen. De ambulance was toen al gebeld. Andere BHV'ers liepen de ambulance tege moet en zorgden ervoor dat de hulpverleners op het Heinekenterrein en in de gebouwen vrij baan hadden. Een uur later kon de collega al worden geopereerd. Inmiddels is hij herstellende. Een medewerker van de Poort, tevens BHV'er, zag onlangs een man die met een fiets langs de slag bomen van de brouwerij reed. Op de vraag waar hij naartoe wilde, antwoordde de man onsamen hangend. De BHV'er had al snel in de gaten dat de man behoorlijk in de war was en bood hem een kop koffie aan. De politie werd gebeld en voor de zeker heid ook een ambulance. Het was namelijk niet duidelijk of de verwardheid te maken had met een eventuele valpartij. Door gegevens in de portemon nee van de man kon er uiteindelijk contact worden opgenomen met zijn thuisfront. De man bleek te lijden aan dementie en zijn gezin was heel blij dat de BHV-organisatie de man had opgevangen. Bij dezen wil ik alle BHV'ers een grote pluim geven voor het fantastische werk dat ze doen! Aad van der Meer Een groep van 18 operators is door middel van het EVC-traject bezig zich te ontwikkelen van een A-functie naar een B-functie. EVC staat voor Eerder Verworven Competenties. Onderdeel van het traject is ook een taaltest. 'S-HERTOGENBOSCH. Van alle operators wordt in een map verzameld welke certificaten en getuigschriften ze de afgelopen jaren verworven hebben. Te denken valt daarbij aan werkplekoplei dingen, VCA-diploma's maar ook aan zaken als dienstoverdrachtfor- mulieren en ingevulde labels. Kortom, alles dat aantoont dat de operators hun werk op B-niveau doen, komt in de map. Een van de wettelijke eisen is ook een test op het gebied van de Nederlandse taal. De operators maakten op 19 mei in het computerlokaal van het Leercentrum een test die bestaat uit drie onderdelen: het lezen van een tekst en het beantwoorden van vragen daarover, het opstellen van een vijftal mails aan de hand van opdrachten én het luisteren naar teksten en het beantwoorden van vragen daarover. In totaal waren de operators zo'n twee a drie uur mee bezig met deze test. Ondanks de inspanning gingen de meesten met een goed gevoel weg vanuit het Leercentrum. Begin juni volgen nog gesprekken met de assessoren die de mappen hebben doorgewerkt. De begeleiding van het traject ligt in handen van de opleiders van TPM Office en Bert Verhoeven van het Koning Willem 1 College. BERTHA BOUWKAMP. m •So"* a«?r Af V\ eeL WvEeEcü* t ooo" V\e*c o^>ocva dU. V\ oJLp XO*. oo ZSL. \AA CMJ oadbue apeA. yV.. cxoo V\e/v> ©o Z.eer ^\eVs op Ve op jdUe 3* ooc du. oo«rV_a*sk. c*a\ Y*.Uj?e. I Om cm. va c*j*\ i&s. vj o.dac Uo Aile ojftfid v 1 yAUe VlCWtJoCAA. Jhi O1* d* W>cif uA oax OtAJun HET BEDANKJE VAN DE FAMILIE VAN DE VERWARDE MAN. OPERATORS BEZIG MET TAALTEST. 11 JUNI 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 5