0 NASCHOLING 'LADING ZEKEREN' VOOR CHAUFFEURS KAMERLEDEN MAKEN KENNIS MET BROUWERIJ ZOETERWOUDE HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS lijkheden voor persoonlijke ontwikkeling dus. Tenslotte is het Voldoen Aan Functieprofiel en het Vacatureloos Doorstromen project in Zoeterwoude bijna afgerond. Dit biedt eindelijk weer doorstroommogelijkheden voor medewerkers." Management "Uit de Climate Survey blijkt dat de medewerkers van Verpakken Zoeterwoude kritisch zijn over het management. Ook hier zijn de scores beter dan in 2007, maar nog steeds slechter dan gemiddeld binnen Heineken. De komende maanden gaan wij over dit onder werp met elkaar in gesprek. De sessies met leidinggevenden vinden in juni plaats, de gesprekken met operators volgen na de zomerperiode. Op basis van deze gesprekken zullen ook op dit punt de actieplannen concreet worden gemaakt." Onlangs bezocht een achttal Kamerleden (CDA, PvdA, SP en VVD), vanuit de vaste commissies Economisch Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Heineken Nederland in Zoeterwoude. Directeur Willem de Jonge gaf een presentatie over HNS. "Al zijn de resultaten van de Climate Survey 2009 mager, we scoren op veel onderdelen beter dan in de Climate Survey van 2007. Bijvoorbeeld op het onderdeel leiderschap en het geven van feedback op prestaties in de RGB-gesprekken. Dat is door mede werkers positiever ervaren vergeleken met 2007 en een compli ment voor de leidinggevenden die hier hard aan hebben gewerkt. Goed nieuws is ook dat de betrokkenheid van medewerkers is gegroeid. We hebben hier na de vorige Climate Survey meer aandacht aan gegeven door onze successen vaker te vieren en de resultaten die we behalen te delen in de Nieuwsbrief Verpakken. Ik weet dan ook zeker dat wij met zijn allen in staat zijn om opnieuw significante verbeteringen in het werkklimaat bij Verpak ken te realiseren. We hebben namelijk al eerder bewezen dat we dat kunnen." Koert sluit af met te vertellen dat elk rayon in Climate Survey actieplannen specifieke aandachtspunten heeft benoemd die te maken hebben met de werkzaamheden in dat rayon en de mensen die daar werken. "Ons doel is de acties zo dicht mogelijk bij de concrete vragen van de mede werkers te brengen. Uiteindelijk streven we ernaar dat iedereen op zijn eigen werkplek in een goed werkklimaat zijn werk kan doen." ZOETERWOUDE. Doel van het bezoek was om de Kamerleden kennis te laten maken met ons bedrijf en om proactief de dialoog aan te gaan over een aantal actuele onderwerpen. Naast een algemene introductie kregen de leden ook een presentatie vanuit horeca, retail, marketing en HNS. Willem de Jonge benadrukte in zijn presentatie de omvang van de exportactiviteiten van de brouwerij; een op de twee Heinekenbiertjes wereldwijd is namelijk geproduceerd in Nederland! Het bezoek werd afgesloten met een rond leiding door de brouwerij in Zoeterwoude. De bezoekers waren erg onder de indruk van de grootte van de brouwerij, de auto matisering mechanisering en de trots en het enthousiasme van de medewerkers. Het was een succesvol bezoek dat in een pret tige en informele sfeer verliep. De Kamerle den waren zeer tevreden over de opzet en inhoud van het programma. Om hun groot rijbewijs te behouden zijn alle chauffeurs in Nederland verplicht zich bij te scholen op onderwerpen die te maken hebben met hun chauffeurs- beroep. Regelmatig vinden daarom ook binnen Heineken nascholingen plaats voor chauffeurs. Dinsdag 25 mei vond de training 'Lading zekeren' plaats. 'S-HERTOGENBOSCH. Iedere vijf jaar moeten alle chauffeurs in ieder geval 35 uur bijscholing volgen. Dat komt neer op ongeveer één lesdag per jaar. Doen ze dat niet, dan mogen zij niet hun groot rijbewijs behouden. Verschillende onderwerpen kunnen aan bod komen, van de digitale tachograaf tot het nieuwe rijden. 'La ding zekeren' was het thema van de training die zeven chauffeurs dinsdag 25 mei volgden. Heineken schakelt voor deze bijscholingen opleidingscentrum EVO in. Op leider Twan Scheepers van EVO vertelt over het belang van de training Lading zekeren: "Veel chauffeurs zien het belang van zekeren wel in, maar slaan vanwege tijdsdruk toch vaak een aantal handelingen over," al dus Twan. "Iedere keer als er een lading gelost is, moet de rest van de lading weer opnieuw worden gezekerd. De hele zekeringsprocedure moet dus opnieuw uitge voerd worden. In veel gevallen wordt dit overgeslagen of maar half uitgevoerd omdat ze snel weer naar een volgend adres willen." Door zo'n training worden de de economische schade die ontstaat als er door een chauffeurs zich bewust van de gevolgen die dat kan gekantelde vrachtwagen een file ontstaat. Dan kun je hebben. ineens zomaar zes uur van je dag kwijt raken." "Vaak hoor ik argumenten als 'Ik ben nog nooit mijn Ook Ad Kik, een van de zeven chauffeurs die de lading verloren' of: 'Ik rijd heel anticiperend'zo gaat training volgen, ziet het belang van de bijscholings- Twan verder, "maar daar kom je toch echt niet mee trainingen in. "Het is belangrijk om af en toe weer een weg. Er wordt streng gecontroleerd en heb je je lading soort opfriscursus te krijgen, op die manier blijf je niet goed gezekerd, dan kunnen deze preventieve con- scherp!" Ad is kelderbierchauffeur en rijdt samen met troles tot hoge boetes leiden." Twan vindt het logisch drie andere chauffeurs heel Nederland door om daar dat er zo streng op wordt gecontroleerd. "Een van de de horecagelegenheden met een biertank van nieuwe redenen dat veel consumentenproducten duurder voorraad te voorzien. "Voor mij persoonlijk is de trai- verkocht worden dan nodig, is omdat ze tijdens hun ning van vandaag wel leerzaam, maar ik heb er in mijn weg naar de consument schade op kunnen lopen en dagelijkse werk niet zo veel aan. Bij ons wordt het bier niet meer verkocht kunnen worden. Dat wordt door de gewoon in een grote tankwagen geladen en valt er dus producenten natuurlijk ingecalculeerd en doorbere- helemaal niets te zekeren!" Desalniettemin ziet hij in kend. Hoe minder schade aan een lading producten, dat het voor de andere zes chauffeurs die vandaag de hoe beter het is voor de consument. En wat denk je van training volgen, een zinvolle dag is geweest. vervolg van pagina 3 HET BELANG VAN LADING ZEKEREN WORDT DUIDELIJK WEERGEGEVEN TIJDENS DE TRAINING. 11 JUNI 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 4