0
NASCHOLING 'LADING ZEKEREN' VOOR
CHAUFFEURS
KAMERLEDEN MAKEN KENNIS
MET BROUWERIJ ZOETERWOUDE
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
lijkheden voor persoonlijke ontwikkeling dus. Tenslotte is het
Voldoen Aan Functieprofiel en het Vacatureloos Doorstromen
project in Zoeterwoude bijna afgerond. Dit biedt eindelijk weer
doorstroommogelijkheden voor medewerkers."
Management
"Uit de Climate Survey blijkt dat de medewerkers van Verpakken
Zoeterwoude kritisch zijn over het management. Ook hier zijn de
scores beter dan in 2007, maar nog steeds slechter dan gemiddeld
binnen Heineken. De komende maanden gaan wij over dit onder
werp met elkaar in gesprek. De sessies met leidinggevenden
vinden in juni plaats, de gesprekken met operators volgen na de
zomerperiode. Op basis van deze gesprekken zullen ook op dit
punt de actieplannen concreet worden gemaakt."
Onlangs bezocht een achttal Kamerleden (CDA, PvdA, SP en VVD),
vanuit de vaste commissies Economisch Zaken en Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, Heineken Nederland in Zoeterwoude. Directeur
Willem de Jonge gaf een presentatie over HNS.
"Al zijn de resultaten van de Climate Survey 2009 mager, we
scoren op veel onderdelen beter dan in de Climate Survey van
2007. Bijvoorbeeld op het onderdeel leiderschap en het geven van
feedback op prestaties in de RGB-gesprekken. Dat is door mede
werkers positiever ervaren vergeleken met 2007 en een compli
ment voor de leidinggevenden die hier hard aan hebben gewerkt.
Goed nieuws is ook dat de betrokkenheid van medewerkers is
gegroeid. We hebben hier na de vorige Climate Survey meer
aandacht aan gegeven door onze successen vaker te vieren en de
resultaten die we behalen te delen in de Nieuwsbrief Verpakken.
Ik weet dan ook zeker dat wij met zijn allen in staat zijn om
opnieuw significante verbeteringen in het werkklimaat bij Verpak
ken te realiseren. We hebben namelijk al eerder bewezen dat we
dat kunnen."
Koert sluit af met te vertellen dat elk rayon in Climate Survey
actieplannen specifieke aandachtspunten heeft benoemd die te
maken hebben met de werkzaamheden in dat rayon en de mensen
die daar werken. "Ons doel is de
acties zo dicht mogelijk bij de
concrete vragen van de mede
werkers te brengen. Uiteindelijk
streven we ernaar dat iedereen
op zijn eigen werkplek in een
goed werkklimaat zijn werk kan
doen."
ZOETERWOUDE. Doel van het bezoek was
om de Kamerleden kennis te laten maken met
ons bedrijf en om proactief de dialoog aan te
gaan over een aantal actuele onderwerpen.
Naast een algemene introductie kregen de
leden ook een presentatie vanuit horeca,
retail, marketing en HNS. Willem de Jonge
benadrukte in zijn presentatie de omvang
van de exportactiviteiten van de brouwerij;
een op de twee Heinekenbiertjes wereldwijd
is namelijk geproduceerd in Nederland!
Het bezoek werd afgesloten met een rond
leiding door de brouwerij in Zoeterwoude.
De bezoekers waren erg onder de indruk
van de grootte van de brouwerij, de auto
matisering mechanisering en de trots en
het enthousiasme van de medewerkers. Het
was een succesvol bezoek dat in een pret
tige en informele sfeer verliep. De Kamerle
den waren zeer tevreden over de opzet en
inhoud van het programma.
Om hun groot rijbewijs te behouden zijn
alle chauffeurs in Nederland verplicht
zich bij te scholen op onderwerpen die
te maken hebben met hun chauffeurs-
beroep. Regelmatig vinden daarom ook
binnen Heineken nascholingen plaats
voor chauffeurs. Dinsdag 25 mei vond
de training 'Lading zekeren' plaats.
'S-HERTOGENBOSCH. Iedere vijf jaar moeten alle
chauffeurs in ieder geval 35 uur bijscholing volgen. Dat
komt neer op ongeveer één lesdag per jaar. Doen ze dat
niet, dan mogen zij niet hun groot rijbewijs behouden.
Verschillende onderwerpen kunnen aan bod komen,
van de digitale tachograaf tot het nieuwe rijden. 'La
ding zekeren' was het thema van de training die zeven
chauffeurs dinsdag 25 mei volgden. Heineken schakelt
voor deze bijscholingen opleidingscentrum EVO in. Op
leider Twan Scheepers van EVO vertelt over het belang
van de training Lading zekeren: "Veel chauffeurs zien
het belang van zekeren wel in, maar slaan vanwege
tijdsdruk toch vaak een aantal handelingen over," al
dus Twan. "Iedere keer als er een lading gelost is, moet
de rest van de lading weer opnieuw worden gezekerd.
De hele zekeringsprocedure moet dus opnieuw uitge
voerd worden. In veel gevallen wordt dit overgeslagen
of maar half uitgevoerd omdat ze snel weer naar een
volgend adres willen." Door zo'n training worden de de economische schade die ontstaat als er door een
chauffeurs zich bewust van de gevolgen die dat kan gekantelde vrachtwagen een file ontstaat. Dan kun je
hebben. ineens zomaar zes uur van je dag kwijt raken."
"Vaak hoor ik argumenten als 'Ik ben nog nooit mijn Ook Ad Kik, een van de zeven chauffeurs die de
lading verloren' of: 'Ik rijd heel anticiperend'zo gaat training volgen, ziet het belang van de bijscholings-
Twan verder, "maar daar kom je toch echt niet mee trainingen in. "Het is belangrijk om af en toe weer een
weg. Er wordt streng gecontroleerd en heb je je lading soort opfriscursus te krijgen, op die manier blijf je
niet goed gezekerd, dan kunnen deze preventieve con- scherp!" Ad is kelderbierchauffeur en rijdt samen met
troles tot hoge boetes leiden." Twan vindt het logisch drie andere chauffeurs heel Nederland door om daar
dat er zo streng op wordt gecontroleerd. "Een van de de horecagelegenheden met een biertank van nieuwe
redenen dat veel consumentenproducten duurder voorraad te voorzien. "Voor mij persoonlijk is de trai-
verkocht worden dan nodig, is omdat ze tijdens hun ning van vandaag wel leerzaam, maar ik heb er in mijn
weg naar de consument schade op kunnen lopen en dagelijkse werk niet zo veel aan. Bij ons wordt het bier
niet meer verkocht kunnen worden. Dat wordt door de gewoon in een grote tankwagen geladen en valt er dus
producenten natuurlijk ingecalculeerd en doorbere- helemaal niets te zekeren!" Desalniettemin ziet hij in
kend. Hoe minder schade aan een lading producten, dat het voor de andere zes chauffeurs die vandaag de
hoe beter het is voor de consument. En wat denk je van training volgen, een zinvolle dag is geweest.
vervolg van pagina 3
HET BELANG VAN LADING ZEKEREN WORDT DUIDELIJK WEERGEGEVEN TIJDENS DE TRAINING.
11 JUNI 2010