olumn Ingezonden brief BEDANKT VOOR JULLIE MEDELEVEN EN INTERESSE! eiliq werken |T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS De redactie van Heineken NL Magazine ontving de volgende ingezonden brief naar aanleiding van het artikel Vragenvuur met Godfried Meijer in het aprilnummer over gezondheid. Zoals veel jullie weten ben ik, twee maanden na een zeer zware buikoperatie, gelukkig weer aan het werk. In deze column wil ik iedereen ontzettend bedanken voor alle blijken van medeleven in de vorm van kaarten, sms'jes, telefoontjes, e-mails, bloemen, boeken en fruit! Ik was blij verrast door de hoeveelheid reacties en de persoonlijke inhoud daarvan. Het heeft mijn genezingsproces zeker versneld! Laat deze column ook een stimulans zijn om andere collega's die nu ziek zijn niet te vergeten. Als je ziek bent, realiseer je je pas goed hoeveel deze reacties van je collega's voor je betekenen. Tot slot: in ieder geval was mijn goede fysieke conditie voor de operatie de belangrijkste factor voor het succes van de operatie en het herstel. Ik wens iedereen een goede en warme zomer toe! Godfried Meijer ZOETERWOUDE. Dear Mr. Godfried Meijer, Just a note on the article in your excellent Heineken NL magazine with the title: 'Je moet werken aan je gezondheid'. In 1977,1 came to Holland. May 1st 1978,1joined Heineken Zoeterwoude, my man number was 75190. It was a temporary job to learn the language and earn some money. 22 years later, in 2000,1 retired and am now approaching my 70th year in a reasonable state of health. The comment I would like to make is that in 19801 took advantage of the Heineken Health Check. The net result was that my general health for my age was reasonable except for the small fact that I had a cholesterol level of 12.5! It was concluded that this was an inherited condition. On reflec tion, this was confirmed by the fact that my father had his first heart attack at the age of 48. By the age of 75, he had had five bypasses. For him, all this was back in a time when the very question of cholesterol was relatively unknown. However, after that Heineken check-up all those years ago, my Dutch family doctor was informed and swung into action. Over time, my cholesterol was gradually lowered to stabilize as it has been for many years now at the grand 4.5. To conclude, not to be over dramatic, had I not joined Heineken, and without that check-up, it is most likely that I would have followed the same route as my father. I would like to express to other colleagues at Heineken the importance of taking advantage of this voluntary Heineken Health Check. Yours sincerely, Martin Shaw vervolg van pagina l ZOETERWOUDE. De Overslag Terminal, oftewel het Alpherium, krijgt langzaam vorm en er valt steeds meer te zien. De damwanden zijn geslagen, de kademuren zijn aangelegd en de rails waarop de twee gigantische portaalkranen gaan rijden, liggen er ook. Het was dus hoog tijd om de eerste kraan te laten komen. Gegeven de grootte van de kraan was dit een logistieke operatie die zijn weerga niet kent. Op het gehele traject naar Alphen aan den Rijn moesten bruggen en sluizen worden opengezet. Het was millimeterwerk en een kwestie van strikte timing om die spoorbruggen open te krijgen. De foto's laten het grootste onderdeel zien dat nu opgebouwd wordt. De tweede kraan komt over een paar weken aan. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen! Fred Holvast Veiligheid is een belangrijk thema binnen HNS. ledereen doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de teller op 0 ongevallen blijft staan. 'S-HERTOGENBOSCH. De onderhoudsgroep van de afdeling Verpakken had voor zaterdag 24 april het perio diek onderhoud aan de vuiler van Colonne 8B ingepland. Het lager van de crowner, het apparaat dat de kroon kurk op de fles plaatst, moest worden vervangen. Deze klus was al eens eerder uitgevoerd, ook dit keer was al les goed voorbereid door ervaren mensen. Toch ging het fout. Onderhoudstechnicus John Verstegen: "Tijdens het monteren van de crowner bleek de die niet in de juiste positie te staan, waardoor de kroonkurk niet goed op de fles komt. Om het weer goed te krijgen, besloten we de crowner te demonteren. We keken daarbij op de tekenin gen en trokken ons plan. We hesen de crowner omhoog en begonnen de zes bouten van de pistongeleider los te maken. Vijf van de zes bouten kon je er zo met de hand uitpakken, de zesde zat echter behoorlijk vast. Op basis van de tekening schatten we in dat we deze bout het beste van onderaf konden lostikken. Dat bleek echter een misrekening, want meteen na het lostikken kwam de geleider naar bene den." De gevolgen waren behoorlijk heftig. De geleider van bijna 100 kilo viel op de arm van John Verste gen, diens pols kwam klem te zitten. John: "De pijn was vrese lijk, ik dacht echt dat ik mijn hele hand kwijt zou zijn. Godzijdank reageerden de collega's snel, ze hebben de geleider omhooggetild en mijn arm bevrijd, al met al heb ik er maar zo'n 20 seconden tussen gezeten. Toen de geleider weg was, zag ik ook meteen dat ik mijn vingers nog kon bewegen. Oef! Meteen heb ik de arm onder een koude kraan gekoeld. Ondanks dat kwam er een enorme bult opzetten." Collega's riepen direct de BHV erbij en regelden on dertussen ook een arts en een ambulance. John kon op eigen gelegenheid samen met een collega naar het zie kenhuis. Foto's lieten zien dat er niets gebroken was, wel was de pols ernstig gekneusd. Ook waren de zenuwen beschadigd zodat John in twee vingertoppen nog geen gevoel heeft. Dat moet als het goed is weer langzaam terugkomen. Na het ziekenhuisbezoek wilde hij per sé terug naar zijn werk én naar zijn collega's. John: "Ik wilde vooral laten zien dat het redelijk met me ging en dat mijn hand er niet af was. Dat was goed, voor de naaste collega's heeft het zien van zo'n ongeval toch heel veel impact. Sommigen voelen zich schuldig en dat hoeft niet. Maar het is heel goed datje daar met elkaar veel over praat, dat hebben we ook gedaan en dat voelt goed. Of het ongeluk te voorkomen was? Dat is lastig, want we hebben echt alles goed voorbereid. Toch bleek dat na montage de crowner niet goed stond en gedemonteerd moest worden. Tijdens het werk hebben we met zijn al len de tekening niet goed geïnterpreteerd. We dachten dat de ene flens ruste op een andere flens, dat was dus niet zo. Anders hadden we maatregelen genomen om de geleider niet te laten vallen." Na het ongeval is John enkele weken thuis geweest. Inmiddels is hij weer op therapeutische basis aan het werk. AeVende^, VI 11 JUNI 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 2