olumn
Ingezonden brief
BEDANKT
VOOR JULLIE MEDELEVEN
EN INTERESSE!
eiliq werken
|T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
De redactie van Heineken NL Magazine ontving de volgende
ingezonden brief naar aanleiding van het artikel Vragenvuur
met Godfried Meijer in het aprilnummer over gezondheid.
Zoals veel jullie weten ben ik, twee maanden na een zeer zware
buikoperatie, gelukkig weer aan het werk. In deze column wil ik iedereen
ontzettend bedanken voor alle blijken van medeleven in de vorm van
kaarten, sms'jes, telefoontjes, e-mails, bloemen, boeken en fruit!
Ik was blij verrast door de hoeveelheid reacties en de persoonlijke
inhoud daarvan. Het heeft mijn genezingsproces zeker versneld! Laat
deze column ook een stimulans zijn om andere collega's die nu ziek zijn
niet te vergeten. Als je ziek bent, realiseer je je pas goed hoeveel deze
reacties van je collega's voor je betekenen. Tot slot: in ieder geval was
mijn goede fysieke conditie voor de operatie de belangrijkste factor voor
het succes van de operatie en het herstel.
Ik wens iedereen een
goede en warme zomer
toe!
Godfried Meijer
ZOETERWOUDE.
Dear Mr. Godfried Meijer,
Just a note on the article in your excellent Heineken NL magazine with
the title: 'Je moet werken aan je gezondheid'.
In 1977,1 came to Holland. May 1st 1978,1joined Heineken Zoeterwoude,
my man number was 75190. It was a temporary job to learn the language
and earn some money. 22 years later, in 2000,1 retired and am now
approaching my 70th year in a reasonable state of health.
The comment I would like to make is that in 19801 took advantage of the
Heineken Health Check. The net result was that my general health for my
age was reasonable except for the small fact that I had a cholesterol level
of 12.5! It was concluded that this was an inherited condition. On reflec
tion, this was confirmed by the fact that my father had his first heart
attack at the age of 48. By the age of 75, he had had five bypasses. For
him, all this was back in a time when the very question of cholesterol was
relatively unknown. However, after that Heineken check-up all those years
ago, my Dutch family doctor was informed and swung into action. Over
time, my cholesterol was gradually lowered to stabilize as it has been for
many years now at the grand 4.5.
To conclude, not to be over dramatic, had I not joined Heineken, and
without that check-up, it is most likely that I would have followed the same
route as my father. I would like to express to other colleagues at Heineken
the importance of taking advantage of this voluntary Heineken Health
Check.
Yours sincerely,
Martin Shaw
vervolg van pagina l
ZOETERWOUDE. De Overslag
Terminal, oftewel het Alpherium,
krijgt langzaam vorm en er valt
steeds meer te zien. De damwanden
zijn geslagen, de kademuren zijn
aangelegd en de rails waarop de twee
gigantische portaalkranen gaan
rijden, liggen er ook. Het was dus
hoog tijd om de eerste kraan te laten
komen.
Gegeven de grootte van de kraan was
dit een logistieke operatie die zijn
weerga niet kent. Op het gehele
traject naar Alphen aan den Rijn
moesten bruggen en sluizen worden
opengezet. Het was millimeterwerk
en een kwestie van strikte timing
om die spoorbruggen open te krijgen.
De foto's laten het grootste onderdeel
zien dat nu opgebouwd wordt.
De tweede kraan komt over een paar
weken aan. Ik houd jullie op de
hoogte van de vorderingen!
Fred Holvast
Veiligheid is een belangrijk thema binnen HNS. ledereen doet er alles aan
om ervoor te zorgen dat de teller op 0 ongevallen blijft staan.
'S-HERTOGENBOSCH. De onderhoudsgroep van de
afdeling Verpakken had voor zaterdag 24 april het perio
diek onderhoud aan de vuiler van Colonne 8B ingepland.
Het lager van de crowner, het apparaat dat de kroon
kurk op de fles plaatst, moest worden vervangen. Deze
klus was al eens eerder uitgevoerd, ook dit keer was al
les goed voorbereid door ervaren mensen. Toch ging het
fout. Onderhoudstechnicus John Verstegen: "Tijdens het
monteren van de crowner bleek de die niet in de juiste
positie te staan, waardoor de kroonkurk niet goed op de
fles komt. Om het weer goed te krijgen, besloten we de
crowner te demonteren. We keken daarbij op de tekenin
gen en trokken ons plan. We hesen de crowner omhoog
en begonnen de zes bouten van de pistongeleider los te
maken. Vijf van de zes bouten kon je er zo met de hand
uitpakken, de zesde zat echter behoorlijk vast. Op basis
van de tekening schatten we in dat we deze bout het
beste van onderaf konden lostikken. Dat bleek echter
een misrekening,
want meteen na het
lostikken kwam de
geleider naar bene
den."
De gevolgen waren
behoorlijk heftig. De
geleider van bijna
100 kilo viel op de
arm van John Verste
gen, diens pols kwam
klem te zitten. John:
"De pijn was vrese
lijk, ik dacht echt dat
ik mijn hele hand
kwijt zou zijn. Godzijdank reageerden
de collega's snel, ze hebben de geleider
omhooggetild en mijn arm bevrijd, al met al heb ik er
maar zo'n 20 seconden tussen gezeten. Toen de geleider
weg was, zag ik ook meteen dat ik mijn vingers nog kon
bewegen. Oef! Meteen heb ik de arm onder een koude
kraan gekoeld. Ondanks dat kwam er een enorme bult
opzetten."
Collega's riepen direct de BHV erbij en regelden on
dertussen ook een arts en een ambulance. John kon op
eigen gelegenheid samen met een collega naar het zie
kenhuis. Foto's lieten zien dat er niets gebroken was, wel
was de pols ernstig gekneusd. Ook waren de zenuwen
beschadigd zodat John in twee vingertoppen nog geen
gevoel heeft. Dat moet als het goed is weer langzaam
terugkomen. Na het ziekenhuisbezoek wilde hij per sé
terug naar zijn werk én naar zijn collega's. John: "Ik
wilde vooral laten zien dat het redelijk met me ging
en dat mijn hand er niet af was. Dat was goed, voor de
naaste collega's heeft het zien van zo'n ongeval toch heel
veel impact. Sommigen voelen zich schuldig en dat hoeft
niet. Maar het is heel goed datje daar met elkaar veel
over praat, dat hebben we ook gedaan en dat voelt goed.
Of het ongeluk te voorkomen was? Dat is lastig, want we
hebben echt alles goed voorbereid. Toch bleek dat na
montage de crowner niet goed stond en gedemonteerd
moest worden. Tijdens het werk hebben we met zijn al
len de tekening niet goed geïnterpreteerd. We dachten
dat de ene flens ruste op een andere flens, dat was dus
niet zo. Anders hadden we maatregelen genomen om
de geleider niet te laten vallen." Na het ongeval is John
enkele weken thuis geweest. Inmiddels is hij weer op
therapeutische basis aan het werk.
AeVende^,
VI
11 JUNI 2010