Hevige sneeuwval; LUST EN OVERLAST HET FACILITAIR BEDRIJF IS ER VOOR JOU! Laatste zes zand- filters afgevoerd HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS De sneeuw waar heel Nederland naar had uitgekeken, dwarrelde op zaterdagochtend 18 december naar beneden. Tóch een witte Kerst? Toen het met bakken uit de hemel bleef komen, begonnen er gemengde gevoelens te ontstaan bij de medewerkers van de Poortcontrole in Zoeterwoude... ZOETERWOUDE. Als het zo door ging, konden er op zondagavond wel eens problemen ontstaan met het vervoer van de exportcontainers naar de haven en met de binnenlandwagens die naar de klanten rijden. Ook de productie kon in gevaar komen als het bulk zijn weg niet kon vinden naar de verpakkingslijnen. Binnen de kortste keren lag het hele brouwerijterrein onder een dikke witte deken van zo'n 20 a 30 centimeter. Actie was dus geboden! Vechten tegen de bierkaai De Poortcontrole alarmeerde de sneeuwruimploegen. Met alle mankracht en materieel ontdeden zij de aan- en afvoerwegen, de laadputten en alle voor de voortgang van de productie essentiële locaties van hun witte deken en hielden zij deze sneeuwvrij. Ook de medewerkers van CS&L hebben zich enorm ingezet om de sneeuw te verwijderen en ingesneeuwde vrachtwagens los te krijgen. Maar het was vechten tegen de bierkaai. Had je een stuk schoongemaakt, kon je een half uur later weer beginnen! De eerste sneeuwruimploeg van de firma Buitenhuis is ruim dik 24 uur bezig geweest en leverde een knap resultaat. Maar toen de hoeveelheid sneeuw bleef toenemen, was zwaarder materieel gewenst en werd het werk overgenomen door de firma Oostvliet, die er met zware shovels voor zorgde dat ook de wegkanten schoon werden. Ook zij waren meer dan 24 uur in de weer. Het resultaat was dat alle geplande ritten naar de klant c.q. de haven konden worden uitgevoerd, de productie kon draaien en de overlast tot een minimum werd beperkt. Crisisteam Helaas was het door de intensiteit van de werkzaamheden niet mogelijk om ook de parkeerplaatsen aan te pakken. Deze bleven tot groot ongenoegen van menig werknemer onder een dik pak sneeuw liggen. Maar kwamen ze vast te zitten, dan vonden de ruimploegen altijd wel een moment om de ongelukkigen te helpen en ze met tractoren weer op goed berijdbare ondergrond te trekken. Een in de haast opgetrommeld klein crisisteam onder leiding van Michel Maas van CS&L, coördineerde de logistiek van de sneeuw ruimactiviteiten. Dit in nauwe samenwerking met de Poortcontrole, die als centraal meldpunt voor kritieke situaties fungeerde. Toen de situatie weer redelijk genormaliseerd was, werd de controle van de wegen weer overgenomen door de firma Buitenhuis. Petje af Petje af voor de inzet van alle mensen die er onder deze extreme omstandigheden voor hebben gezorgd dat we met een maximum aan inzet een minimum aan overlast hebben gehad. Een bedankje ook voor de firma Buiten huis. Dankzij hun strooi- en veegwerkzaamheden is onze veiligheid in het geval van gladheid en sneeuwval 24 uur per dag gegarandeerd en kunnen we onze productie blijven draaien. Simon de Wit, afdeling Bewaking/Beveiliging (Poortcontrole) Zomaar een maandagmorgen. Je komt het kantoor binnen en groet je collega's. Wie er precies zitten zie je niet want de enige verlichting op jouw afdeling is het nog knippe rende peertje bij de deur, de rest is al weken stuk... ZOETERWOUDE. Je start je PC op en je besluit ondertussen een bekertje warme koffie te gaan halen. Op weg naar de automaat glip je nog even de WC in. De handdoekenrol die vrijdag al op de grond hing, hangt er nog net zo en ook de linker WC-deur zit nog steeds op slot vanwege een verstopping van twee weken geleden. Bij de koffieautomaat pakje een bekertje en drukt op de knop. Het is altijd weer afwachten of er wat uit de automaat komt en net als je de hoop opgeeft, komt er een waterig straaltje espresso uit dat niet in maar naast je bekertje loopt. Terug op de afdeling ga je zitten aan je bureau dat nog staat afgesteld op de lengte van je voorganger die dertig centimeter korter was. De dag kan begin nen.... Eén afdeling Gelukkig heeft Heineken Nederland een goed georganiseerd Facilitair Bedrijf met tachtig enthou siaste medewerkers, dat er samen met vele externe leveranciers voor zorgt dat situaties zoals hierbo ven beschreven niet voorkomen. Sinds 2008 zijn alle facilitaire onderwerpen ondergebracht in één afdeling: het Facilitair Bedrijf. De afdeling is ver antwoordelijk voor huisvesting, services en bouw kundige projecten voor alle locaties van Heineken Nederland. Hieronder vallen heel veel (vaak van zelfsprekende) onderwerpen zoals bedrijfskleding, afvalverwerking, bouwkundige werkzaamheden, schoonmaak en vergaderzalenbeheer. Nieuwe systemen Maar mocht er nu toch iets niet naar je zin zijn of je hebt iets nodig: bij het Facilitair Loket kun je terecht voor al je aanvragen voor onze producten en dien sten. Van klimaatproblemen tot een interne verhui zing en van storingen aan bedrijfsdeuren tot aan lunchaanvragen. Een overzicht van alle producten en diensten kun je vinden op het Intranet bij Zelfbe diening - Facilitaire Diensten. Het Facilitair Loket is geopend op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 uur en is te bereiken via Facilitair_Loket@Heineken.nl, per telefoon op 071-5458004 of vanuit alle locaties met **980. Om het melden van storingen en het aanvra gen van producten en diensten nog gemakkelijker te maken, implementeert het Facilitair Bedrijf in januari 2010 een nieuw meldingen- en reserveringensysteem. Het nieuwe systeem gaat de huidige systemen (waar onder een aantal tegels in Lotus Notes) vervangen. Zo kun je bijvoorbeeld het reserveren van vergaderzalen voor het hele land met ingang van januari 2010 via het nieuwe systeem doen. Onder 'Nieuws' op het HNL Intranet vind je regelma tig informatie over het nieuwe systeem en een link naar onze zelfbedieningspagina. Houd het nieuws in de gaten, zodat je het nieuwe systeem in januari kunt bekijken en natuurlijk gebruiken! Sasja Bogemann Facilitair Bedrijf In gebouw 66 van de Energiedienst stond tot begin december een aantal zandfilters. Ze waren onderdeel van een waterbehandelings installatie die in 2003 in bedrijf ging. 'S-HERTOGENBOSCH. Met de komst van een nieuwe water behandelingsinstallatie in 2007 is de oude installatie na vier jaar dienst uit bedrijf genomen. De zandfilters zijn met bijbehorend leidingwerk en instrumentatie in 2007 direct al gedemonteerd en uit het waterstation gehaald. De zandfilters werden op het brouwerijterrein opgeslagen, in afwachting van een koper. Recent werden de laatste zes zandfilters door een extern bedrijf overgenomen. Op 8 december werden ze met een enorme kraan in een schip geladen en vervolgens in stijl over het water naar de nieuwe eigenaar getransporteerd. De werkzaamheden op het brouwerijterrein zijn perfect volgens plan verlopen met als resul taat dat het terrein weer een opgeruimd aanzien heeft. Namens het projectteam, Peter van Lieshout en Paul Tromp DE ZANDFILTERS GAAN HET SCHIP IN. 22 JANUARI 2010

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2010 | | pagina 5