LAATSTE DOOS AMSTEL ZUID-AFRIKA OVERHANDIGD Boodschap HNS-kratsessies: KLANTGERICHTHEID EN FLEXIBILITEIT HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS HI |9H^iWSËWl$ §S1PIbëös §?8Si wT-'ï-i1111111^-B^SBHSl IBHflBBi Colonne 7 is na 2,5 jaar gestopt met de productie van de 75 cl fles Amstel voor de Zuid-Afrikaanse markt Rayonmanager Verpakken, Bertha Bouwkamp, overhandigde op 19 november officieel de laatste doos Amstel aan Tom de Man, Regional President Africa Middle East ZOETERWOUDE. Die middag ging een grote groep genodigden op weg naar Colonne 7 voor een officiële afsluiting van het Zuid-Afrika tijdperk. Bij colonne 7 nam rayonmanager Bertha Bouwkamp namens alle medewerkers het woord. Ze zei dat Zoeterwoude de hectoliters voor de klanten in Zuid-Afrika met ongelofelijk veel plezier had geproduceerd, dat er naar haar weten nooit een consumentenklacht uit Zuid-Afrika was gekomen en dat de lijn de laatste maanden 80% OPI had gedraaid. Bertha herinnerde Tom de Man aan 13 juli 2007, de dag waarop hij op Colonne 7 officieel de eerste fles Amstel in ontvangst nam bij de start van de productie. Samen met Bert Rietveld pakte Bertha vervolgens een doos Amstel van de lijn, deed er een rode strik omheen en overhandigde deze aan Tom de Man. Teruggekomen in het Bedrijfskantoor, richtten Godfried Meijer en Tom de Man het woord tot iedereen die had meege werkt aan het succes van Colonne 7. "We hebben op Colonne 7 een prestatie van for maat geleverd", zei Godfried. "Binnen vier maanden kregen we alles op een profes sionele manier op de rit. De 700.000 hec toliter op jaarbasis, in totaal 1,8 miljoen hectoliter, was niet alleen heel goed voor ons maar ook voor Heineken." Godfried voegde eraan toe: "Met de hulp van de HNS'ers in Zuid-Afrika komt de Sedibeng brouwerij vast en zeker tot dezelfde goede prestaties!" Tom de Man vertelde iets over de marktsituatie in Zuid-Afrika, over concurrent South African Breweries en over de opstart van de nieuwe brouwerij. "De Sedibeng brouwerij produceert nu al 650.000 hectoliter Heineken, 1,4 miljoen hectoliter Amstel en 600.000 hectoliter van het lokale bier Windhoek. In totaal al bijna 3 miljoen hectoliter bier", vertelde Tom de Man trots. Hij bedankte alle mede werkers voor hun bijdrage aan het succes in Zuid-Afrika. Voor alle aanwezigen stond er na afloop van de bijeenkomst een echte Zuid-Afrikaanse 'braai' klaar. Op 30 november en 1 december vonden de jaarlijkse kratsessies plaats op de brouwerij in Zoeterwoude en in 's-Hertogenbosch. Een verslag. HNS en Heineken NV Directeur HNS, Willem de Jonge, vertelde dat HNS van 2005 tot 2009 zeer goede resultaten heeft bereikt. Er was sprake van meer volume, er werden veel nieuwe producten geïn troduceerd en er werden nieuwe markten aangeboord. De kosten per hectoliter daalden bij een verbeterde producti viteit. Positief is het feit dat de concurrentiepositie van HNS binnen Heineken verbetert op het gebied van vaste kosten. Nederland duikt momenteel onder het kostenniveau van Spanje, Italië en Frankrijk. Momenteel heeft HNS met een dalend volume te maken en dat is ook de verwachting voor 2010. Ondanks de daling van het aantal FTE's zal de pro ductiviteit bij HNS met de huidige plannen voor het eerst sinds jaren dalen. Ook de vaste kosten per hectoliter gaan voor het eerst stijgen. "Dat is een zorgwekkende ontwikke ling," aldus Willem. "Vooral nü moeten we zorgen dat we de kosten in de hand houden." Willem de Jonge stond stil bij de halfjaarresultaten 2009 van Heineken NV en vertelde dat Heineken wereldwijd goed presteert. We scoren hoog bij onze klanten, onze productintroducties worden bijzon der gewaardeerd en onze service en kwaliteit zijn goed te noemen. De komende twee jaar ligt de nadruk voor HNS op klantgerichtheid en flexibiliteit. Willem de Jonge: "We moe ten onze klanten een goede prijs blijven bieden en flexibel omgaan met een complexer wordende organisatie. Door verder te investeren in de kennis, ervaring en motivatie van medewerkers en door TPM te gebruiken om verliezen verder te verminderen, kunnen we ook bij een dalend volume kosten blijven verlagen." Een belangrijk onderdeel van de presentatie was gewijd aan de nieuwe ambitie van Heineken Nederland: duurzaamheid. Of zoals Willem de Jonge het verwoordde: "Ondernemen op een manier die waarborgt dat na ons opeenvolgende generaties trots kun nen zijn op een leefbare omgeving." Brouwerij Zoeterwoude/CS&L Godfried Meijer presenteerde vervolgens de resultaten voor CS&L en de brouwerij Zoeterwoude. Hij stond stil bij het terugdringen van het aantal ongevallen en vertelde over diverse initiatieven zoals de opstart van ongevallen- reductieteams, de introductie van veiligheidshesjes en de focus op het schrijven van bijna-ongevallen labels. Over CS&L vertelde Godfried dat de diverse automatisering- en mechaniseringprojecten en de integratie van de deelgebie den Export, Binnenland en Inbound Logistics de belang rijkste oorzaken zijn van de stijgende productiviteit sinds 2006. Door de besparing op de inhuur van uitzendkrachten in de CS&L-operatie daalden het afgelopen jaar de kosten per hectoliter. Ook de productiviteit van de brouwerij Zoe terwoude laat sinds 2004 een stijgende lijn zien. De kosten daalden door de optimale inzet van de flexibele schil bij Verpakken, lage onderhoudskosten en lage energieverbrui- ken. Er werd uitgebreid gesproken over de resultaten van TPM en over de Brewery Award. In 2009 bereikte Heineken Export een 3e positie en Heineken Binnenland een 12e po sitie in de top 50 van de Brewery Award. Godfried vertelde tot slot dat hij in 2010 door het wegvallen van Amstel voor Zuid-Afrika voor Zoeterwoude een daling in volumeontwik keling verwacht. Wat daarvan de consequenties zijn voor de bezitting bij Verpakken zette hij uitgebreid uiteen. Brouwerij 's-Hertogenbosch/CS&L Paul Bleijs vertelde in 's-Hertogenbosch dat van de meeste speerpunten van 2009 de targets zijn gehaald: het extract- vervolg op pagina 4 18 DECEMBER 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 3