0
olumn
TPM Topper
REDUCTIE ALARMEN KLARINGSKUIP11
Basistechnieken
brandbestrijding
opnieuw getraim
Successen ondanks afbouw op Colonne 5
VAN 2009 NAAR 2010,
NIEUWE PLANNEN,
NIEUWE RICHTINGEN
■Br
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Si
En alweer ontvingen we een mooie prijs voor Brand Dubbel
boek, Sylvester gebrouwen. Het lijkt wel 'bizzenis as joezewel'ü
Maar zoals we allen weten, is niets minder waar. Ook de Brand
Bierbrouwerij merkt veel van de teruggang in de economie. Dus
hebben we met zijn allen gesnoeid en gewied, de kosten omlaag
gebracht, de verliezen aangevallen met TPM en de flexibele schil
verwijderd. Gelukkig waren we in staat om snel te schakelen.
Een lichtpuntje is het Brand Geveul. Het museum is net een jaar
open en het aantal bezoekers gaat volgens de officiële telling
in 2009 de 11.000 passeren! Marketing en Commercie hebben
hier enorm veel werk verzet, maar zeker ook alle medewerkers.
Hulde!
De plannen voor 2010 liggen alweer klaar. De X-matrix is gevuld
en plannen zijn gesmeed. Wat daar opvalt is de verschuiving van
louter kostenverlaging en kwaliteitszaken naar de samenhang
met milieu. Van de geplande 35 verbeterteams voor 2010 is 34%
direct gekoppeld aan het besparen op water en elektriciteit.
Hier op kantoor hebben de gewaardeerde collega's afspraken
gemaakt over het uitdoen/aanlaten van het licht bij het verlaten
van de werkplek. En het betalen van 1 bij het overschrijden
van de 10 minuten-limiet daarvan. Zojuist heb ik zelf mijn eerste
donatie in de pot mogen doen....
^De komende week staat de GSC
TPM-audit nog op het program
ma en dan gaan we langzaam
maar zeker naar het einde van
2009. We zullen zien wat het ko
mende jaar ons gaat brengen. In
ieder geval wens ik vanaf deze
plek iedereen prettige feestda
gen toe!
Peter van Besouw
Onlangs is het TPM-team 'Reductie van Cruise Control Alarmen Klaringskuip n'
succesvol beëindigd en zijn de uitkomsten gepresenteerd in de Bedrijfsleiding van
Zoeterwoude. Het team heeft een Breakdown Reduction Route (BDR) doorlopen op
de top drie alarmen van de klaringskuip. Binnen Brouwen Zoeterwoude is het redu
ceren van alarmen een belangrijke voorwaarde voor de succesvolle implementatie
van Cruise Control Brouwen (onbemand opereren).
ZOETERWOUDE. De top drie equipments verantwoor
delijk voor de meeste alarmen, waren een reinigings-
klep en twee kleppen die gebruikt worden voor de aan
sturing van de uitruimers in de kuip. Persoonlijk vond ik
de scope te klein (drie kleine klepjes), ik had graag alle
kleppen en de bostelbak er nog bij gepakt. Maar de TPM-
facilitator benadrukte: houd het klein en overzichtelijk.
Achterafhad hij gelijk, die kleppen hebben het team
lang beziggehouden.
Bij de start van het team dachten we al te weten wat
er mis was en hoe we zouden gaan modificeren. We
hebben onszelf echter gedwongen de route te volgen en
niet meteen de voor de hand liggende oplossingen te im
plementeren. Tijdens de 'eerste schoonmaak en labeling'
vonden we een aantal lekkages en bleek de waterver
deler verkeerd gemonteerd te zijn waardoor de armen
niet meer apart konden worden aangestuurd (wat wel
zou moeten en nu al acht maanden ongemerkt niet
meer functioneerde). Na het herstellen van de basiscon
dities bleken de alarmen niet verdwenen te zijn. Uit de
methode '5xWhy' kwamen drie mogelijke en realistische
oorzaken naar voren en nog een onbeduidende druk-
houdklep. Na het uitvoeren van de eerste tegenmaat
regel hielden de alarmen aan; dat had dus geen effect.
Uiteindelijk bleek het probleem tweeledig: de onbedui
dende drukhoudklep was defect en de software voor de
aansturing van de armen was onjuist geprogrammeerd.
Deze zaken zijn hersteld en de alarmen zijn verdwenen.
Voor het team was het een leerzame ervaring. Er zijn
twee grote leerpunten: We moeten 'de route volgen'
en het is effectiever om als team een paar middagen
te reserveren om aan de problematiek te werken, dan
vergaderingen van anderhalf uur te houden.
Erik Broere, teamleider Techniek Onderhoudsgroep
Brouwen
vervolg van pagina 1
OETELDONK. Prins Amadeiro was op bezoek met zijn
hele gevolg, waaronder zijn adjudant, Peer van den Mug-
genheuvel met zijn Assessor (wethouder) Kees Minkels,
en vele hoogwaardigheidsbekleders van de Oeteldonkse
Club. In de Cambrinuskelder heette Hofbrouwer Paul
Bleijs alle aanwezigen hartelijk welkom, waarna iedereen
uit volle borst het Oeteldonkse Volkslied meezong. Voor
het eigenlijke doel van deze feestelijkheid ging de groep
vervolgens naar de Brouwzaal, waar volgens het strakke
protocol van het biersteken alweer voor de 25e keer de
sterkte van het wort werd bepaald. Deze verantwoor
delijkheid lag ditmaal in handen van 'Hofbrouwer van
dienst' Hans Siegers. Een 'erebaantje'? Hans: "Ja, het was
absoluut een eer om samen met Prins Amadeiro deze
handeling te verrichten. Een heel leuke ervaring rijker!
Hofbrouwer van dienst word je per slot van rekening ook
maar één keer. Je moet toevallig op de dag van het bier
steken late dienst hebben. Het management van Brouwen
nodigt je vervolgens persoonlijk uit."
nil hectoliter
Biersteken wordt al sinds generaties door Prins Ama
deiro persoonlijk gedaan. Het vindt zijn oorsprong in het
vroegere fabeltje dat het bier tijdens grote volksfeesten
aangelengd zou worden met water. Met deze traditie kan
de Prins zelf vaststellen of het bier sterk genoeg is. Bij
het brouwproces van toen werd aan de wortketel na het
koken, met de meetstok het volume en met de sacharime-
ter het extractgehalte ook wel genaamd 'het stamwortge-
halte' bepaald en uitgedrukt in graden Plato. Het bepalen
van de sterkte gebeurde onder toezicht van een ambte
naar van de Dienst Invoerrechten en Accijnzen omdat aan
de hand van de sterkte en het volume vastgesteld werd
hoeveel accijns moest worden betaald. De dienst ver
leende aan Amadeiro voor deze ene speciale gebeurtenis
het privilege de vaststelling formeel rechtsgeldig te ver
richten. De meting op 13 november verliep volgens Hans
Siegers uitstekend: "Het begint altijd met het bepalen van
het volume en dat was precies 1111 hectoliter! Vervolgens
koel je het wortmonster tot circa 20 graden Celsius. Ver
volgens bepaal je de sterkte van het wort." Bij die laatste
allesbepalende stap kwam Hans onder toeziend oog van
Prins Amadeiro zelf tot de conclusie dat de wortsterkte
16,2 was. Een prima waarde, de Bossche brouwerij is klaar
voor de belevering van Oeteldonk.
ZOETERWOUDE. Alle brandweermannen, Calamitei
tencoördinatoren (Calco's) en Communicatiecoördinato
ren (Comco's) uit Zoeterwoude kwamen onlangs voor de
zesde keer dit jaar bijeen voor een training.
Ze oefenden een binnenbrandbestrijding en een indu
striële brand. Het doel was dit keer een verbetering van
de samenwerking tussen de Bevelvoerder, de Calco en
de Comco en natuurlijk het opnieuw trainen van de ba
sistechnieken van de brandweermannen. In totaal ging
het om tachtig man, dus werden ze verdeeld over zes
groepen. De oefeningen werden goed tot zeer goed uit
gevoerd en het leverde weer spectaculaire plaatjes op!
Aad van der Meer
Lijn 51 zal vanaf 1 januari 2010 stil worden gelegd en in de loop van dat jaar ook lijn
52. Ondanks de afbouw levert Colonne 5 nog regelmatig mooie bijdragen aan de
productiviteit van HNS!
ZOETERWOUDE. 2009 is een bijzonder jaar
geweest voor Colonne 5 in Zoeterwoude. Nadat in
november 2008 de drieploegendienst werd inge
voerd, was het voornemen om halverwege het jaar
minder volume te gaan draaien. Lijn 51 zou dan stil
gaan. Door marktomstandigheden en de opstart van
Colonne 8 is er uiteindelijk slechts vier weken met
één lijn geproduceerd. Ondanks de kleiner wordende
teams en een lagere productieprioriteit zijn zaken als
het Bijna Ongevallen-label, BDA's, IVP en SMED met
succes ingevoerd en zijn er vele TPM-teams afgerond.
Daarbij is de gemiddelde OPI van november 2008 tot
en met november 2009 met 2,5% gestegen van 71,9%
naar 74,4%! We denken momenteel na over ver
schillende strategieën om verstandig af te bouwen.
Met een bijgewerkt onderhoudsplan en de huidige
5S-score van 85% mag dat geen probleem zijn. De
uitdaging voor Colonne 5 in 2010 zal zijn om naast
een productieve ook een flexibele bijdrage aan HNS
te leveren!
Teus van Dieren, teamleider Colonne 5
HET TPM-TEAM VLNR: ROB OOSTERBROEK, AB KALTER, JAN WENT-
INK, ERIK BROERE. NIET OP DE FOTO: MARTIN LUCAS EN GERT VAN
DUIJN.
«Ik
18 DECEMBER 2009