HULP HNS'ERS BIJZONDER WELKOM IN ZUID-AFRIKA Centrale aansturing onderhoud installaties ZOON HAAYE BOONSTRA IN POPSTARS! Zl EERSTE IVP CS&L WORDT IVP TOPPER! HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Half september vertrokken HNS'ers Martin Bauer, Maarten Aandewiel, Bas Korbee, Remco Dreef en Rien Op 't Hoog naar Zuid-Afrika om te helpen bij de opstart van de nieuwe Heineken- brouwerij in Sedibeng. Daar zijn ze erg blij met komst van de Hollanders: "Op onze eerste dag werd het eerste afgevulde flesje gevierd met een dansje!" In Zuid-Afrika helpen de HNS'ers bij de opstart van de Verpakkingslijnen van de nieuwe brouwerij. Het verzoek om assistentie kwam uit Zuid-Afrika nadat men in Zoeterwoude de opstart van colonne 8 had gezien. De behoefte aan ervaren operators was groot, de lokale medewerkers waren alleen theoretisch getraind en hadden nog nooit eerder aan een bierverpakkingslijn gewerkt. Na de eerste week ging het gelukkig al een stuk beter: het merendeel van de Sedibeng- operators was toen in staat om zelfstandig de machines te bedienen en de eerste verstoringen te verhelpen. Na drie weken werd de eerste geplande 6.000 hectoliter productie met succes gerealiseerd. Rien op 't Hoog is medewerker Energie- dienst op de Bossche brouwerij, de vier HNS'ers uit Zoeterwoude speelden een hoofdrol bij de opstart van colonne 8. Rayontechnicus Martin Bauer was opstartcoördinator bij colonne 8, operators Maarten Aandewiel, Bas Korbee en Remco Dreef zijn experts op het gebied van Vullers, Etiketteers en Dozenstraat. Ze maken momenteel lange dagen: zes dagen achter elkaar van elf of twaalf uur werken is geen uitzondering. Ze hebben dan ook weinig tijd om tussendoor iets te zien, laat staan een verslag te schrijven! De verwachting is dat ze vanaf week 47 terugkomen, enkele weken later als ze vakantie hebben gepland. Wat we wel weten is dat ze het werk erg uitdagend en leuk vinden en dat hun ervaring bijzonder wordt gewaardeerd in Zuid-Afrika! Het onderhoud van de installaties van Verpakken en Brouwen in Zoeterwoude wordt vanaf 1 januari 2010 vanuit de Technische Dienst aangestuurd. Naast een aantal stofgroepen en een centrale automatiseringsgroep, zullen drie techniekteams de productie-installaties bedienen: Brouwen/Energie, Verpakken Fles en Verpakken Bus/Vat. ZOETERWOUDE. De voorgenomen orga nisatiewijziging heeft tot doel om de onder- houdsprocessen en de organisatie aan te passen aan de noodzaak tot verbetering van efficiëntie, uniformiteit en flexibiliteit van de onderhoudsprestaties. Het uitgangspunt daarbij is: 'Meer door slimmer'. De voorne mens zijn, in lijn met de HNS TPM-strategie en de PDM-adviezen, gepresenteerd in mei 2008. De belangrijkste PDM-adviezen betreffen de optimalisatie van onderhouds plannen (het goede onderhoud doen) en ef ficiënte en doelmatige werkvoorbereiding, planning en werkstroombeheersing tijdens de uitvoering (het onderhoud goed doen). Focus op kerntaak De organisatiewijziging richt zich voorna melijk op de centralisering van vergelijk bare, ondersteunende onderhoudstaken binnen de brouwerij Zoeterwoude, zoals werkvoorbereiding, uitvoering van onder houd, PaPi en maintenance engineers. Door heldere, uniforme werkprocessen ontstaat een grotere focus op de kerntaak van de onderhoudsgroep: het efficiënt uitvoeren en verbeteren van onderhoud. De uitdaging voor de onderhoudsmedewerkers is: zorg dat de productie-installaties draaien zonder storingen en tegen de laagste kosten. Je blijft ten slotte alleen concurrerend als je constant kijkt of het nóg beter of slim mer kan (continu verbeteren). Met alleen een andere organisatie kom je er niet. De onderhoudswerkprocessen zijn allemaal aangescherpt. Daarbij is speciaal gelet op sturing op het resultaat ('meer') en onder linge samenwerking ('slimmer'). Zo wordt bijvoorbeeld door een uniforme en 'cen trale' werkvoorbereiding en planning, de doorlooptijd van werkaanvragen korter en voorspelbaarder. Dat is niet alleen prettig voor de onderhoudsmedewerkers, maar ook goed voor de productieafdelingen. Pilots In de weken tot aan 1 januari 2010 wordt de organisatie-overgang verder voorbereid en worden de belangrijkste wijzigingen in de werkprocessen door onderhouds- en productiemedewerkers getest in pilots. Het 'bundelen' van de onderhoudskrachten zal op vele punten gaan bijdragen aan de doel stellingen van Heineken. Wil je meer weten, neem dan contact op met de stuurgroep of de implementatiegroep in Zoeterwoude. Zij zullen je met enthousiasme bijpraten! Namens de stuur- en implementatiegroep, Olav den Biggelaar Voor Haaye Boonstra, project manager MES bij HNS, breekt een spannende tijd aan. Zijn zoon Bart is doorgedrongen tot de finale rondes van POPSTARS! Vanaf vrijdag 20 november (20.30 uur) is Bart wekelijks te zien in de door Nance en Gerard Joling gepresenteerde live show op SBS6. HNS Nieuws wenst Haaye en Bart veel succes! In juni 2009 begon CS&L met IVP ter vervanging van de ideeënbus. Het grote voordeel van IVP is de snelheid van het doorloopproces van een idee. Het IVP-proces was nog niet vastgelegd of het eerste idee kwam al binnen! Het werd beoordeeld als IVP Topper en kreeg de maximale score van 10.000 punten! ZOETERWOUDE. Het idee betreft de bevoorrading van Amstel en Heineken-kratten voor de losbanen voor Colon ne IA en 1B. Dat gebeurt nu met een dichte oplegger die wordt geladen op het Mouritsplein, waar de pallets met kratten op een losbaan worden gezet, waarna de termi- nalchauffeur de pallets handmatig middels rollerbanen in de oplegger plaatst. Vervolgens rijdt hij de oplegger naar de losbanen en laat de pallets handmatig via kettingbanen op een van de losbanen rollen. Het proces is momenteel niet flexibel genoeg omdat wij niet vooraf weten of en welke soort emballage uit de markt komt, en de productie snelheid van de IA en 1B nogal eens verschilt. Zo komt het voor dat er van de ene emballagesoort losbanen vol staan, en de andere soort op is. Het idee De oplossing die is bedacht, is met twee open opleggers te gaan werken. Die opleggers kunnen van de zijkant worden geladen op elke willekeurige plek (liefst zo dicht mogelijk bij de voorraad emballage in verband met korte rijafstan den). De vorkheftruckchauffeur laadt de oplegger vanaf de zijkant met een deel Heineken en een deel Amstel. De terminalchauffeur hoeft alleen nog maar de oplegger aan de losbaan te koppelen en kan deze vervolgens lossen. Dat levert een behoorlijke tijdsbesparing op en risico's binnen het proces worden uitgeschakeld. Door deze oplos sing kunnen wij op ieder willekeurig tijdstip kiezen of we Heineken of Amstel aanleveren bij de losbanen. Per dienst levert dat ongeveer twee uur tijdsbesparing op die de terminalchauffeur kan benutten door andere werkplekken te ondersteunen. Bijvoorbeeld de belading van klantritten of het laden van fusten voor de Exportmarkt. Maximale score Dit als IVP Topper beoordeelde idee werd ingediend door Ton Droog, Chris Wolf, Nico van der Meer, Peter Vintges, Nico Meijndert en Fred van Haasteren. Hopelijk volgen er nog veel meer goede ideeën die het werk eenvoudiger en efficiënter maken. Heb jij een idee dat een goede bijdrage kan leveren? Maak dit dan kenbaar bij je teamleider. Op die manier kan IVP binnen Heineken een succes worden! Namens de indieners van het eerste IVP van CS&L, Maarten van Veluw Teamleider CS&L Zoeterwoude HET ZUID-AFRIKA OPSTARTTEAM VLNR: MAARTEN AANDEWIEL, MARTIN BAUER, RIEN OP 'T HOOG, BAS KORBEE EN REMCO DREEF. HAAYE EN BART. 20 NOVEMBER 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 4