HULP HNS'ERS BIJZONDER
WELKOM IN ZUID-AFRIKA
Centrale aansturing
onderhoud installaties
ZOON HAAYE
BOONSTRA
IN POPSTARS!
Zl
EERSTE IVP CS&L WORDT IVP TOPPER!
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Half september vertrokken HNS'ers Martin Bauer, Maarten
Aandewiel, Bas Korbee, Remco Dreef en Rien Op 't Hoog naar
Zuid-Afrika om te helpen bij de opstart van de nieuwe Heineken-
brouwerij in Sedibeng. Daar zijn ze erg blij met komst van de
Hollanders: "Op onze eerste dag werd het eerste afgevulde
flesje gevierd met een dansje!"
In Zuid-Afrika helpen de HNS'ers bij de
opstart van de Verpakkingslijnen van
de nieuwe brouwerij. Het verzoek om
assistentie kwam uit Zuid-Afrika nadat
men in Zoeterwoude de opstart van
colonne 8 had gezien. De behoefte aan
ervaren operators was groot, de lokale
medewerkers waren alleen theoretisch
getraind en hadden nog nooit eerder aan
een bierverpakkingslijn gewerkt. Na de
eerste week ging het gelukkig al een stuk
beter: het merendeel van de Sedibeng-
operators was toen in staat om zelfstandig
de machines te bedienen en de eerste
verstoringen te verhelpen. Na drie weken
werd de eerste geplande 6.000 hectoliter
productie met succes gerealiseerd.
Rien op 't Hoog is medewerker Energie-
dienst op de Bossche brouwerij, de vier
HNS'ers uit Zoeterwoude speelden een
hoofdrol bij de opstart van colonne
8. Rayontechnicus Martin Bauer was
opstartcoördinator bij colonne 8, operators
Maarten Aandewiel, Bas Korbee en
Remco Dreef zijn experts op het gebied
van Vullers, Etiketteers en Dozenstraat.
Ze maken momenteel lange dagen: zes
dagen achter elkaar van elf of twaalf uur
werken is geen uitzondering. Ze hebben
dan ook weinig tijd om tussendoor iets te
zien, laat staan een verslag te schrijven!
De verwachting is dat ze vanaf week 47
terugkomen, enkele weken later als ze
vakantie hebben gepland. Wat we wel
weten is dat ze het werk erg uitdagend en
leuk vinden en dat hun ervaring bijzonder
wordt gewaardeerd in Zuid-Afrika!
Het onderhoud van de installaties van Verpakken en
Brouwen in Zoeterwoude wordt vanaf 1 januari 2010 vanuit
de Technische Dienst aangestuurd. Naast een aantal
stofgroepen en een centrale automatiseringsgroep, zullen
drie techniekteams de productie-installaties bedienen:
Brouwen/Energie, Verpakken Fles en Verpakken Bus/Vat.
ZOETERWOUDE. De voorgenomen orga
nisatiewijziging heeft tot doel om de onder-
houdsprocessen en de organisatie aan te
passen aan de noodzaak tot verbetering van
efficiëntie, uniformiteit en flexibiliteit van
de onderhoudsprestaties. Het uitgangspunt
daarbij is: 'Meer door slimmer'. De voorne
mens zijn, in lijn met de HNS TPM-strategie
en de PDM-adviezen, gepresenteerd in
mei 2008. De belangrijkste PDM-adviezen
betreffen de optimalisatie van onderhouds
plannen (het goede onderhoud doen) en ef
ficiënte en doelmatige werkvoorbereiding,
planning en werkstroombeheersing tijdens
de uitvoering (het onderhoud goed doen).
Focus op kerntaak
De organisatiewijziging richt zich voorna
melijk op de centralisering van vergelijk
bare, ondersteunende onderhoudstaken
binnen de brouwerij Zoeterwoude, zoals
werkvoorbereiding, uitvoering van onder
houd, PaPi en maintenance engineers. Door
heldere, uniforme werkprocessen ontstaat
een grotere focus op de kerntaak van de
onderhoudsgroep: het efficiënt uitvoeren
en verbeteren van onderhoud. De uitdaging
voor de onderhoudsmedewerkers is: zorg
dat de productie-installaties draaien zonder
storingen en tegen de laagste kosten. Je
blijft ten slotte alleen concurrerend als
je constant kijkt of het nóg beter of slim
mer kan (continu verbeteren). Met alleen
een andere organisatie kom je er niet. De
onderhoudswerkprocessen zijn allemaal
aangescherpt. Daarbij is speciaal gelet op
sturing op het resultaat ('meer') en onder
linge samenwerking ('slimmer'). Zo wordt
bijvoorbeeld door een uniforme en 'cen
trale' werkvoorbereiding en planning, de
doorlooptijd van werkaanvragen korter en
voorspelbaarder. Dat is niet alleen prettig
voor de onderhoudsmedewerkers, maar
ook goed voor de productieafdelingen.
Pilots
In de weken tot aan 1 januari 2010 wordt
de organisatie-overgang verder voorbereid
en worden de belangrijkste wijzigingen in
de werkprocessen door onderhouds- en
productiemedewerkers getest in pilots. Het
'bundelen' van de onderhoudskrachten zal
op vele punten gaan bijdragen aan de doel
stellingen van Heineken. Wil je meer weten,
neem dan contact op met de stuurgroep of
de implementatiegroep in Zoeterwoude. Zij
zullen je met enthousiasme bijpraten!
Namens de stuur- en implementatiegroep,
Olav den Biggelaar
Voor Haaye Boonstra, project
manager MES bij HNS, breekt een
spannende tijd aan. Zijn zoon Bart
is doorgedrongen tot de finale
rondes van POPSTARS! Vanaf vrijdag
20 november (20.30 uur) is Bart
wekelijks te zien in de door Nance
en Gerard Joling gepresenteerde
live show op SBS6. HNS Nieuws
wenst Haaye en Bart veel succes!
In juni 2009 begon CS&L met IVP ter vervanging van de ideeënbus. Het grote voordeel
van IVP is de snelheid van het doorloopproces van een idee. Het IVP-proces was nog
niet vastgelegd of het eerste idee kwam al binnen! Het werd beoordeeld als IVP Topper
en kreeg de maximale score van 10.000 punten!
ZOETERWOUDE. Het idee betreft de bevoorrading van
Amstel en Heineken-kratten voor de losbanen voor Colon
ne IA en 1B. Dat gebeurt nu met een dichte oplegger die
wordt geladen op het Mouritsplein, waar de pallets met
kratten op een losbaan worden gezet, waarna de termi-
nalchauffeur de pallets handmatig middels rollerbanen in
de oplegger plaatst. Vervolgens rijdt hij de oplegger naar
de losbanen en laat de pallets handmatig via kettingbanen
op een van de losbanen rollen. Het proces is momenteel
niet flexibel genoeg omdat wij niet vooraf weten of en
welke soort emballage uit de markt komt, en de productie
snelheid van de IA en 1B nogal eens verschilt. Zo komt het
voor dat er van de ene emballagesoort losbanen vol staan,
en de andere soort op is.
Het idee
De oplossing die is bedacht, is met twee open opleggers te
gaan werken. Die opleggers kunnen van de zijkant worden
geladen op elke willekeurige plek (liefst zo dicht mogelijk
bij de voorraad emballage in verband met korte rijafstan
den). De vorkheftruckchauffeur laadt de oplegger vanaf
de zijkant met een deel Heineken en een deel Amstel. De
terminalchauffeur hoeft alleen nog maar de oplegger aan
de losbaan te koppelen en kan deze vervolgens lossen.
Dat levert een behoorlijke tijdsbesparing op en risico's
binnen het proces worden uitgeschakeld. Door deze oplos
sing kunnen wij op ieder willekeurig tijdstip kiezen of we
Heineken of Amstel aanleveren bij de losbanen. Per dienst
levert dat ongeveer twee uur tijdsbesparing op die de
terminalchauffeur kan benutten door andere werkplekken
te ondersteunen. Bijvoorbeeld de belading van klantritten
of het laden van fusten voor de Exportmarkt.
Maximale score
Dit als IVP Topper beoordeelde idee werd ingediend door
Ton Droog, Chris Wolf, Nico van der Meer, Peter Vintges,
Nico Meijndert en Fred van Haasteren. Hopelijk volgen er
nog veel meer goede ideeën die het werk eenvoudiger en
efficiënter maken. Heb jij een idee dat een goede bijdrage
kan leveren? Maak dit dan kenbaar bij je teamleider. Op
die manier kan IVP binnen Heineken een succes worden!
Namens de indieners van het eerste IVP van CS&L,
Maarten van Veluw
Teamleider CS&L Zoeterwoude
HET ZUID-AFRIKA OPSTARTTEAM
VLNR: MAARTEN AANDEWIEL,
MARTIN BAUER, RIEN OP 'T HOOG,
BAS KORBEE EN REMCO DREEF.
HAAYE EN BART.
20 NOVEMBER 2009