12% OPI-WINST OP COLONNE 6! HAS-STUDENTEN KRIJGEN PRAKTIJKCOLLEGE TPM CS&L WEER BRANDSCHOON MET 5S wmÊM f HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fil Door gebrek aan capaciteit en de grote vraag naar blik is één van de prioriteiten van HNS het verhogen van OPI 'can'. Colonne 6 heeft zijn best gedaan door in de afgelopen 12 maanden de OPI op te schroeven van gemiddeld 58% naar 70%! ZOETERWOUDE. Deze geweldige prestatie is op verschillende manie ren bereikt. Zo kregen wij het voor elkaar om de stopdag al 40 weken lang grotendeels 'offline' uit te voe ren. Dit is mogelijk omdat Colonne 6 niet altijd over dezelfde machines en banen draait. Dankzij de flexi bele inzet van zowel monteurs als operators was het mogelijk om het meeste onderhoud en schoonmaak werk te laten plaatsvinden als de desbetreffende machine stilstond. 'Kritische' machines die de hele week moeten draaien - zoals de pasteur en de palletiser - werden na afloop van productie, op inciden tele stopdagen en/of op zaterdagen aangepakt. Dit leverde zo'n 3,5% rendement op zonder dat belang rijke Periodieke Onderhoudstaken werden gemist of onnodige break downs ontstonden. De introductie van SMED (Single Minute Exchange of Dies), waarbij alle ombouwen volgens TPM ge standaardiseerd zijn en parameters worden geborgd, leverde ook 3% op. Diverse TPM-verbeterteams op onder andere de palletiser, hoezen- gooier, fridgepacker en tray loader leverden samen met het optima liseren van de baansnelheden en AM stap 1-3, ook 3% OPI op. Tot slot hebben investeringen in onder andere een tweede bierleiding voor vuiler 62, een nieuwe keerbocht en het versnellen van bierwissels voor nog eens 2,5% OPI gezorgd. In totaal dus zo'n 12% OPI, ofwel de mogelijk heid om gemiddeld 3.600 trays per dienst méér te produceren! Wij willen iedereen op en rond Colonne 6 nogmaals bedanken voor de superinzet. Het is een prestatie om trots op te zijn. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een plan om de OPI richting de 80% te krijgen! Gert van Leeuwen Carl Eric Grootendorst, teamleiders Colonne 6 22 studenten van de HAS waren op 1 oktober te gast op de Bossche brouwerij om meer op te steken van TPM. Een week eerder hadden ze een TPM-college gehad waar de belangrijkste uitgangspunten aan de orde kwamen. Was dit college puur theoretisch, op de brouwerij kwam met name de praktijk aan de orde. 'S-HERTOGENBOSCH. Om negen uur 's morgens kwamen de studenten het leercentrum binnen waar ze verwelkomd werden door Ad Stolzenbach, Lé van Linder en Gerard Brockötter. Laatstge noemde opende met een korte presenta tie over de Bossche brouwerij, waarna Ad Stolzenbach een aantal TPM-voorbeelden uit de praktijk behandelde. Hierna gingen drie groepen studenten aan de slag met een praktijkcase. Lé van Linder nam een groep mee naar MEV, waar ze een op dracht kregen die te maken had met arti kelen die te lang op voorraad liggen. Ad Stolzenbach confronteerde de studenten met de van Breemenlijn, waar speciaal voor deze gelegenheid een storing was ingebouwd. Via de '5 x Why' methode moesten de studenten proberen achter de bronoorzaak van deze storing te komen. Gerard Brockötter liet de studenten een bezettingsvraagstuk oplossen. Nadat de groepen de drie cases hadden doorlopen moesten ze een presentatie voorbereiden. Hierin vertelden ze hoe ze het werken met de TPM-tools hadden ervaren. Aan het eind van de dag had iedereen veel geleerd. De HAS-studenten kregen inzicht in het werken met TPM in een productie-omgeving. De Heineken- brouwerij weet nu beter hoe het onder wijs TPM beleeft en daarmee omgaat. Alle operationele medewerkers van CS&L en CS&C in Zoeterwoude, in totaal zo'n 100 mede werkers, maakten op 26 oktober jl. een start met het TPM-programma. Ze begonnen bij de basis: schoonmaken met behulp van 5S. ZOETERWOUDE. De afgelopen jaren lag de focus bij CS&L op organi satiewisselingen, de integratie van medewerkers binnen de bestaande deelgebieden, automatisering, mechanisering en verbouwingen. Nu er een stabiele situatie is ontstaan, kan CS&L Zoeterwoude een start maken met TPM. Dat gebeurde op maandag 26 oktober. In de ochtend werden ongeveer 100 medewerkers van CS&L en CS&C in 10 verschil lende teams ingedeeld en begon men op diverse werkplekken met de eerste 3 S'en: sorteren (weggooien wat er niet hoort of wat er al lang staat), schikken (alles een logische plek geven) en schoonmaken. Na wat gezonde weerstand en een bak koffie, gingen de medewerkers uitein delijk voortvarend te werk en maakten alle afdelingsruimten schoon. Heftrucks werden van binnen en van buiten schoongemaakt, inclusief de AGV's. Er ontstond zelfs een ware menselijke wasstraat voor de hef trucks! Medewerkers noteerden gebreken, stofzuigden de binnenkant en maakten het karwei af met Glassex en cockpitspray. In de middag was er tijd voor ontspanning en gingen medewerkers, management en teamleiders naar Horeca City in Amsterdam. De komende jaren zal er bij CS&L gestructureerd worden gewerkt aan het terugbrengen van ver liezen, te beginnen met het vasthouden van de situatie op 26 oktober! I Jeffrey Nazloomian, distributiemedewerker CS&L in Zoeterwoude "Voor mij en de meeste van mijn collega's was de zogenoemde Japanse Tuin nog onbekend. Eigenlijk werken we altijd al volgens TPM, het heeft nu alleen een nieuwe benaming en dat moest worden gevierd! Andere methodes hebben in het verleden ook geholpen om het magazijn op orde te houden, maar TPM geeft duidelijkheid en structuur door de stappen die je moet volgen." Maaike van der Poel, teamleider Customer Support Control in Zoeterwoude- "Het was leuk om te zien dat door gezamenlijke inspanning ons kantoor in korte tijd totaal opgeruimd was. TPM kan naar mijn mening een goede bijdrage leveren aan gestructureerd werken binnen CS&L. Nu zorgen dat het zo netjes blijft!" Jeroen Kalkers, distributiemedewerker CS&L in Zoeterwoude: "We hebben flink schoongemaakt en dat was nodig! In zo'n grote loods stapelt stof en vuil zich gauw op en door de enorme werkdruk hebben we vaak geen tijd om schoon te maken, 's Middags gingen we naar Horeca City waar we de quiz 'Hoe goed ken jij de afdeling?' deden. Daarna kon iedereen leren biertappen en sloten we af met een lekkere Indische maaltijd. Als vervolg op deze dag gaat er een 5S-team aan de slag om de continuïteit van 5S te waarborgen." COLLEGE IN HET LEERCENTRUM. Gerard Brockötter DE 'HEFTRUCKWASSTRAAT' «n 20 NOVEMBER 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 3