TIJDPERK AMSTEL VOOR ZUID-AFRIKA OFFICIEEL AFGESLOTEN EERSTE DAMWANDEN VOOR ALPHERIUM Mijlpaal Filtratie! $Sl '3fl \~2~\ HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Ruim 2,5 jaar geleden werd ons ge vraagd of we de productie van de 750 cl fles Amstel voor de Zuid-Afrikaanse markt wilden overnemen gedurende de bouw van een nieuwe Heineken-brouwe- rij in Zuid-Afrika. Dat deden we graag. In tijden van recessie was het extra volume een welkome aanvulling op ons dalende productievolume, het kwam ons ook financieel uitstekend uit. Voordat we daadwerkelijk konden afvul len, kwamen we voor een paar grote uitdagingen te staan: de 750 cl fles had een afwijkende hoogte en de fles moest worden voorzien van een papieren etiket. Vooral dat laatste was weer wen nen voor de operators na de introductie Clear Plastic Label! Ze pakten het uitste- kend op en in korte tijd was Colonne 7 klaar voor productie. Op 12 juli 2007 om precies te zijn. Na 1.764.201 miljoen hectoliter Amstel in 2,5 jaar is dat tijdperk afgesloten, de nieuwe brouwerij in Zuid-Afrika gaat het volume vanaf begin 2010 lokaal produceren. Op donderdag 19 november overhandigde rayonmanager Verpak ken, Bertha Bouwkamp, officieel de laatste doos Amstel aan Tom de Man, Regional President Afrika/Middle East. Na afloop was er in het Bedrijfskantoor voor alle aanwezigen een Afrikaanse 'Braai'. Bij de Poort in Zoeterwoude kreeg iedereen op donderdag 19 en vrijdag 20 november een presentje van de Zuid-Afrikaanse brouwerij, een doos met een fles Amstel Zuid-Afrika en een Amstel-opener. Colonne 7 zal weer teruggaan naar reguliere productie Amstel en Heine- ken. Ik wil iedereen die aan dit traject heeft meegewerkt bedanken voor zijn of haar flexibiliteit en inzet. We hebben een prestatie geleverd om trots op te zijn! Rest mij nog de nieuwe brouwerij in Sedibeng, Zuid-Afrika, veel succes te Godfried Meijer In de week van 12 oktober is een start gemaakt met het slaan van de eerste damwanden voor het Alpherium - de nieuwe overslagterminal - in Alphen a/d Rijn. Volgens planning varen in juli 2010 de eerste schepen met containers. ZOETERWOUDE. Voordat de damwanden konden worden geslagen, is er dit jaar zo'n 360.000 m3 zand aangevoerd met meer dan 450 binnenvaartschepen. Ook dit vervoer heeft dus al op een duurzame manier plaats gevonden! Na het inklinken is de bovenste laag weer afgegraven, dat wordt gebruikt voor de aanleg van de nieuwe weg om de terminal heen. Secuur werkje Dit keer geen bobo's en toespraken, maar voor Heineken was het slaan van de eerste damwanden toch belangrijk genoeg om even een kijkje te gaan nemen. Samen met de opdrachtgever van Van Uden, Henk Bakker, hebben we ons uitvoerig laten voorlichten over hoe dit damwanden slaan in zijn werk gaat. Het blijkt een uiterst secuur werkje te zijn omdat de 'palen' van zo'n twaalf meter precies waterpas de grond in moeten en ook nog met een 'mes in groef' in elkaar moeten schuiven. Toen de mannen hoorden dat Heineken grootgebruiker van de terminal wordt, gingen de ijzeren gevaarten met nog meer enthousiasme de grond in! De mannen meldden overigens dat de weerstand vrij groot is, wat er op duidt dat het inklinken van de opgebrachte grond goed is verlopen. Voortgang Behalve het damwanden slaan wordt er ook druk aan de aanleg van de noodweg en de definitieve weg gewerkt. De noodweg zal in week 49 (30 november) klaar zijn en eind 2012 door de definitieve weg worden vervangen. Dit betekent dat de weg langs de Gouwe al voor Kerst 2009 zal worden afgesloten! Met deze voortgang lijkt juli 2010 steeds dichterbij te komen! Fred Holvast ZOETERWOUDE. Willem (46) werkt alweer 22 jaar bij Heineken en is geen onbekende binnen HNS. Na zijn studie Technologie begon hij in 1987 als assistent manager Verpak ken in 's-Hertogenbosch. Na 2,5 jaar vertrok hij naar Papoea Nieuw Guinea, waar hij Group Technological Controller werd. In 1995 werd Willem hoofd BTD in Zoeterwoude. Willem: "Paul Hamers was toen bedrijfsleider en later Nico Nusme- ijer. Een interessante tijd, niet in de laatste plaats door het Mensen Maken Heineken-traject." In 1998 werd Willem hoofd Brouwen in 's-Hertogenbosch en 2,5 jaar later volgde hij daar Wiggert Deelen op als manager Verpakken. "In die tijd begonnen we met Kampioen Verpakken, de voorloper van TPM," zegt Willem. "We stelden ambitieuze doelen en wilden de OPI's verhogen van 50 naar 70%. Niet realistisch, dacht iedereen nog! Maar we bereikten 62% en inmiddels is de 70% bereikt. Ik vind het fantastisch dat 's-Hertogenbosch dat heeft bereikt en de GIPM Award heeft gewonnen." Na 6,5 jaar 's-Hertogenbosch vertrok Willem met vrouw Saskia, zoon Nick (nu 14 jaar) en dochter Marlijn (nu 11) naar Roemenië, waar hij 4,5 jaar als Supply Chain Director werkte en verantwoordelijk was voor vijf brouwerijen, inclusief de logistieke operatie en de inkoop. Willem: "Voor mijn kinderen was het best spannend allemaal. Naar een internationale school terwijl ze nog geen woord Engels spraken. In die 4,5 jaar hebben ze veel geleerd van hun internationale ervarin gen en treden ze met veel zelfvertrouwen nieuwe situaties tegemoet." Pragmatisch en simpel Willem is altijd een warm voorstander geweest van TPM. "Ik geloof in het borgingselement van TPM. Tijdens mijn loop baan bij Heineken heb ik veel initiatieven gezien van verbete ringsprogramma's die werden opgezet en na een tijdje weer wegzakten. Met TPM hebben we nu een gestandaardiseerde manier van werken die we binnen alle Heineken-brouwerijen toepassen, waardoor de supply chain wereldwijd constant verbetert en op een hoger niveau komt. TPM gaat over empo werment, initiatieven tonen, met slimme oplossingen komen en discipline. Het moeilijkste van TPM is om medewerkers er volledig bij te betrekken. Het is een compleet nieuwe manier van werken, de leiding moet dus goed kunnen uitleggen waarom het zo belangrijk is en ervoor zorgen dat gemaakte afspraken worden nagekomen. In het begin lijkt het alsof je meer werk moet doen, pas wanneer je merkt dat problemen niet meer terugkomen, waardeer je de waarde van deze manier van werken. In Nederland zie ik heel veel creativiteit. Mensen raken gemotiveerd door het eigenaarschap, de ver antwoordelijkheid en vrijheid die TPM biedt. Dat is een goede basis die tot enorme successen kan leiden als we er een goede discipline aan kunnen toevoegen. Dan bedoel ik niet alleen 'doen wat afgesproken is' maar ook discipline tonen in het samenwerken op de TPM-manier. En dat betekent streven naar standaarden en oplossingen van anderen kopiëren als dat kan." Een stapje harder "HNS heeft op het gebied van TPM al veel vorderingen gemaakt," aldus Willem. "Wat mij betreft moeten we het heel pragmatisch en simpel houden. Het moet duurzaam zijn en tegelijkertijd resultaat opleveren; we moeten dus steeds goed nadenken waar we aan willen werken. Ik denk dat het voor HNS belangrijk is om de bestaande strategie door te zetten en de absolute benchmark binnen Heineken te worden. Die verplichting hebben we omdat we de grootste brouwerij organisatie binnen Heineken International zijn en wereldwijd belangrijke klanten bedienen. Om die referentie te worden moet er nog wel het een en ander gebeuren. Door middel van TPM moeten we de verliezen die we nu nog hebben, vermin deren en we moeten in staat zijn om flexibel te reageren op de wensen van onze klanten. Daarnaast hebben we de verplichting om zorgvuldig om te gaan met het gebruik van energie en water. Daarbij is het voor mij belangrijk dat we denken in processen en niet in afdelingen; dat we over eikaars schutting heen kijken. Iedereen die een taak heeft binnen dit bedrijf heeft ook iemand in het proces ervoor en iemand in het proces erna, dat moeten we ons realiseren. Resultaten wil ik behalen op een manier waarbij we met veel respect met elkaar omgaan. Ik wil resultaatgerichtheid com bineren met mensgerichtheid. Ik haal graag alles uit mensen en wil ze de ruimte geven. Maar mensen hebben ook recht op controle. Druk is nodig zodat je niet in je comfort zone terecht komt. We varen wel bij een omgeving die uitdagingen biedt, waar je nét een stapje harder moet lopen dan je wilt. HNS staat als een huis, die kracht moeten we gebruiken om te verbeteren." De afdeling Filtratie in Zoeter woude bereikte op 5 november 2009 een bijzondere mijlpaal: 50 nachten onbemand draaien zonder verstoringen! ZOETERWOUDE. Al eerder werd het ook al hoge record van 37 nachten van de Energie- dienst verbroken. Voor deze prestatie werden de medewerkers destijds door Godfried beloond met een gezonde traktatie in de vorm van een doos lekkere appels. Om deze 50e nacht storingsvrij te vieren werd rayonmanager Jean Dohmen tijdens het ochtendoverleg officieel gehuldigd door operators Aad, Arie, Gijs, Jean- not, John, Lau, Sander en Willem. Hij kreeg een zelfgemaakte oorkonde uitgereikt voor zijn 'on geëvenaarde bezielende leiding' en een mooie rozet voor op zijn borst. Jean heeft de versier selen de hele dag met veel trots gedragen! Man nen, gefeliciteerd en op naar de 100! Het Brouwen-team vervolg van pagina 1 20 NOVEMBER 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2