ENERGIEDIENST ZOETERWOUDE HOUDT OPEN DAG MEDEWERKERS POSITIEF KRITISCH OVER BIERKRATSESSIES HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fil Op donderdag 28 augustus organiseerde de Energiedienst een Open Dag voor collega's van de brouwerij. Ondanks de vakantietijd namen er ongeveer 80 geïnteresseerden deel aan de rondleiding. Installatiebeheerder Onno Zonneveld vertelt. ZOETERWOUDE. "Onze operators Jan Claus Janssen, Peter van de Oever en Paul Valentijn leidden samen met Kirsty Schwencke die dag geïnteresseerden achtereenvolgens rond langs het vernuft van de warmtekrachtcentrale, MES en de wondere wereld van benchmarking, en de verwerking van onze vloeibare afvalstromen in de afvalwaterzuivering. Er was een speciale stop bij de ingenieu ze wortstripper op de afdeling Brouwen. Helaas konden wij de bezoekers niet alles laten zien. Graag hadden wij ze nog kennis laten maken met de water plant en de C02 winnings- en reinigingsinstal latie. Centraal thema Voor de Open Dag hadden we een cen traal thema gekozen: (her)gebruik en zuinig met energiebronnen. De collega's konden met eigen ogen zien hoe afval tot biogas wordt omgezet in de water zuivering. Samen met aardgas levert dit de brandstof voor onze gasturbines. Die gasturbines leveren niet alleen elektri citeit, in de uitlaatgassen wordt door middel van warmtewisselaars ook stoom opgewekt voor bijvoorbeeld de wort stripper. Voor wie niet weet hoe de een wortstripper werkt: in een wortstripper wordt onze wort ontdaan van bepaalde stoffen zoals DMS. Maar de wortstripper heeft nog een ander groot voordeel: dankzij de wortstripper kan wort korter worden gekookt waardoor er weer minder stoom of elektriciteit wordt ge bruikt. En de eventuele gecondenseerde dampen van de stripper gaan weer naar de waterzuivering; de cirkel is rond! Quiz Voor veel bezoekers was dit rayon nog onbekend en men schrok wel een beetje van de oppervlakte die ons rayon bestrijkt! De technologie die wij in huis hebben bleek voor de bezoekers bijzonder interessant. Ook collega's die regelmatig met onze afdeling te maken hebben, vertelden dat ze veel nieuwe dingen hadden geleerd. Aan het einde van de dag konden de bezoekers onder het genot van een drankje de net opge dane kennis in een quiz testen onder leiding van technoloog Wim Schaap. De twee beste 'studenten' werden beloond met een energiebesparend pakket voor thuis, waarin onder andere besparings- tips zaten en energiezuinige led-lampen die eruit zien als gloeilampen. Voor diegenen die er in verband met vakantie dit keer niet bij konden zijn: dit is een aanrader! Hopelijk zien we je bij een volgende Open Dag." De afgelopen tijd vonden er binnen de brouwerijen in 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude en bij CS&L en staf bierkratsessies plaats. Tijdens die sessies konden medewerkers aan de hand van een enquêteformulier hun waarde ring uitspreken over de sprekers, de inhoud, de locatie en de duur van de sessie. Hieronder zoomen we in op de resultaten. 'S-HERTOGENBOSCH. 201 Bossche medewer kers vulden de enquête in. Zij gaven de bierkrat sessie gemiddeld een 7,4, 0,2 punten hoger dan vorig jaar. Aspecten als de duur, het aanvangs- tijdstip en de locatie werden door de meeste aanwezigen als goed ervaren. Ook de inhoud van de presentatie scoorde een ruime voldoende. De meeste mensen, 89%, hadden niet het gevoel in de presentatie een bepaald onderwerp gemist te heb ben. Diegenen die wel een bepaald thema misten, noemden onder meer: ontwikkeling in het aantal FTE's, kengetallen als productiviteit, hectoliters per FTE, de ontwikkelingen hierin en een toelich ting op de productdiversiteit. Net als vorig jaar willen medewerkers meer informatie over hoe ze het doen in vergelijking tot andere Heineken-brou- werijen en concurrenten. 29 medewerkers gaven een tip voor de volgende bierkratsessie: 'Meer dan één spreker maakt het sprankelender; graag een volgende keer de vragen aan het management vóór de bierkratsessie op intranet plaatsen; enige ruimte tussen de twee middagsessies laten om elkaar af te kunnen lossen en meer interactie momenten inbouwen'. De meest gegeven tip was: 'Geef de vraagstellers een microfoon zodat zij in de gehele zaal goed verstaanbaar zijn'. Zoeterwoude In Zoeterwoude vulden 403 medewerkers de enquête in. Gemiddeld kreeg de sessie een rap portcijfer van 7,1. In 2008 was dat een 7,2. De duur van de sessie, de aanvangstijd, de verstaan baarheid van de sprekers, de leesbaarheid van de presentatie en de locatie werden door de meeste medewerkers als goed beoordeeld. De inhoud van de sessie werd door 231 medewerkers als voldoende beoordeeld, door 148 medewerkers als goed. Medewerkers misten wel wat onderwer pen: de toekomstverwachting, het ziekteverzuim, duidelijkheid over onderbezetting, aandacht voor de verhoogde werkdruk en de vergelijking met andere brouwerijen. Men vond de presentatie over het algemeen ook erg gericht op Verpakken. Uiteraard gaven medewerkers in Zoeterwoude ook tips en aanbevelingen: 'Vraag medewerkers hun mobiele telefoons uit te zetten, reik vragen stellers een microfoon aan, reserveer meer tijd voor vraag antwoord en wees concreter over de toekomst en mogelijke boventalligheid'. Tot slot hadden de medewerkers meer willen horen over de Climate Survey en wat de lopende acties in dat verband zijn. CS&L 127 medewerkers van CS&L hebben de enquête ingevuld. Het was voor hen de eerste keer dat de kratsessie op deze manier werd geëvalueerd. CS&L Zoeterwoude scoorde gemiddeld een 6,7. Kantoor en CS&L 's-Hertogenbosch scoorden gemiddeld een 7,4. De eerste kratsessies zijn gehouden voor CS&L Zoeterwoude. Daar bleek Inhoud Bierkratsessies oi 40 o 20 goed voldoende onvoldoende Brouwerij 's-Hertogenbosch Brouwerij Zoeterwoude CS&L Overig vervolg op pagina 4 25 SEPTEMBER 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 3