El olumn IVP prikkelt de creativiteit van medewerkers Laatste ronde voor Q-module operators DUURZAAMHEID HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Het zal niemand ontgaan dat de hele wereld nu praat over duurzaamheid. Het onderwerp zal nog heel lang op onze agenda staan, omdat het iedereen raakt, zowel thuis als op het werk. Misschien meer nog dan op het werk zijn we er thuis al mee bezig, denk maar aan HR-verwar- mingsketels, spaarlampen, groene labels van auto's, et cetera. Wat is precies duurzaam? De algemene definitie luidt: duurzame economische ontwikkeling voorziet in de behoefte van dit moment maar gaat niet ten koste van de behoefte van toekomstige generaties. Met andere woorden: we moeten niet potverteren, maar nog wat over laten voor onze kinderen en kleinkinderen en hün welvaart. Binnen Heineken en HNS speelt duurzaam ondernemen een steeds belangrijkere rol. Sinds twee jaar draaien we mee in de Dow Jones Sustainability Index (een systeem dat de duurzaamheid van ondernemingen waardeert). We zijn hierin al twee jaar achtereen de num mer één, daarmee lopen we dus voorop in de drankenindustrie. Is dit voldoende? Nee, we willen voorop blijven lopen en dat gaat niet vanzelf. Heineken wil op het thema duurzaamheid verantwoorde lijkheid nemen voor de continuïteit van onze onderneming. Maar we willen ook waarde toevoegen aan de gemeenschap waarin we ondernemen. Zo komen we eind dit jaar met een algemene visie op duurzaamheid. Die visie geldt tot aan het jaar 2020 en het bevat ook een plan voor de uitvoering. Heel concrete onderwerpen waar we werk van maken zijn energie en water, veiligheid, landbouw, productie en transport, verantwoord alcoholgebruik en invloed op ontwikkelingsmarkten. Deze onderwerpen maken nu al deel uit van oonze bedrijfsomgeving, denk maar aan TPM dat tot doel heeft verliezen tijdens het productieproces te reduceren. Dat is duurzaam ondernemen in optima forma. We zijn zeer gemotiveerd om meer bespa ringen te realiseren en onze voorlopersrol qua duurzaamheid vast te houden. Ook zullen we anticiperen op wetgeving en waarde toevoegen voor de consument als duurzaam merk. We gaan er binnen HNS dan ook zeker nog veel (meer) mee te maken krijgen. Paul Bleijs o Sinds i januari 2009 is binnen HNS de traditionele ideeënbus vervangen door IVP (Idee tot Verbetering Proces). Volgens Maarten Weijburg, lid van het IVP-platform, spreekt de nieuwe methode de creativiteit van medewerkers meer aan. De afgelopen tijd zijn alle medewerkers van HNS op de productielocaties in 's-Hertogenbosch, Zoeterwoude en Wijlre geïnformeerd over deze nieuwe methodiek. In de grafiek hieronder is ook duidelijk te zien dat er al veel ideeën zijn ingeleverd. Maarten Weijburg: "IVP doet wat het moet doen, het prikkelt de creativiteit van medewerkers. We hebben al bijna 200 slimme ideeën, klein en groot, binnengekregen waarmee de werkomgeving en werkprocessen verbeterd kunnen worden. De ideeën komen binnen op alle vestigingen en via verschillende afdelingen." Energiebesparing Zeker in de huidige economische omstandigheden is Heineken extra geïnteresseerd in ideeën om op kosten te besparen. Maarten: "Voor HNS is energiebesparing een van de speerpunten. Wij willen medewerkers dan ook aanmoedigen om kritisch te kijken hoe en waar er op hun werkplek energie kan worden bespaard. Als een team een goed idee heeft, dan kan het idee bij de leidinggevende worden ingediend. Op het aangepaste IVP- formulier kun je nu aankruisen dat het om een energiebesparend idee gaat. Ook de beloning is iets aangepast, zodat je nu voor energiebesparende ideeën ook meer IVP-punten krijgt. Hopelijk leidt dat tot veel goede, originele en lucratieve ideeën!" WIJLRE. In oktober komt Brand met een nieuwe TV-commercial. Het verhaal gaat over een Hollandse fietstoerist die in Limburg aan het fietsen is en in een willekeurige kroeg stopt om een biertje te drinken. Bij het uitserveren van het Brand-biertje door de kastelein zegt hij iets waardoor de hele kroeg stil valt. De kroeg wordt direct gesloten en de Hollander wordt in een grote stoet op een lange reis genomen. De stoet wordt steeds groter en steeds meer Limburgers en zelfs bekende Limburgers sluiten aan. Uiteinde lijk eindigt de stoet bij de Brand Bierbrouwerij in Wijlre waar de Hollander weer een heerlijk vers getapt Brand-biertje krijgt, deze keer van de brouwers. Dan wordt het hem duidelijk dat Brand het bier is waar Limburg trots op is. In de commercial spelen louter Limburgse figuranten en bekende Limburgers (zoals Rowwen Heze, Jan Smeets, Thijs Brand) mee. Brand riep enkele weken geleden alle Limburgers die hun provincie een warm hart toedragen op zich als figurant te melden. Ruim 300 figuranten gaven aan die oproep gehoor. Onder hen enkele medewerkers en vele oud-medewerkers. Alle figuranten waren vanaf 09.00 uur op de Brouwerijstraat present om, zodra de regie daar om vroeg, in actie te komen. Op de set beleefden zij een onvergetelijke dag, met een stoomcursus 'figureren' van een professionele regisseur. De lange wachttijden tussen de opnames werden gevuld met koffie, een broodje en veel bijpraten. De slotscène van de commercial werd gedraaid in het koperen brouwhuis, waar brouwerijmedewerkers Michel Borremans, Wiel Muijrers, Jo Noteborn en Rob Habets, omringd door vele figuranten, de fietser ontvingen om hem een glas Brand-bier aan te bieden. De in 2005 ontwikkelde en verplichte Q-module voor operators van Verpakken loopt ten einde. In de afgelopen jaren is er veel aandacht besteed aan de veranderende omgeving binnen de organisa tie, het kwaliteitsbesef, de analysetechniek en de borging op de lijn. De laatste vier opleidingen voor operators worden de komende maanden gegeven. ZOETERWOUDE. De uiteindelijke doelstelling dat elke operator Verpakken voldoende basiskennis bezit om zijn werkzaamheden op een acceptabel kwalita tief niveau uit te voeren, is met het afsluiten van deze opleiding bereikt. Begin oktober 2009 starten de laat ste Q-module opleidingen voor operators Verpakken in de huidige vorm. Inmiddels zijn de voorbereidin gen van start gegaan en is de laatste groep operators uitgenodigd. De onderwerpen (kennisgebieden) die in deze module worden behandeld zijn nog steeds actueel maar wel aan veranderingen onderhevig. Nadat deze laatste opleidingssessie is afgerond, wordt er opnieuw bekeken op welke manier de orga nisatie het kennisniveau van haar medewerkers op peil kan houden. Q-module voor teamleiders Naast de Q-module voor operators is de afgelopen maand ook een maatwerk Q-module voor teamlei ders ontwikkeld. Deze module heeft dezelfde opzet als die van operators, alleen wordt er rekening gehouden met het functieniveau van de teamleiders. Met behulp van het lesmateriaal en het bekende Q-module boek kunnen teamleiders zich de stof door middel van zelfstudie eigen maken. De theorietoets is gelijk aan die van de de Q-module voor operators, maar de Praktijk Opdrachten (PO's) worden aange past aan het werk- en denkniveau van de teamlei ders. In het kort betekent dit dat de PO's in plaats van een uitvoerend karakter meer gericht zijn op het controleren en het beheersen van de materie. Deze opleiding wordt in één keer gegeven vanwege het aantal teamleiders bij Verpakken. De datum is nog niet bekend. Het is een flinke uitdaging om ook deze laatste opleidingen succesvol te laten verlopen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor om de gewenste begeleiding en ondersteuning te leveren. Wij wensen iedereen een prettige en leerzame opleiding toe. De TPM Ondersteuners en Ter Uffink 140 120 ÏOO 80 60 40 20 O Zoeterwoude vervolg van pagina 1 OPERATOR FOLKERT DE WIT, WERKZAAM OP COLONNE 2 IN PLOEG C, VOERT EEN OPDRACHT UIT. 25 SEPTEMBER 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2