Gespot! Veiligheidsmaatregelen ten aanzien van werken met heftrucks mm In de rubriek 'Gespot!' besteden we aandacht aan een collega die iets bijzonders heeft gepresteerd, een unieke hobby heeft of gewoon als mens bijzonder is. Dit keer aandacht voor brouwoperator C, Henk Cortenbach (45), in zijn vrije tijd bevelvoer der bij de vrijwillige brandweer in zijn woonplaats Beek en Donk. 'S-HERTOGENBOSCH. Henk Corten- bach werd in 1993 lid van de vrijwil lige brandweer in Beek en Donk, een korps met 55 leden. Henk: "Ik vervul hier de functie van bevelvoerder van maximaal twee bluseenheden. Heel basaal moet ik zorgen dat we met zijn allen een noodsituatie ingaan en er ook met zijn allen weer uit komen. Als je uit moet rukken, zorg je onderweg datje een plan maakt, hoe pakje het probleem aan. Vervolgens zorg je dat iedereen zijn taak uitvoert en vooruit kan. ledereen bij de brandweer weet in de regel donders goed wat ie moet doen, alles is door en door getraind. Als bevelvoerder stuur je alleen wat bij als het nodig is." Vakmanschap en kameraadschap De brandweer heeft ook de naam een gezelligheidsclub te zijn. Volgens Henk is dat maar een deel van het verhaal. Henk: "Gezelligheid hoort erbij, maar het draait vooral om vakmanschap en kameraadschap. Je moet zaken door en door getraind hebben én je moet in noodsituaties weten watje aan elkaar hebt. Als brandweer maak je leuke maar ook heel pijnlijke situaties mee waarin je elkaar echt nodig hebt. Enkele jaren geleden hadden we op de kermis een ernstig ongeval met de 'Poliep'. Een van de gondels was er afgevlogen, enkele kinderen raakten zwaar gewond. Tussen het afgaan van de pieper en het moment dat je ter plekke aan het werk bent, zit nog geen acht minuten. Stel je zo'n situatie voor: een druk kermisplein, kinderen die hevig bloeden, hun ouders in grote pa niek. Het is in je eigen dorp, om je heen staan alleen maar bekenden en het beste is toch 'gewoon'je werk te doen. Soms lukt er een klein wondertje. Zoals die keer dat een man achter het stuur onwel werd en het riviertje de Aa in reed. Omstanders belden 112. Normaal moetje wachten op het duikteam, maar je kent de situatie, weet dat die rivier zo'n 2,5 meter diep is. Dus gaan we het water in en halen die man, godzijdank, levend uit zijn auto. Hadden we braaf gewacht dan was het allemaal te laat geweest. Wat mij in dit soort situaties tot een goede bevelvoerder maakt? Ik denk dat ik snel beslissingen kan nemen en erg let op de veiligheid van mijn ploeg. Ik ben rustig en straal dat ook uit. Mensen geven aan dat ze dat prettig vinden." Twee banen In wezen heeft Henk Cortenbach twee banen. Henk: "Ja, zo zie ik dat wel. Vrijwillige brandweer ben je 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Mijn pieper staat altijd aan. Als die afgaat, ben je meteen heel alert. Wat komen we te gen? Als er echt wat aan de hand is, kun je met je team laten zien watje waard bent, datje niet voor niets hebt ge traind. De cultuur binnen het korps lijkt op die van Heineken. De inventiviteit bij het oplossen van problemen, maar vooral ook de drive om steeds jezelf te verbeteren. Na iedere uitruk evalueren we. Wat ging er goed, wat ging er fout, wat kan beter. Het lijkt soms wel een beetje op TPM." Jij ook in Gespot? Stuur dan een e-mail naar redactie@heineken.nl en vergeet er niet bij te vermelden waarom! Terug in 's-Hertogenbosch Sinds 2006 is Paul met zijn gezin terug in 's-Hertogenbosch. Paul: "Eindelijk wonen we eens een keer dicht bij het werk, dat wil ik graag nog even zo houden! We zijn een echte specialitei tenbrouwerij in de Heineken-wereld met een zeer toegewijd team waar ik erg trots op ben. We willen dé bench mark zijn in de continue verbetercul tuur (TPM) en dat kan nooit op de au tomatische piloot. Wat me ook enorm aanspreekt is de sterke wisselwerking tussen de brouwerij en de stad. In een recent onderzoek kwamen we uit de bus als de meest betrokken werkgever van deze stad. Ons 50-jarig jubileum hebben we met heel veel inwoners gevierd, een geweldig feest. Het carnavalsgebeuren, waarin ik zelf de rol van Hofbrouwer vervul, is prachtig. Echt uniek. De relatie met de omgeving zit ook in de zorg voor energie en milieu (grondwaterwin ning), met revitalisatie en sanering van het middenterrein op de Riet velden. Verder zit ik onder andere in het regiobestuur van de Brabants- Zeeuwse Werkgevers voor de regio 's-Hertogenbosch, in de Raad van Toezicht van het ROC Koning Willem 1 College en ben ik voorzitter van de ambassadeursnetwerk van het actie plan Leerbanen. Van die rollen krijg ik veel energie en je kunt hier waarde toevoegen op het maatschappelijke vlak." De brouwerij Zoeterwoude neemt diverse maatregelen om de veiligheid te verbeteren ten aanzien van het wer ken met en in de omgeving van heftrucks. De laatste jaren vonden er diverse ongevallen en bijna-ongevallen plaats waarbij medewerkers en heftrucks waren be trokken. Ook landelijk is het ongevalcijfer met heftrucks hoog. De Arbeidsinspectie heeft het daarom als speer punt opgenomen. ZOETERWOUDE. Uit de diverse ongevalanalyses die zijn uitgevoerd, kwamen de volgende zaken naar boven die moesten worden verbeterd: Er moet een verkeersplan voor de gehele brouwerij worden opgesteld. Medewerkers en heftruckverkeer moeten zoveel moge lijk worden gescheiden. Dit zal onder andere gebeuren door het aanleggen van nieuwe voetpaden, maar ook door het plaatsen van een loopbordes langs colonne 7 en 8 door het exportmagazijn naar het kantoor van CS&L (Kasteel). Het verlagen van de snelheid van de heftrucks is ook een belangrijke maatregel. De snelheid van de heftrucks die binnen de verschillende productieruimten* rijden, wordt zoveel mogelijk aangepast aan de loopsnelheid van een mens: ongeveer vijf kilometer per uur. Er worden maatregelen genomen om de zichtbaarheid van de medewerkers te verbeteren door het dragen van zogenoemde veiligheidshesjes. Hierover volgt binnen kort meer informatie in HNS Nieuws. Tjeert Rozema De snelheidsreducerende maatregelen betreffen voorlopig alleen de productieruimten van de brouwerij Zoeterwoude, ze gelden nog niet voor CS&L. Binnen CS&L loopt momenteel een verbeterteam dat CS&L zal adviseren met betrekking tot te nemen maatregelen. HENK CORTENBACH ACHTER HET STUUR VAN DE BRANDWEERAUTO. vervolg van pagina 3 VOOR HET AANBRENGEN VAN DE BELIJNING. NA HET AANBRENGEN VAN DE BELIJNING. AUG/SEPT 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 4