Gespot!
Veiligheidsmaatregelen
ten aanzien van
werken met heftrucks
mm
In de rubriek 'Gespot!' besteden we aandacht aan een collega die iets bijzonders
heeft gepresteerd, een unieke hobby heeft of gewoon als mens bijzonder is. Dit keer
aandacht voor brouwoperator C, Henk Cortenbach (45), in zijn vrije tijd bevelvoer
der bij de vrijwillige brandweer in zijn woonplaats Beek en Donk.
'S-HERTOGENBOSCH. Henk Corten-
bach werd in 1993 lid van de vrijwil
lige brandweer in Beek en Donk, een
korps met 55 leden. Henk: "Ik vervul
hier de functie van bevelvoerder van
maximaal twee bluseenheden. Heel
basaal moet ik zorgen dat we met zijn
allen een noodsituatie ingaan en er
ook met zijn allen weer uit komen. Als
je uit moet rukken, zorg je onderweg
datje een plan maakt, hoe pakje het
probleem aan. Vervolgens zorg je dat
iedereen zijn taak uitvoert en vooruit
kan. ledereen bij de brandweer weet
in de regel donders goed wat ie moet
doen, alles is door en door getraind. Als
bevelvoerder stuur je alleen wat bij als
het nodig is."
Vakmanschap en kameraadschap
De brandweer heeft ook de naam een
gezelligheidsclub te zijn. Volgens Henk
is dat maar een deel van het verhaal.
Henk: "Gezelligheid hoort erbij, maar
het draait vooral om vakmanschap en
kameraadschap. Je moet zaken door
en door getraind hebben én je moet
in noodsituaties weten watje aan
elkaar hebt. Als brandweer maak je
leuke maar ook heel pijnlijke situaties
mee waarin je elkaar echt nodig hebt.
Enkele jaren geleden hadden we op
de kermis een ernstig ongeval met
de 'Poliep'. Een van de gondels was er
afgevlogen, enkele kinderen raakten
zwaar gewond. Tussen het afgaan van
de pieper en het moment dat je ter
plekke aan het werk bent, zit nog geen
acht minuten. Stel je zo'n situatie voor:
een druk kermisplein, kinderen die
hevig bloeden, hun ouders in grote pa
niek. Het is in je eigen dorp, om je heen
staan alleen maar bekenden en het
beste is toch 'gewoon'je werk te doen.
Soms lukt er een klein wondertje. Zoals
die keer dat een man achter het stuur
onwel werd en het riviertje de Aa in
reed. Omstanders belden 112. Normaal
moetje wachten op het duikteam, maar
je kent de situatie, weet dat die rivier
zo'n 2,5 meter diep is. Dus gaan we het
water in en halen die man, godzijdank,
levend uit zijn auto. Hadden we braaf
gewacht dan was het allemaal te laat
geweest. Wat mij in dit soort situaties
tot een goede bevelvoerder maakt?
Ik denk dat ik snel beslissingen kan
nemen en erg let op de veiligheid van
mijn ploeg. Ik ben rustig en straal dat
ook uit. Mensen geven aan dat ze dat
prettig vinden."
Twee banen
In wezen heeft Henk Cortenbach twee
banen. Henk: "Ja, zo zie ik dat wel.
Vrijwillige brandweer ben je 24 uur per
dag, 7 dagen in de week. Mijn pieper
staat altijd aan. Als die afgaat, ben je
meteen heel alert. Wat komen we te
gen? Als er echt wat aan de hand is, kun
je met je team laten zien watje waard
bent, datje niet voor niets hebt ge
traind. De cultuur binnen het korps lijkt
op die van Heineken. De inventiviteit
bij het oplossen van problemen, maar
vooral ook de drive om steeds jezelf te
verbeteren. Na iedere uitruk evalueren
we. Wat ging er goed, wat ging er fout,
wat kan beter. Het lijkt soms wel een
beetje op TPM."
Jij ook in Gespot?
Stuur dan een e-mail naar
redactie@heineken.nl en vergeet er
niet bij te vermelden waarom!
Terug in 's-Hertogenbosch
Sinds 2006 is Paul met zijn gezin terug
in 's-Hertogenbosch. Paul: "Eindelijk
wonen we eens een keer dicht bij het
werk, dat wil ik graag nog even zo
houden! We zijn een echte specialitei
tenbrouwerij in de Heineken-wereld
met een zeer toegewijd team waar ik
erg trots op ben. We willen dé bench
mark zijn in de continue verbetercul
tuur (TPM) en dat kan nooit op de au
tomatische piloot. Wat me ook enorm
aanspreekt is de sterke wisselwerking
tussen de brouwerij en de stad. In een
recent onderzoek kwamen we uit de
bus als de meest betrokken werkgever
van deze stad. Ons 50-jarig jubileum
hebben we met heel veel inwoners
gevierd, een geweldig feest. Het
carnavalsgebeuren, waarin ik zelf
de rol van Hofbrouwer vervul, is
prachtig. Echt uniek. De relatie met
de omgeving zit ook in de zorg voor
energie en milieu (grondwaterwin
ning), met revitalisatie en sanering
van het middenterrein op de Riet
velden. Verder zit ik onder andere in
het regiobestuur van de Brabants-
Zeeuwse Werkgevers voor de regio
's-Hertogenbosch, in de Raad van
Toezicht van het ROC Koning Willem
1 College en ben ik voorzitter van de
ambassadeursnetwerk van het actie
plan Leerbanen. Van die rollen krijg
ik veel energie en je kunt hier waarde
toevoegen op het maatschappelijke
vlak."
De brouwerij Zoeterwoude neemt diverse maatregelen
om de veiligheid te verbeteren ten aanzien van het wer
ken met en in de omgeving van heftrucks. De laatste
jaren vonden er diverse ongevallen en bijna-ongevallen
plaats waarbij medewerkers en heftrucks waren be
trokken. Ook landelijk is het ongevalcijfer met heftrucks
hoog. De Arbeidsinspectie heeft het daarom als speer
punt opgenomen.
ZOETERWOUDE. Uit de diverse ongevalanalyses die zijn
uitgevoerd, kwamen de volgende zaken naar boven die
moesten worden verbeterd:
Er moet een verkeersplan voor de gehele brouwerij
worden opgesteld.
Medewerkers en heftruckverkeer moeten zoveel moge
lijk worden gescheiden. Dit zal onder andere gebeuren
door het aanleggen van nieuwe voetpaden, maar ook
door het plaatsen van een loopbordes langs colonne 7 en
8 door het exportmagazijn naar het kantoor van CS&L
(Kasteel).
Het verlagen van de snelheid van de heftrucks is ook
een belangrijke maatregel. De snelheid van de heftrucks
die binnen de verschillende productieruimten* rijden,
wordt zoveel mogelijk aangepast aan de loopsnelheid
van een mens: ongeveer vijf kilometer per uur.
Er worden maatregelen genomen om de zichtbaarheid
van de medewerkers te verbeteren door het dragen van
zogenoemde veiligheidshesjes. Hierover volgt binnen
kort meer informatie in HNS Nieuws.
Tjeert Rozema
De snelheidsreducerende maatregelen betreffen voorlopig alleen de productieruimten van de brouwerij
Zoeterwoude, ze gelden nog niet voor CS&L. Binnen CS&L loopt momenteel een verbeterteam dat CS&L zal
adviseren met betrekking tot te nemen maatregelen.
HENK CORTENBACH ACHTER HET STUUR VAN DE
BRANDWEERAUTO.
vervolg van pagina 3
VOOR HET AANBRENGEN VAN DE BELIJNING.
NA HET AANBRENGEN VAN DE BELIJNING.
AUG/SEPT 2009